Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Bertje

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 150730Bericht Bertje »

Fijn dat het merkteken terecht is ;-) Kon me al niet voorstellen dat het vliegwiel zo ver was afgedraaid dat dat onvindbaar was.

Ontsteking eraf halen, aandrijfasje eruit halen (iets draaiend eruit tillen; deze heeft een schuine vertanding) en dan in de juiste stand terug laten vallen. Dit moet op het tandje precies, deze procedure staat ook in de Haynes.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Bertje

Bericht: # 150731Bericht Bertje »

deutz schreef: Cilinder 1 zit volgens mij bij de distributie.
gr.Jan.
Ik dacht dat de cilinders genummerd waren beginnend aan de vliegwielkant? Bij de R4 heb je dan de gekke situatie dat cilinder 1 aan de neuskant van de auto zit omdat het vliegwiel naar voren wijst.
silvio

Bericht: # 150733Bericht silvio »

ik zat net de denken, het asje is er nooit uitgeweest, maar het blok heeft wel op zijn kop gestaan om het carter te verwijderen en te kuisen, dus zou wel best kunnen dat het asje bewogen heeft en er nu fout inzit.

Nu eerst even schuren want vrijdag moet de grondlaag op de koets, en heb de spuitplamuur nog maar aan 1 zijde van de koets geschuurd, en de binnenkant moet ook nog :D

Vanavond even in de boeken duiken :D
silvio

Bericht: # 150734Bericht silvio »

Nog even snel een tekst uit het Olyslagers handboek ivm cilinders en kleppen:

Behalve voor de 688-motor vanaf mei 79 (gemonteerd bij de GTL) wordt het kleppendiagram gecontroleerd met de normale bedrijfsklepspeling. Bij de GTL vanaf mei 79 moet de klepspeling voor alle kleppen op 0.2mm worden afgesteld. Vergeet niet na het controleren van het kleppendiagram de bedrijfsklepspeling af te stellen.
N.B. Het kleppendiagram geldt vanaf cilindernummer 1, aan vliegwielzijde, gezien. De draairichting is dan ook tegengesteld als vanaf distributiezijde wordt gerekend
Okido
Contacteer:

Bericht: # 150735Bericht Okido »

Het boek heeft niet zoveel zin meer, omdat je niet met zekerheid kunt zeggen of het "asje" goed staat. Maakt ook niet uit. Om zeker te gaan even kleppendeksel los en kijken of de kleppen open of dicht staan.
De cilinder met de dichte kleppen moet contact met de lip maken en starten maar.
Succes, Ido
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
deutz

Bericht: # 150740Bericht deutz »

Precies Ido! (uhm) .
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Bertje

Bericht: # 150746Bericht Bertje »

Okido schreef:Het boek heeft niet zoveel zin meer, omdat je niet met zekerheid kunt zeggen of het "asje" goed staat. Maakt ook niet uit. Om zeker te gaan even kleppendeksel los en kijken of de kleppen open of dicht staan.
De cilinder met de dichte kleppen moet contact met de lip maken en starten maar.
Succes, Ido
Dat kan ik niet volgen. Je kunt toch het merkteken op het vliegwiel gebruiken om de krukas in de juiste stand te zetten zodat je het aandrijfasje correct kunt terugsteken?
harbourseal
Contacteer:

Bericht: # 150747Bericht harbourseal »

Fons heeft ook al eens uitgelegd, dat bij een 4 slag motor 2x een bdp wordt bereikt voor een omwenteling. Je moet dus zeker weten dat je op het juiste moment je bdp hebt bij de arbeidsslag en niet bij de compressieslag.

Vandaar het deksel eraf en kijken naar de klepstoters.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Okido
Contacteer:

Bericht: # 150749Bericht Okido »

Precies Harbouseal! (uhm) .
gr.Ido.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Jerome

Bericht: # 150750Bericht Jerome »

harbourseal schreef:Fons heeft ook al eens uitgelegd, dat bij een 4 slag motor 2x een bdp wordt bereikt voor een omwenteling. Je moet dus zeker weten dat je op het juiste moment je bdp hebt bij de arbeidsslag en niet bij de compressieslag.

Vandaar het deksel eraf en kijken naar de klepstoters.
2 omwentelingen van de krukas is 1 omwenteling van de nokkenas (als ik het goed heb)
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Bertje

Bericht: # 150753Bericht Bertje »

OK, ik dacht dat Ido bedoelde dat als het asje bijv een kwartslag verkeerd staat, dat je dan ook de bougiekabels een kwartslag doorschuift op de verdelerkap. Leek mij handiger het asje gewoon weer goed te zetten. Maar inderdaad, als je het asje terug zet met alleen het merkteken op het vliegwiel als leidraad, dan kun je er inderdaad ook een halve draai naast zitten.
silvio

Bericht: # 150792Bericht silvio »

zou van de week aan de ontsteking willen beginnen, het asje terug op zijn plek krijgen, zou dus in de Haynes beschreven staan hoe dit te doen, echter in al mijn handboeken vind ik er niets van terug

Heeft er iemand een Haynes bij de hand die hier even een foto of scan van kan maken en hier plaatsen?

mvg, silvio
silvio

Bericht: # 150851Bericht silvio »

René bedankt voor de scan, hier kan ik vandaag mee aan de slag.

Zou het kunnen dat de motor niet aanslaat omdat het vacuum nog niet is aangesloten op de ontsteking?
Waar moet het vacuumdarmpje heen gaan, want dit was niet aangesloten bij aanschaf van de wagen.

mvg, silvio

EDIT; heb de aansluiting gevonden van het vacuum, toevallig op een foto van een ander 4tje :D
Laatst gewijzigd door silvio op di jul 01, 2014 8:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertje

Bericht: # 150852Bericht Bertje »

Motor moet gewoon aanslaan zonder vacuumslangetje. Voor het afstellen van de ontsteking moet je dit zelfs officieel even loshalen.

Heb je wel een vonk?
silvio

Bericht: # 150853Bericht silvio »

ja, heb een vonk aan alle 4 de bougies, komt benzine in de carburator, meer moeten we niet hebben denk ik :D

zal dus wel de ontsteking zijn waar ik even aan moet sleutelen om die goed te krijgen, over een uurtje kan ik eraan beginnen.

Het is wel zo dat mijn blok electronisch nog niet is aangesloten zoals je gezien hebt , dus ik geef stroom via een losse batterij,
+ klem op batterijklem naar starter + kleine draad naar de + van bobine
- klem gewoon op het motorblok

als ik de motor laat rondgaan kan dit niet langer dan 20sec, anders worden mijn startkabels te warm, dacht eerst aan een kortsluiting, maar kan niet dadelijk iets vinden.

eens ik de motor aan de praat heb, bouw ik deze verder af, want wil van het weekend de koets definitief terugplaatsen.
Plaats reactie