kleppen stellen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
als de heren kleppenstellers het nog makkelijker willen doen, is de volgende methode(goedgekeurd door de hoge heren technici zelf). cilinder 1 op tuimelen;cil. 4 afstellen. cil.2 op tuimelen;cil.3 afstellen en nu andersom lezen en je hebt alle 4 cilinders gehad. Wat betreft de voelermaten: deze moeten er redelijk licht onderdoor geschoven kunnen worden. Het kan heel goed zijn dat dan de kleppen licht tikken, maar dit is geheel normaal.
Beetje mosterd na de maaltijd misschien (het laatste bericht dateert van december 2001...)maar ik had over die voelermaatjes nog een vraaggie.
Na mijn motorrevisie (laten doen) heb ik de cilinderkop laten natrekken en de kleppen laten stellen door de man die de revisie gedaan heeft (ouwe baas, gouwe kerel!). Paar weken daarna hoorde ik een klep duidelijk tikken. Kleppendeksel eraf gehaald en nagemeten: klep 8 (uitlaat) stond wat losjes. Strakker gesteld en de anderen even nagelopen (niet gesteld maar gecontroleerd).
Ik vond dat ze nogal strak stonden, die 0.15mm en 0.20mm voelermaatjes pasten bij geen enkele klep helemaal tussen klepsteel en "hamertje" maar kwamen tot ongeveer de helft (de tuimelaar raakt de klepsteel alleen op EEn punt wanneer de klep dicht is). Staan die kleppen dan te strak??
Na mijn motorrevisie (laten doen) heb ik de cilinderkop laten natrekken en de kleppen laten stellen door de man die de revisie gedaan heeft (ouwe baas, gouwe kerel!). Paar weken daarna hoorde ik een klep duidelijk tikken. Kleppendeksel eraf gehaald en nagemeten: klep 8 (uitlaat) stond wat losjes. Strakker gesteld en de anderen even nagelopen (niet gesteld maar gecontroleerd).
Ik vond dat ze nogal strak stonden, die 0.15mm en 0.20mm voelermaatjes pasten bij geen enkele klep helemaal tussen klepsteel en "hamertje" maar kwamen tot ongeveer de helft (de tuimelaar raakt de klepsteel alleen op EEn punt wanneer de klep dicht is). Staan die kleppen dan te strak??
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Tja, bij navraag bij een klasgenoot met een R5 GTT weet ik nu dat die voelers er helemaal tussen moeten kunnen...(best logisch eigenlijk, ik leer veel bij de laatste dagen!!) Ik ga dus zo snel mogelijk die kleppen opnieuw stellen onder het motto: beter een beetje lawaai dan helemaal geen lawaai meer (en een bom duiten minder). Eerst een tikkie geven op het stoter-mechanisme zodat daar de speling uit is en dan 0,15 c.q. 0,20mm stellen... Moet goedkomen!!
PS: bij navraag aan mijn revisie-man kan het inderdaad geen kwaad die kleppen nog eens na te lopen, aangezien kleppen de neiging hebben vaster te gaan zitten. Mocht een klep echt te vast staan gaat de motor super onregelmatig lopen en dat merk je wel, aldus de ouwe baas... Zijn advies is: beter te ruim als te krap, maar daar is het forum het al over eens (ik nu ook!)
PS: bij navraag aan mijn revisie-man kan het inderdaad geen kwaad die kleppen nog eens na te lopen, aangezien kleppen de neiging hebben vaster te gaan zitten. Mocht een klep echt te vast staan gaat de motor super onregelmatig lopen en dat merk je wel, aldus de ouwe baas... Zijn advies is: beter te ruim als te krap, maar daar is het forum het al over eens (ik nu ook!)
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Ik heb het net ook voor het eerst geprobeerd, het lijkt allemaal goed te zijn gegaan (lees: ik heb net een rondje kunnen rijden).
Tegerlijkertijd heb ik ook maar eens even zelf de olie + filter vervangen (ook voor het eerst). Net lekte er nog niks, nog ff in de gaten houden.
Met dank aan de beschrijving hierboven!
Tegerlijkertijd heb ik ook maar eens even zelf de olie + filter vervangen (ook voor het eerst). Net lekte er nog niks, nog ff in de gaten houden.
Met dank aan de beschrijving hierboven!
wat mijn laatste leerervaring was:
de tuimelaar en klepsteel raken op het punt dat ze elkaar raken een pietsie op elkaar ingesleten. Echter je voelermaat meet de afstand tussen het ongesleten stuk van de tuimelaar en de klepsteel. Daarmee is theoretisch de afstand die je voelermaat aangeeft niet de juiste. Hij zou dus iets strakker moeten dan dat je voelermaat aangeeft...
de tuimelaar en klepsteel raken op het punt dat ze elkaar raken een pietsie op elkaar ingesleten. Echter je voelermaat meet de afstand tussen het ongesleten stuk van de tuimelaar en de klepsteel. Daarmee is theoretisch de afstand die je voelermaat aangeeft niet de juiste. Hij zou dus iets strakker moeten dan dat je voelermaat aangeeft...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
-
- Bruutmans
- Contacteer:
Oke ik heb dit eens dubbel en dik gelezen,maar dit snap ik even niet.
Als ik volgens dit schema "uit in in uit uit in in uit" en dit schema
8-----------1=0,18
6-----------3=0,15
4-----------5=0,18
7-----------2=0,15
1-----------8=0,18
3-----------6=0,15
5-----------4=0,18
2-----------7=0,15
ga stellen en ik neem bijvoorbeeld klep 2 en 7 dan heb ik 2 inlaatkleppen te pakken??
Ik d8 dat je een in en uitlaat klep stelde en niet 2 dezelfde kleppen toch?
Ik begin het te zien volgens mij,w8 even als je dus 2x dezelfde klep doet dan kan je dus in 1x dezelfde afstand nemen voor die 2 kleppen en dus in 1x het hele rondje klaren,klopt he?
Als ik volgens dit schema "uit in in uit uit in in uit" en dit schema
8-----------1=0,18
6-----------3=0,15
4-----------5=0,18
7-----------2=0,15
1-----------8=0,18
3-----------6=0,15
5-----------4=0,18
2-----------7=0,15
ga stellen en ik neem bijvoorbeeld klep 2 en 7 dan heb ik 2 inlaatkleppen te pakken??
Ik d8 dat je een in en uitlaat klep stelde en niet 2 dezelfde kleppen toch?
Ik begin het te zien volgens mij,w8 even als je dus 2x dezelfde klep doet dan kan je dus in 1x dezelfde afstand nemen voor die 2 kleppen en dus in 1x het hele rondje klaren,klopt he?

ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
-
Ja kan, maar deze methode is niet 100% correct. Het beste is een klep stellen als de zuiger op "ontsteken" staat, dus de symmetrische cylinder op tuimelen staat. Dan ben je zeker dat de kleppen geheel vrij staan. Een R4tje heeft maar een zwak of erg mild motortje dus de nokken van de nokkenas zijn niet zo hoog dus kan je 'm wel op de bovenstaande manier stellen, maar bij sommige motoren gaat dat echt niet. Als de nok al een beetje tegen de stoterstang staat te duwen kun je 'm dus echt niet stellen.
Het beste is: nr 1 tuimelen > 4 stellen; nr 3 tuimelen > 2 stellen plus ook zo andersom.
Het beste is: nr 1 tuimelen > 4 stellen; nr 3 tuimelen > 2 stellen plus ook zo andersom.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
- Bruutmans
- Contacteer:
Ik heb em zo geprobeerd als ik hier bekeken had echter vind ik jouw manier makkelijker om te onthouden Paul.
Maar goed ik was er aan begonnen en ben al klaar ermee,maar nu het volgende dan,ik draai hier en daar wat los en breek per ongeluk een t-stukje af,geen nood ik had er nog eentje en bedacht me dat ik maar meteen dat slangetje(eigenlijk 2 met een koppelstukkie ertussen) ook maar moest vervangen.
Is overigens een brandstofleidingslangetje.
Echter toen ik de wagen starte wat zonder problemen ging trapte ik de koppeling en die schoot iets dieper naar onderen????????
Vreemd,maar ze koppelt en ontkoppelt wel nog.
Is dit zelfstellend,dat ze dus steeds dieper zakt om te kunnen koppelen?
Daarnaast en dan kom ik weer terug bij het slangetje-verhaal,reed ik weg en trapte wat gas bij en ze begon te stotteren en bij beetje gas los ging ze weer mooi vooruit.
Is het mogelijk dat dat oude slangetje met koppelstukkie erin valse lucht trok en zodoende beter liep?? als nu?
Nu heb ik er dat helemaal dichte slangetje op en moet echt ruim 2000 toeren afstellen om niet als ik vol gas trap tot stilstand te komen omdat ze smoort.
Ik vind ook nergens stelschroefjes op die carb,ja 1tje dan,als je naast de carterontlucht slang kijkt zit er een schroefje,het is een rondje met erin een spleet zodat je er een schroevedraaier in kunt steken(platte),normaal is het wel een schroefje met die ribbeltjes rondom zodat hetmogelijk ook met de hand kan maar dit is een andere,ze komt uit in de rand van carb,geen idee waar ze voor dient ze doet ook niks als je eraan draait.
Wellicht de co-schroef?
Wel kan ik een stelschreof draaien die dan weer de hendel bediend waar de gaskabel doorheen loopt,maar dan zou ik eventueel ook de gaskabel zelf kunnen stellen,das hetzelfde dan.
Iemand ervaring met een 32mm zenithje?
Ik w8 ff tot de motor is afgekoeld en dan zet ik die oude slang nog eens terug en zie wat er gebeurt,hoewel ik liever had gezien dat het met die geoie slang ook werkte.
Maar goed ik was er aan begonnen en ben al klaar ermee,maar nu het volgende dan,ik draai hier en daar wat los en breek per ongeluk een t-stukje af,geen nood ik had er nog eentje en bedacht me dat ik maar meteen dat slangetje(eigenlijk 2 met een koppelstukkie ertussen) ook maar moest vervangen.
Is overigens een brandstofleidingslangetje.
Echter toen ik de wagen starte wat zonder problemen ging trapte ik de koppeling en die schoot iets dieper naar onderen????????
Vreemd,maar ze koppelt en ontkoppelt wel nog.
Is dit zelfstellend,dat ze dus steeds dieper zakt om te kunnen koppelen?
Daarnaast en dan kom ik weer terug bij het slangetje-verhaal,reed ik weg en trapte wat gas bij en ze begon te stotteren en bij beetje gas los ging ze weer mooi vooruit.
Is het mogelijk dat dat oude slangetje met koppelstukkie erin valse lucht trok en zodoende beter liep?? als nu?
Nu heb ik er dat helemaal dichte slangetje op en moet echt ruim 2000 toeren afstellen om niet als ik vol gas trap tot stilstand te komen omdat ze smoort.
Ik vind ook nergens stelschroefjes op die carb,ja 1tje dan,als je naast de carterontlucht slang kijkt zit er een schroefje,het is een rondje met erin een spleet zodat je er een schroevedraaier in kunt steken(platte),normaal is het wel een schroefje met die ribbeltjes rondom zodat hetmogelijk ook met de hand kan maar dit is een andere,ze komt uit in de rand van carb,geen idee waar ze voor dient ze doet ook niks als je eraan draait.
Wellicht de co-schroef?
Wel kan ik een stelschreof draaien die dan weer de hendel bediend waar de gaskabel doorheen loopt,maar dan zou ik eventueel ook de gaskabel zelf kunnen stellen,das hetzelfde dan.
Iemand ervaring met een 32mm zenithje?
Ik w8 ff tot de motor is afgekoeld en dan zet ik die oude slang nog eens terug en zie wat er gebeurt,hoewel ik liever had gezien dat het met die geoie slang ook werkte.
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Hier nog een handig schema uit een handboek.
FF printen en gebruiken bij het stellen.
http://img273.echo.cx/my.php?image=klepstellenr56qr.jpg
FF printen en gebruiken bij het stellen.
http://img273.echo.cx/my.php?image=klepstellenr56qr.jpg
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
- Bruutmans
- Contacteer:
Heb em maar meteen even opgeslagen,altijd handig!! tenks Le Car.
Trouwens ik weet het zeker nu dat ie valse lucht trok.
De vorige carb die ik had deed ploffen bij uitdrijven,erg cool hahahah,maar toen ik ook daar een vals luchtje had ontdekt en dat had dichtgemaakt stopte het ploffen.en ook slechter rijden darna net als nu.
Nu heb ik dat slangetje ook luchtdicht en stopt ook het ploffen.
Dus ze vraagt eigenlijk meer lucht.
Hoe doe ik dat? grotere luchtfilter erop of zo?
Als ik minder brandstof geef werkt het ook niet
te veel smoort ook weer,ik moet lucht hebben!!!

