Adriaan schreef:Je probleem is dus niet geheel opgelost door de benzinedop te veranderen.
Je gaf aan dat er lucht uitblaast als je hem openmaakt, dat is ook niet goed, er hoort ook nog ergens een slangetje te zitten als ontluchting en dat is dus blijkbaar verstopt of niet aanwezig, dat is ook als overloop voor je tank in gebruik.
Je kan het zien zitten (als het er zit dus) door onder het achterscherm te duiken en langs de vulpijp te koekeloeren
Adriaan, wellicht ter aanvulling op je sublieme denkraam (je was de eerste die op de ontluchting van de dop kwam, gefeliciteerd !): het ontluchtingsslangetje wat van de tank af komt gaat via een zij-ingang in het vul kanaal, en wordt dus ook afgesloten door de tankdop.
En een mogelijke verklaring voor zowel het 'lucht-uitblazen' als 'vacuum zuigen' ligt in een tankdop die niet kan ademen:
- 'lucht-uitblazen' : des nachts daalt de temperatuur van de omgeving, daarmee de temperatuur van de benzine in de tank, daarmee de druk in de tank (het verschijnsel vloeistof/damp evenwicht veronderstel ik bekend). De dop is niet 100 % dicht en zuigt in de loop van de nacht wat lucht aan. Nu gaat de zon op, de omgeving wordt warm, de benzine ook, en dus neemt de tankdruk toe, en kan boven de omgevingsdruk stijgen. Als je nu de dop open draait blaast er 'lucht' oftewel een lucht/ benzinedamp mengsel naar buiten.
- 'vacuum zuigen': dat had je zelf al verklaard: wegpompen van benzine verlaagt de druk in de behoorlijk goed afgesloten tank. Ook hier zie je dat de auto na verloop van tijd weer start en even loopt. De wordt verklaard door een beetje lucht inlek omdat de dop niet 100 % dicht is, of door verdampende benzine die de druk weer iets doet oplopen.
Ik dacht dat Mariek de dop eraf draaide en luchtuitblaas voelde toen de auto een tijd stil had gestaan (klopt dat Mariek ?)