Restauratie F6 combi

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Bertje

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 155291Bericht Bertje »

Nu de GTL (soort van) klaar is, wordt het tijd om verder te gaan met de F6. Hoewel ik er misschien uiteindelijk een Twingo-motor in wil leggen (zie hierboven) heb ik voor nu alvast de 1400cc R5 motor die ik nog had staan omgebouwd.

Dit is van origine een dwarsgeplaatste motor, hierbij heeft met de poulie voor waterpomp en dynamo op de nokkenas laten vervallen, in plaats daarvan zijn deze motoren voorzien van een krukaspoulie aan distributiezijde. In onze R4 komen we daar niet mee weg omdat de distributiezijde naar het schutbord is gekeerd, en we daar dus geen ruimte hebben. Bij een ombouw moet de krukaspoulie dus vervallen en moet er een R4 nokkenas geplaatst worden om in plaats daarvan een nokkenaspoulie te kunnen plaatsen.

Het vervangen van de nokkenas is het bewerkelijkst, dus daar heb ik wat foto's van gemaakt. Het vervangen van de cilinderkop zodat er een R4 spruitstuk op kan etc heb ik niet op de foto gezet, dat is vrij standaard sleutelwerk.

Maar goed, je begint dus met het verwijderen van krukaspoulie en distributiedeksel:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu maak je de klepstotergallerij los (hoeft er niet helemaal af) en leg je het blok op de zijkant. Via het vliegwiel torn je nu de motor een paar keer rond zodat de nokkenasvolgers (die de klepstoters bedienen) in hun kanaaltjes schuiven. Met andere woorden: de nokken van de nokkenas liggen nu vrij, en als je de nokkenas verwijderd kunnen die nokkenasvolgers (of hoe ze ook heten) niet in je carterpan vallen.

Afbeelding

De 2 boutjes losmaken en nu kun je de nokkenas er via de distributiekant uit halen

Afbeelding

De 1400cc nokkenas blijkt een prachtige tool om de lagerring voor een nokkenas-met-poulie uit een R4 sloopblok te tikken

Afbeelding

Hierbij tik je ook de betreffende keerring eruit, maar voor een euro of zo heb je al een nieuwe bij de lagerboer

Afbeelding

Lagerring voorzichtig in het 1400cc blok tikken, let op de uitlijning van de oliegaatjes!

Afbeelding

En zo ziet het er dan uit als je de R4 nokkenas plaatst:

Afbeelding

Vervolgens verder opbouwen met R4 onderdelen: ik heb dit keer een R4 GTL cilinderkop geplaatst, vorige keer had ik een F6 kop gebruikt zodat de compressie niet te hoog wordt (ook een F6 kop is al kleiner dan de originele 1400cc kop). Maar aangezien die motor met F6 kop uitstekend loopt en ook absoluut niet de neiging heeft tot pingelen ga ik het dit keer eens erop wagen met een R4 GTL kop. Verder natuurlijk R4 dynamo, R4 waterpomp, R4 distributiedeksel etc.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Bertje

Bericht: # 155293Bericht Bertje »

Verder ben ik ook in de weer geweest met de wielophanging, deze staat alweer in 3 lagen botengrondverf

Afbeelding
Okido
Contacteer:

Bericht: # 155301Bericht Okido »

Bertje schreef:deze staat alweer in 3 lagen botengrondverf
Wil je er een amfibievoertuig van maken :D
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Bertje

Bericht: # 155303Bericht Bertje »

Neh, zou de roestkevertjes op afstand moeten houden.
Bertje

Bericht: # 155758Bericht Bertje »

Aan de slag geweest met koets en chassis. De randen waar de koets op het chassis komt heb ik opgeschuurd en in de grondlak gezet, ook heb ik bij de driehoekjes en bij de laadvloer achteraan het dubbele plaatwerk afgekit, dit zag er bij deze koets nog geweldig goed uit. Verder nog wat uitdeukwerk gedaan daar waar de koets een beetje lomp van het chassis verwijderd was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook met het chassis aan de slag geweest, dit staat inmiddels weer op z'n wielen. Helaas waren de voorste torsies los gegaan, ik heb die op t oog goed gezet (viewtopic.php?f=2&t=15686" onclick="window.open(this.href);return false;) aangezien de merktekens onvindbaar bleken. Ik heb de beide torsies trouwens tegenover elkaar op de vloer gelegd, om zeker te zijn dat beide ankerplaten dezelfde hoek maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Okido
Contacteer:

Bericht: # 155827Bericht Okido »

Dit is toch wel mijn favoriete auto. Ik heb heel wat km's gemaakt in een witte F6 eind jaren 80.

