Opknappen van een R4 uit 1993

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

GijSsie

Bericht: # 86239Bericht GijSsie »

Rudi schreef:Je bent echt helemaal te gek bezig, maar nou heb ik aan jou een vraag over lassen aan het chassis?

Wat mag je wel en wat mag je niet lassen tbv de jaarlijkse APK en de veiligheid daaromheen?
Ben namelijk gewezen op laswerk aan de dragende balk van de achterwiel ophanging, zowel links als rechts, ziet er redelijk professioneel uit, maar toch...

Ik hoor het graag van je, of een ander die die wijsheid in pacht heeft.

Groet, Rudi.
Ik zou proberen het zo origineel mogelijk terug te krijgen, als dit niet mogelijk is probeer het dan aan allebei de kanten hetzelfde te krijgen. Omdat keurmeesters daar toch naar kijken.

Je zou zoals lecar doet een dikkere plaat erin kunnen lassen. Ik heb het weer met 2 gegalvaniseerde op originele manier gedaan. Zorg dat het goed word gelast, anders is de balk niet veel beter dan met roest...
Ik weet niet of er al aan de achterbalken is gelast. Maar ik zou het dubbele staal er sowieso uit slijpen. Let even op de versteviging, die in de balk zit daar zit ook dubbel metaal dus vaak roest.

Over de APK kan ik je weinig vertellen, of ik moet mijn vader eens uithoren, maar wellicht kan lecar of andere, die vaker 4tjes door de keuring hebben geholpen je daarmee helpen.

Als je verder nog wat wil weten hoor ik het wel.

groeten,
Gijs
Savane 1993 =D
Supersuus

Bericht: # 86443Bericht Supersuus »

Centre 16: 0255-512540
GijSsie

Bericht: # 87062Bericht GijSsie »

Bedankt suus!

Eindelijk voor zover ik nu overzicht heb is het lassen aan dit chassis afgelopen (oioi) . Dus die kan ook worden gespoten.
Savane 1993 =D
GijSsie

Bericht: # 87288Bericht GijSsie »

Nu zijn echt alle roestplekken eruit!!! Afbeelding

Nu is het een kwestie van wachten op de zwarte lak dan kan die in het zwart worden gespoten, en dan de bodemplaat en voor- en achterbalken aan de onderkant in de zwarte roestwerende anti-steenslag prut.
Savane 1993 =D
RVIER

lassen en APK

Bericht: # 87293Bericht RVIER »

de regels voor de APK zijn (volgens mijn keurmeester)

als het ook maar lijkt op een dragend deel:
. puntlassen (of proplassen) om de 2 cm (hart op hart)
Proplassen zijn dus doorlassen naar de onderliggende plaat en worden geheel omgeven door plaat. Het zijn dus geen hechtlassen aan de rand van de plaat.
. of 50% van de omtrek aflassen

Ik had stuken in de achter-binnenschermen gelast (was goed gedaan) en ook al vast in de prut gezet.
Afkeur om dat het niet aan de regels voldeed.
Ik heb alles er weer uitgeslepen en ben maar opnieuw begonnen.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
RVIER

@rudi

Bericht: # 87294Bericht RVIER »

@rudi

BTW ik heb de wijsheid niet in pacht maar zoek nog

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
GijSsie

Re: lassen en APK

Bericht: # 87295Bericht GijSsie »

RVIER schreef:de regels voor de APK zijn (volgens mijn keurmeester)

als het ook maar lijkt op een dragend deel:
. puntlassen (of proplassen) om de 2 cm (hart op hart)
Proplassen zijn dus doorlassen naar de onderliggende plaat en worden geheel omgeven door plaat. Het zijn dus geen hechtlassen aan de rand van de plaat.
. of 50% van de omtrek aflassen

Ik had stuken in de achter-binnenschermen gelast (was goed gedaan) en ook al vast in de prut gezet.
Afkeur om dat het niet aan de regels voldeed.
Ik heb alles er weer uitgeslepen en ben maar opnieuw begonnen.
vr gr Fons
heey fons,

Bedankt voor je bericht!

Ik heb de achterbalken om de paar centimeter gepuntlast en de omtrek helemaal gelast, dus moet goed zijn. De platen in de bodem e..d. heb ik 100% rond gelast. Dus ik neem aan dat di voldoende is.

groet,
Gijs

btw iemand ervaring met het spuiten van een structuurspuit???
Ik krijg hem niet goed afgesteld...
Savane 1993 =D
Neeelz

Bericht: # 87318Bericht Neeelz »

Structuurspuit?
Een quatrelle is het wel!
GijSsie

Bericht: # 87330Bericht GijSsie »

structuurpistool...

Op de verpakking van de smurrie staat dat het met een UBC pistool of met een structuurpistool aan moet worden gebracht.

Als ik een beetje met die schroefjes speel komt er nooit een blijvende klieder smurrie uit, altijd maar even... kortom verf word niet goed aangezogen.

Het is een pistool waarmee er druk in de bus word opgebouwd en dan komt het eruit, als ik de bus eraf haal en dan in de fles waar het goedje inzit knijp als ik spuit komt er wel een goede blijvende klieder smurrie uit zolang je maar in die fles knijpt.
Als ik dit typ denk ik mischien dat die druk in die fles niet goed word opgebouwd mischien ergens lek, zal ik eens controleren
Savane 1993 =D
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 87333Bericht R4F6GTX Automaat »

Schudden voor gebruik? Tjap te dik? Compressor levert genoeg? Slang niet verstopt? of de pijp onderin? ontluchtingsgaatje open? Hou 'm eens op zijn kop als je spuit
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
GijSsie

Bericht: # 87337Bericht GijSsie »

R4F6GTX Automaat schreef: Schudden voor gebruik? check
Tjap te dik? kan, maar waarom spuit die als ik in de bus knijp dan wel...?
Compressor levert genoeg? check
Slang niet verstopt? check
of de pijp onderin? dubbel check
ontluchtingsgaatje open? check
Hou 'm eens op zijn kop als je spuit; ga k eens proberen
Savane 1993 =D
Willem de Zwijger

Bericht: # 87339Bericht Willem de Zwijger »

Je hebt grofweg 2 soorten spuiten:
1. Aanzuigend; dit zijn alle verfspuiten, en ook wax etc wordt met zo'n ding gespoten.
2. Op druk; dit is de spuit die je bij van der Pol gezien hebt.
Hoe dikker de tjap, hoe moeilijker hij kan aanzuigen, dus hoe meer je hebt aan een 'op druk' spuit.
GijSsie

Bericht: # 87905Bericht GijSsie »

bedankt willem, ik denk dat de temperatuur ook een rol zal spelen.

Ik hoop dus volgend weekend weer tijd te hebben, dan ga ik sowieso die 66er spuiten.
Ik had nog een plekje strijkkit gevonden die niet droog werd dus die troep kon er weer af toen goed schoongemaakt. Als ik van de week even tijd heb dan smeer ik er weer wat strijkkit op zodat ik t chassis alsnog volgend weekend kan spuiten.

Op de gaatjes die ik dichtgelast heb in de bodemplaat heb ik zinkspray gespoten, eromheen zat al owatrol. Wat blijkt nu de zinkspray vervomd de owatrol als t waren en zorgt ervoor dat die los komt te zitten. Dus even met de staalborstel erover en er maar gewoon oatrol opsmeren... Zo zie je maar, ik had beter wat geduld gehad tot de owatrol droog was ipv er even zinkspray op te spuiten... zodoende leert men.
Savane 1993 =D
Willem de Zwijger

Bericht: # 87917Bericht Willem de Zwijger »

Ja, Owatrol moet zeker een dag of drie drogen voor je er overheen kunt spuiten. Ik heb vaak van die plekjes gehad waar de eindlaag gaat schrompelen, of schroeien zoals de vakman het geloof in noemt. Krijg je weer zo'n steek door je hart, want dan moet je dat plekje weer gladschuren en overspuiten, en dan moet je meteen het hele deel nemen anders blijf je het plekje zien, kortom je schiet niet lekker op.
Had ik ook vaak bij overspuiten van Coroless.
Vandaar dat ik tegenwoordig voor de meeste plekken Brunox neem, daarvan kun je in 1 dag 4 lagen spuiten, en het is een epoxy, dus je 2k laag (ook epoxy) verdraagt dit goed.
GijSsie

Bericht: # 88031Bericht GijSsie »

Willem de Zwijger schreef:Ja, Owatrol moet zeker een dag of drie drogen voor je er overheen kunt spuiten. Ik heb vaak van die plekjes gehad waar de eindlaag gaat schrompelen, of schroeien zoals de vakman het geloof in noemt. Krijg je weer zo'n steek door je hart, want dan moet je dat plekje weer gladschuren en overspuiten, en dan moet je meteen het hele deel nemen anders blijf je het plekje zien, kortom je schiet niet lekker op.
Had ik ook vaak bij overspuiten van Coroless.
Vandaar dat ik tegenwoordig voor de meeste plekken Brunox neem, daarvan kun je in 1 dag 4 lagen spuiten, en het is een epoxy, dus je 2k laag (ook epoxy) verdraagt dit goed.
Inderdaad dat schrompelen zat er bij mij op, maar ik kijk er van t weekend wel weer naar. Ik zal ook weer een keertje fotootjes schieten.
Savane 1993 =D
Plaats reactie