Ontsteking eraf halen, aandrijfasje eruit halen (iets draaiend eruit tillen; deze heeft een schuine vertanding) en dan in de juiste stand terug laten vallen. Dit moet op het tandje precies, deze procedure staat ook in de Haynes.
Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Fijn dat het merkteken terecht is
Kon me al niet voorstellen dat het vliegwiel zo ver was afgedraaid dat dat onvindbaar was.
Ontsteking eraf halen, aandrijfasje eruit halen (iets draaiend eruit tillen; deze heeft een schuine vertanding) en dan in de juiste stand terug laten vallen. Dit moet op het tandje precies, deze procedure staat ook in de Haynes.
Ontsteking eraf halen, aandrijfasje eruit halen (iets draaiend eruit tillen; deze heeft een schuine vertanding) en dan in de juiste stand terug laten vallen. Dit moet op het tandje precies, deze procedure staat ook in de Haynes.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Ik dacht dat de cilinders genummerd waren beginnend aan de vliegwielkant? Bij de R4 heb je dan de gekke situatie dat cilinder 1 aan de neuskant van de auto zit omdat het vliegwiel naar voren wijst.deutz schreef: Cilinder 1 zit volgens mij bij de distributie.
gr.Jan.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
ik zat net de denken, het asje is er nooit uitgeweest, maar het blok heeft wel op zijn kop gestaan om het carter te verwijderen en te kuisen, dus zou wel best kunnen dat het asje bewogen heeft en er nu fout inzit.
Nu eerst even schuren want vrijdag moet de grondlaag op de koets, en heb de spuitplamuur nog maar aan 1 zijde van de koets geschuurd, en de binnenkant moet ook nog
Vanavond even in de boeken duiken
Nu eerst even schuren want vrijdag moet de grondlaag op de koets, en heb de spuitplamuur nog maar aan 1 zijde van de koets geschuurd, en de binnenkant moet ook nog
Vanavond even in de boeken duiken
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Nog even snel een tekst uit het Olyslagers handboek ivm cilinders en kleppen:
Behalve voor de 688-motor vanaf mei 79 (gemonteerd bij de GTL) wordt het kleppendiagram gecontroleerd met de normale bedrijfsklepspeling. Bij de GTL vanaf mei 79 moet de klepspeling voor alle kleppen op 0.2mm worden afgesteld. Vergeet niet na het controleren van het kleppendiagram de bedrijfsklepspeling af te stellen.
N.B. Het kleppendiagram geldt vanaf cilindernummer 1, aan vliegwielzijde, gezien. De draairichting is dan ook tegengesteld als vanaf distributiezijde wordt gerekend
Behalve voor de 688-motor vanaf mei 79 (gemonteerd bij de GTL) wordt het kleppendiagram gecontroleerd met de normale bedrijfsklepspeling. Bij de GTL vanaf mei 79 moet de klepspeling voor alle kleppen op 0.2mm worden afgesteld. Vergeet niet na het controleren van het kleppendiagram de bedrijfsklepspeling af te stellen.
N.B. Het kleppendiagram geldt vanaf cilindernummer 1, aan vliegwielzijde, gezien. De draairichting is dan ook tegengesteld als vanaf distributiezijde wordt gerekend
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Het boek heeft niet zoveel zin meer, omdat je niet met zekerheid kunt zeggen of het "asje" goed staat. Maakt ook niet uit. Om zeker te gaan even kleppendeksel los en kijken of de kleppen open of dicht staan.
De cilinder met de dichte kleppen moet contact met de lip maken en starten maar.
Succes, Ido
De cilinder met de dichte kleppen moet contact met de lip maken en starten maar.
Succes, Ido
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Dat kan ik niet volgen. Je kunt toch het merkteken op het vliegwiel gebruiken om de krukas in de juiste stand te zetten zodat je het aandrijfasje correct kunt terugsteken?Okido schreef:Het boek heeft niet zoveel zin meer, omdat je niet met zekerheid kunt zeggen of het "asje" goed staat. Maakt ook niet uit. Om zeker te gaan even kleppendeksel los en kijken of de kleppen open of dicht staan.
De cilinder met de dichte kleppen moet contact met de lip maken en starten maar.
