Voorlopig dan ...
Hoe herken je een
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- Rodeo-6
 - Berichten: 1174
 - Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
 - Locatie: Delphi alleen op afspraak
 - Contacteer:
 
De koppeling werkt als volgt  
 
Je trapt de linker pedaal onder het stuurwiel naar beneden
 
Aan dat meganiek zit een stangetje een kabeltje of een cylinder met een olieleiding.
 
Met behulp van een van deze dingen wordt je spierkracht via een hevel in het koppelings huis, over gebracht op het druklager.
Dit druklager drukt dan vervolgens op een plaat met stalen veren.
 
Aan deze stalen veren zit een yzeren ring vast, deze wordt hierdoor richting versnellingsbak geduwt.
Aan de andere kant van dit gebeuren, zit op het moteurblok net zo'n stalen ring
 
Men noemt dit ook wel het vliegwiel
Omdat 1 ring dus van positie kan veranderen wordt hierdoor de koppelings plaat, die daar tussen hangt vrij gedrukt
 
In leken taal noemt men dit ontkoppelen
Je onderbreekt dus infeite de gekoppelde verbinding tussen de moteur en de versnellingsbak
 
Dit is alleen nodig als je van versnelling wilt wisselen
En nu niet vragen waarom dat dan nodig is,wat daar heb ik nu geen zin in om dat ook nog te gaan vertellen.
Bovendien hoef je helemaal niet te ontkoppelen om van versnelling te kunnen wisselen, mits je het truukje weet
			
			
									
						
							Je trapt de linker pedaal onder het stuurwiel naar beneden
Aan dat meganiek zit een stangetje een kabeltje of een cylinder met een olieleiding.
Met behulp van een van deze dingen wordt je spierkracht via een hevel in het koppelings huis, over gebracht op het druklager.
Dit druklager drukt dan vervolgens op een plaat met stalen veren.
Aan deze stalen veren zit een yzeren ring vast, deze wordt hierdoor richting versnellingsbak geduwt.
Aan de andere kant van dit gebeuren, zit op het moteurblok net zo'n stalen ring
Men noemt dit ook wel het vliegwiel
Omdat 1 ring dus van positie kan veranderen wordt hierdoor de koppelings plaat, die daar tussen hangt vrij gedrukt
In leken taal noemt men dit ontkoppelen
Je onderbreekt dus infeite de gekoppelde verbinding tussen de moteur en de versnellingsbak
Dit is alleen nodig als je van versnelling wilt wisselen
En nu niet vragen waarom dat dan nodig is,wat daar heb ik nu geen zin in om dat ook nog te gaan vertellen.
Bovendien hoef je helemaal niet te ontkoppelen om van versnelling te kunnen wisselen, mits je het truukje weet
>> Doe mij maar een DAF <<
			
						- Bruutmans
 - Berichten: 1003
 - Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
 - Locatie: Beak blif Beak
 - Contacteer:
 
Ging met het Tomos brommertje ook perfect,heb geloof ik dik een jaar zonder koppeling rondgereden  
			
			
									
						
							ik ben voor haar gevallen midden op straat 
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
			
						ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
ik heb vorige week op de motor de laatste drie kilometer naar huis gereden met een gebroken koppelingskabel (ja ik weet het, achterstallig onderhoud). lukt ook prima, tenzij er een auto van rechts komt en je net niet snel genoeg de vrij kan vinden. dan is het toch mooi lastig om na het herstarten weer van z'n plek te komen.
			
			
									
						
							diede 
Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
			
						Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen