De koppeling werkt als volgt
Je trapt de linker pedaal onder het stuurwiel naar beneden
Aan dat meganiek zit een stangetje een kabeltje of een cylinder met een olieleiding.
Met behulp van een van deze dingen wordt je spierkracht via een hevel in het koppelings huis, over gebracht op het druklager.
Dit druklager drukt dan vervolgens op een plaat met stalen veren.
Aan deze stalen veren zit een yzeren ring vast, deze wordt hierdoor richting versnellingsbak geduwt.
Aan de andere kant van dit gebeuren, zit op het moteurblok net zo'n stalen ring
Men noemt dit ook wel het vliegwiel

Omdat 1 ring dus van positie kan veranderen wordt hierdoor de koppelings plaat, die daar tussen hangt vrij gedrukt
In leken taal noemt men dit ontkoppelen
Je onderbreekt dus infeite de gekoppelde verbinding tussen de moteur en de versnellingsbak
Dit is alleen nodig als je van versnelling wilt wisselen
En nu niet vragen waarom dat dan nodig is,wat daar heb ik nu geen zin in om dat ook nog te gaan vertellen.
Bovendien hoef je helemaal niet te ontkoppelen om van versnelling te kunnen wisselen, mits je het truukje weet