Succes, Ido
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- harbourseal
- Berichten: 1814
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Fons heeft ook al eens uitgelegd, dat bij een 4 slag motor 2x een bdp wordt bereikt voor een omwenteling. Je moet dus zeker weten dat je op het juiste moment je bdp hebt bij de arbeidsslag en niet bij de compressieslag.
Vandaar het deksel eraf en kijken naar de klepstoters.
Vandaar het deksel eraf en kijken naar de klepstoters.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Precies Harbouseal!
.
gr.Ido.
gr.Ido.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
2 omwentelingen van de krukas is 1 omwenteling van de nokkenas (als ik het goed heb)harbourseal schreef:Fons heeft ook al eens uitgelegd, dat bij een 4 slag motor 2x een bdp wordt bereikt voor een omwenteling. Je moet dus zeker weten dat je op het juiste moment je bdp hebt bij de arbeidsslag en niet bij de compressieslag.
Vandaar het deksel eraf en kijken naar de klepstoters.
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
OK, ik dacht dat Ido bedoelde dat als het asje bijv een kwartslag verkeerd staat, dat je dan ook de bougiekabels een kwartslag doorschuift op de verdelerkap. Leek mij handiger het asje gewoon weer goed te zetten. Maar inderdaad, als je het asje terug zet met alleen het merkteken op het vliegwiel als leidraad, dan kun je er inderdaad ook een halve draai naast zitten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
zou van de week aan de ontsteking willen beginnen, het asje terug op zijn plek krijgen, zou dus in de Haynes beschreven staan hoe dit te doen, echter in al mijn handboeken vind ik er niets van terug
Heeft er iemand een Haynes bij de hand die hier even een foto of scan van kan maken en hier plaatsen?
mvg, silvio
Heeft er iemand een Haynes bij de hand die hier even een foto of scan van kan maken en hier plaatsen?
mvg, silvio
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
René bedankt voor de scan, hier kan ik vandaag mee aan de slag.
Zou het kunnen dat de motor niet aanslaat omdat het vacuum nog niet is aangesloten op de ontsteking?
Waar moet het vacuumdarmpje heen gaan, want dit was niet aangesloten bij aanschaf van de wagen.
mvg, silvio
EDIT; heb de aansluiting gevonden van het vacuum, toevallig op een foto van een ander 4tje
Zou het kunnen dat de motor niet aanslaat omdat het vacuum nog niet is aangesloten op de ontsteking?
Waar moet het vacuumdarmpje heen gaan, want dit was niet aangesloten bij aanschaf van de wagen.
mvg, silvio
EDIT; heb de aansluiting gevonden van het vacuum, toevallig op een foto van een ander 4tje
Laatst gewijzigd door silvio op di jul 01, 2014 8:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Motor moet gewoon aanslaan zonder vacuumslangetje. Voor het afstellen van de ontsteking moet je dit zelfs officieel even loshalen.
Heb je wel een vonk?
Heb je wel een vonk?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
ja, heb een vonk aan alle 4 de bougies, komt benzine in de carburator, meer moeten we niet hebben denk ik
zal dus wel de ontsteking zijn waar ik even aan moet sleutelen om die goed te krijgen, over een uurtje kan ik eraan beginnen.
Het is wel zo dat mijn blok electronisch nog niet is aangesloten zoals je gezien hebt , dus ik geef stroom via een losse batterij,
+ klem op batterijklem naar starter + kleine draad naar de + van bobine
- klem gewoon op het motorblok
als ik de motor laat rondgaan kan dit niet langer dan 20sec, anders worden mijn startkabels te warm, dacht eerst aan een kortsluiting, maar kan niet dadelijk iets vinden.
eens ik de motor aan de praat heb, bouw ik deze verder af, want wil van het weekend de koets definitief terugplaatsen.
zal dus wel de ontsteking zijn waar ik even aan moet sleutelen om die goed te krijgen, over een uurtje kan ik eraan beginnen.
Het is wel zo dat mijn blok electronisch nog niet is aangesloten zoals je gezien hebt , dus ik geef stroom via een losse batterij,
+ klem op batterijklem naar starter + kleine draad naar de + van bobine
- klem gewoon op het motorblok
als ik de motor laat rondgaan kan dit niet langer dan 20sec, anders worden mijn startkabels te warm, dacht eerst aan een kortsluiting, maar kan niet dadelijk iets vinden.
eens ik de motor aan de praat heb, bouw ik deze verder af, want wil van het weekend de koets definitief terugplaatsen.