Ontsteking eraf halen, aandrijfasje eruit halen (iets draaiend eruit tillen; deze heeft een schuine vertanding) en dan in de juiste stand terug laten vallen. Dit moet op het tandje precies, deze procedure staat ook in de Haynes.
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Ik dacht dat de cilinders genummerd waren beginnend aan de vliegwielkant? Bij de R4 heb je dan de gekke situatie dat cilinder 1 aan de neuskant van de auto zit omdat het vliegwiel naar voren wijst.deutz schreef: Cilinder 1 zit volgens mij bij de distributie.
gr.Jan.
Dat kan ik niet volgen. Je kunt toch het merkteken op het vliegwiel gebruiken om de krukas in de juiste stand te zetten zodat je het aandrijfasje correct kunt terugsteken?Okido schreef:Het boek heeft niet zoveel zin meer, omdat je niet met zekerheid kunt zeggen of het "asje" goed staat. Maakt ook niet uit. Om zeker te gaan even kleppendeksel los en kijken of de kleppen open of dicht staan.
De cilinder met de dichte kleppen moet contact met de lip maken en starten maar.
Succes, Ido
2 omwentelingen van de krukas is 1 omwenteling van de nokkenas (als ik het goed heb)harbourseal schreef:Fons heeft ook al eens uitgelegd, dat bij een 4 slag motor 2x een bdp wordt bereikt voor een omwenteling. Je moet dus zeker weten dat je op het juiste moment je bdp hebt bij de arbeidsslag en niet bij de compressieslag.
Vandaar het deksel eraf en kijken naar de klepstoters.