Wel spannend straks die GTL-kop erop. Heb je uitgerekend wat de compressie dan wordt?
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
marcGTL.BE
Contacteer:

Bericht: # 155831Bericht marcGTL.BE »

Bertje schreef:
Afbeelding
Wat voor vliegwiel is dat Bertje, dat lijkt te passen in de bak?
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Bertje

Bericht: # 155835Bericht Bertje »

Renault 5 Alpine. Dit past inderdaad in de versnellingsbak, en zit ook in mijn GTL. Maar ik denk dat ik weet waar je heen wil met die vraag, Marc. Deze heeft NIET de juiste vertanding voor de Twingo helaas. Dit werkt alleen met het oudere Renix systeem.
Bertje

Bericht: # 155836Bericht Bertje »

Okido schreef:Dit is toch wel mijn favoriete auto. Ik heb heel wat km's gemaakt in een witte F6 eind jaren 80.

Wel spannend straks die GTL-kop erop. Heb je uitgerekend wat de compressie dan wordt?
Fons heeft hier eens aan zitten rekenen, dit wordt 12 bar, met F6 kop wordt het 10.5. Mijn GTL heeft een F6 kop, ik heb nu gekozen voor een GTL kop omdat 1) ik die nog had liggen en 2) omdat er in oude ombouwtopics over 1400cc steeds van een GTL kop gesproken wordt (zegt de naam Hans Vooijs jou nog iets?)
Okido
Contacteer:

Bericht: # 155837Bericht Okido »

Hans Vooijs ken ik alleen van het forum en ik heb hem een keer ontmoet op het Renault Rodeo Kampeerweekend in 2009. Hij had toen een Renault Farma. Later heb ik nog een auto van hem gezien die reed op aardgas.

Kan zijn, dat hij een GTL-kop gebruikte, maar als ik het mij goed herinner, had hij een gasinstallatie erin. Gas is klopvaster als benzine.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Bertje

Bericht: # 155895Bericht Bertje »

Volgens mij had RichardM het in zijn 1400 cc inbouw topic ook over een GTL kop. Nou ja, we zullen t wel zien, als t niet werkt komt er alsnog een F6 kop op.
Bertje

Bericht: # 155896Bericht Bertje »

Dit weekend trouwens de remleidingen aangelegd. Om vastroesten te voorkomen heb ik alle nippels e.d. in een laag grondverf gezet, ben benieuwd of dat tzt geholpen blijkt te hebben.

Afbeelding

Sleutelvraag: ik heb de remklauw uit elkaar gehaald, schoongemaakt en geverfd, maar toen ik deze weer in elkaar zette bleek het afdichtende rubber vrij losjes te zitten. Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? Tie-wrap werkte niet, want dan zit het sluitinkje in de weg als je de remcilinder helemaal naar binnen probeert te duwen.

Afbeelding
marcGTL.BE
Contacteer:

Bericht: # 155923Bericht marcGTL.BE »

Als het blijft zitten en er kan geen stof in zie ik geen probleem.
Clan R4 GTL. 1989 .
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
Bertje

Bericht: # 155932Bericht Bertje »

Ben juist bang dat t niet blijft zitten en er dan water in komt...
marcGTL.BE
Contacteer:

Bericht: # 155938Bericht marcGTL.BE »

Als er water in zou kunnen zal hij nog niet lekken maar komt eerder vastzitten dat zal je dan wel merken als hij blijft aanlopen. Het is zoals jezelf wilt, vervangen wanneer het echt stuk is. Of ineens een nieuwe plaatsen.
Clan R4 GTL. 1989 .
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
Plaats reactie