Trouwens ik weet het zeker nu dat ie valse lucht trok.
De vorige carb die ik had deed ploffen bij uitdrijven,erg cool hahahah,maar toen ik ook daar een vals luchtje had ontdekt en dat had dichtgemaakt stopte het ploffen.en ook slechter rijden darna net als nu.
Nu heb ik dat slangetje ook luchtdicht en stopt ook het ploffen.
Dus ze vraagt eigenlijk meer lucht.
Hoe doe ik dat? grotere luchtfilter erop of zo?
Als ik minder brandstof geef werkt het ook niet

te veel smoort ook weer,ik moet lucht hebben!!!
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
- Bruutmans
- Contacteer:
Nou ja alsof d`n duvel er mee speelt,
ander (het oude) slangetje er weer opgezet en ze loopt weer heel mooi netjes 1000 toeren.
Kan dit ook liggen aan de dikte van de slang,m.a.w. de hoeveelheid die er doorheen kan?
Ik ben echt verbaasd hoor
,maar wel heel blij want ze loopt weer lekkerrrrrr

ander (het oude) slangetje er weer opgezet en ze loopt weer heel mooi netjes 1000 toeren.
Kan dit ook liggen aan de dikte van de slang,m.a.w. de hoeveelheid die er doorheen kan?
Ik ben echt verbaasd hoor

Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Breng je stem uit
Wat ben je dan?