Dit is van origine een dwarsgeplaatste motor, hierbij heeft met de poulie voor waterpomp en dynamo op de nokkenas laten vervallen, in plaats daarvan zijn deze motoren voorzien van een krukaspoulie aan distributiezijde. In onze R4 komen we daar niet mee weg omdat de distributiezijde naar het schutbord is gekeerd, en we daar dus geen ruimte hebben. Bij een ombouw moet de krukaspoulie dus vervallen en moet er een R4 nokkenas geplaatst worden om in plaats daarvan een nokkenaspoulie te kunnen plaatsen.
Het vervangen van de nokkenas is het bewerkelijkst, dus daar heb ik wat foto's van gemaakt. Het vervangen van de cilinderkop zodat er een R4 spruitstuk op kan etc heb ik niet op de foto gezet, dat is vrij standaard sleutelwerk.
Maar goed, je begint dus met het verwijderen van krukaspoulie en distributiedeksel:

Nu maak je de klepstotergallerij los (hoeft er niet helemaal af) en leg je het blok op de zijkant. Via het vliegwiel torn je nu de motor een paar keer rond zodat de nokkenasvolgers (die de klepstoters bedienen) in hun kanaaltjes schuiven. Met andere woorden: de nokken van de nokkenas liggen nu vrij, en als je de nokkenas verwijderd kunnen die nokkenasvolgers (of hoe ze ook heten) niet in je carterpan vallen.

De 2 boutjes losmaken en nu kun je de nokkenas er via de distributiekant uit halen

De 1400cc nokkenas blijkt een prachtige tool om de lagerring voor een nokkenas-met-poulie uit een R4 sloopblok te tikken

Hierbij tik je ook de betreffende keerring eruit, maar voor een euro of zo heb je al een nieuwe bij de lagerboer

Lagerring voorzichtig in het 1400cc blok tikken, let op de uitlijning van de oliegaatjes!

En zo ziet het er dan uit als je de R4 nokkenas plaatst:

Vervolgens verder opbouwen met R4 onderdelen: ik heb dit keer een R4 GTL cilinderkop geplaatst, vorige keer had ik een F6 kop gebruikt zodat de compressie niet te hoog wordt (ook een F6 kop is al kleiner dan de originele 1400cc kop). Maar aangezien die motor met F6 kop uitstekend loopt en ook absoluut niet de neiging heeft tot pingelen ga ik het dit keer eens erop wagen met een R4 GTL kop. Verder natuurlijk R4 dynamo, R4 waterpomp, R4 distributiedeksel etc.