kleppen stellen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Leuverink

Bericht: # 7171Bericht Leuverink »

Kan iemand mij dit nog even een keer uitleggen.
Of anders even het topic doorgeven waar dit in stond.
bedankt
parisienne4

Bericht: # 7219Bericht parisienne4 »

Ruud, ik neem aan dat je weet hoe het moet en dat je aan een schema genoeg hebt. Zo niet, hoor ik het wel.
Een goed en eenvoudig schema is het volgende:
klep open--klep stellen
8-----------1=0,18
6-----------3=0,15
4-----------5=0,18
7-----------2=0,15
1-----------8=0,18
3-----------6=0,15
5-----------4=0,18
2-----------7=0,15
Op deze manier hoef je maar 2x rond te draaien en maakt het niet uit van welke kant je begint te tellen.
Succes.
Dr.Quatre.
Folkert

Bericht: # 7226Bericht Folkert »

Ja, mooi he, dat je de ontstekingsvolgorde ook andersom kunt lezen en dat er dan hetzelfde staat...
Leuverink

Bericht: # 7238Bericht Leuverink »

Als je me nog heel even kunt uitleggen hoe ik het moet doen....voor alle zekerheid.
Alvast bedankt voor de volgorde..Ik ben weer een stap verder.
Max

Bericht: # 7246Bericht Max »

Volgens mij hebben de nieuwere modellen andere voorgeschreven spelingen, of niet?
0.15 en 0.20 voor inlaat / uitlaat. Zo heb ik het iig wel op mijn f6 ingesteld.
Leuverink

Bericht: # 7247Bericht Leuverink »

Ho, wacht even...nou hoor ik twee verschillende dingen.

het gaat bij mij trouwens om een GTL.
parisienne4

Bericht: # 7264Bericht parisienne4 »

Ruud, maak je niet druk om 0,02mm, da's zo goed als niks. Gewoon 0,20 voelermaatje gebruiken en lekker strak vastzetten. Hoe stel je kleppen? Beetje lastig uitleggen, maar ik ga er vanuit dat je weet hoe het werkt en dat je het kleppendeksel er al af hebt. Volgens het schema is de klep 1 helemaal open(ingedrukt). Je stelt klep 8 door eerst te controleren of je voelermaatje(0,20=uitlaat) er tussen past. los de moer met sleutel 10, maar houdt het tapeindje wel vast aan het nokje met een klein sleuteltje, of nog liever met een speciaal sleuteltje. Verdraai het tapeindje nu zover, dat het voelermaatje stroef tussen de tuimelaar en de klepsteel bewogen kan worden. Zet de moer weer vast(zonder het tapeind te verdraaien!) en controleer de speling nogmaals. Wil je een extra check, dan probeer je of 0,25 er tussen past. Als het goed is past dit niet! Ga nu naar de volgende klep( let op, dit is een 0,15mm). Enz.,enz. Kom je er niet uit,kom dan even naar Winterswijk, of ga even bij Ruud Wind kijken. Succes.
Dr.Quatre.
Leuverink

Bericht: # 10489Bericht Leuverink »

het wil nog niet helemaal lukken, leg me dat stellen nog even vanaf het begin uit.
De stelmaten heb ik nu en de kleppendeksel is er ook af.
In de versnelling zetten.....enz
Folkert

Bericht: # 10494Bericht Folkert »

Ik zou kiezen voor: bougietjes dr uit en in zn vrij, zodat je met een sleutel op de nokkenaspoelie de motor rond kunt draaien...
Ron

Bericht: # 10511Bericht Ron »

Kijk, en daar heb ik nou wat aan. Ik heb wat af staan bonken in z'n vier. Danku.
Ron

Bericht: # 10513Bericht Ron »

Voor leuverink : Je hebt het kleppendeksel er af. Je ziet allemaal dingetjes in de olie.
Mooi.
Die dingetjes, daar zie je er acht van. Je hebt vier cilinders met elk twee kleppen. In totaal acht kleppen. Zo'n ding is dus een klep. Althans, de bediening ervan. Je ziet een soort hamertje en als je je motor ronddraait, doe maar eens de auto-douwend in z'n vier (met de motor uit natuurlijk), dan gaan die hamertjes naar boven en naar beneden. Ze drukken een klep open en laten hem weer dicht gaan. De afstand tussen zo'n hamertje en de klep (eigenlijk de klepsteel, het stokje) noemen we de klepspeling en die moet dus volgens de aangegeven maten zijn afgesteld. Zo'n hamertje mag in koude toestand niet strak op de steel staan want dan zou hij bij de warmte-uitzetting de klep open houden. Hij mag er ook niet te ver vandaan zitten want dan geeft hij een tik op de klepsteel. Dat is het tikken wat je hoort bij een motor waarvan ze zeggen dat je de kleppen moet gaan stellen. Speling (in koude toestand) moet volgens de voorschriften zijn.
De inlaatklep moet 0,15 mm zijn. De uilaatklep 0,18 mm. Waarom dat verschil? Langs de uitlaatklep stroomt het behoorlijk warme verbrandingsgas en die zorgt ervoor dat de klep meer uitzet dan de inlaatklep.

Stellen.
Je hebt dus acht kleppen op rij. Van voor naar achter, of andersom, dat maakt niet uit, heb je

uit in in uit uit in in uit

Merk op dat ze in paartjes bij elkaar zitten en dat de buitenste kleppen de uit-kleppen zijn. Goed geregeld!
Je weet nu gelijk welke klep welke speling moet hebben.

Zet de auto in z'n vier en rol de auto net zover totdat je zeker weet dat de klep die je wilt gaan stellen open is geweest, en nu dus DICHT zit. Heel belangrijk. (in eerdere mails kun je zien wanneer als klep x opengaat, welke andere dan per se dicht zit, maar je kunt het ook zien. Hij gaat open en weer dicht, dan nog ietsje verder en je weet zeker dattie dicht is)

Draai met een sleutel het moertje los op zo'n klep (is dat sleuteltje 10?).
Hou nu een voelermaatje (stukje ijzer met een bepaalde dikte, dus 0,15 of 0,18), tussen de hamer en de klepsteel. Dus waar de hamer de steel moet raken. Past hij er heel makkelijk tussen? Draai dan het boutje waar de moer op zit zover in dat het voelermaatje nét niet meer gladjes tussendoor kan schuiven. Kan met je vingers of met een tang. Als je zo ver bent zet je het moertje weer vast. Maar wel zo dat het boutje niet meer verdraait. Je zou dan immers weer de afstand verstellen. Vastzetten en nogmaals controleren. Klaar. En dat dan acht keer.
Eigenlijk is het hierboven al heel duidelijk beschreven en het valt moeilijk het via het scherm te doen. Het beste is om ergens live te gaan kijken, al kan je er niet veel aan verprutsen denk ik.
Ik ga er van uit dat het lukt.
Succes, of misschien was je zelfs al klaar.

Overigens zit het moertje aan de kant van de stoterstang en niet aan de kant van de klep, dus eigenlijk stel je iets anders af, terwijl de klepspeling meer of minder wordt, maar laten we het niet moeilijker maken dan het is. Ik snap het zelf net.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2002-10-13 11:57 ]</font>
Folkert

Bericht: # 10540Bericht Folkert »

Je hoeft overigens niet perse de bougies te verwijderen om hem met een sleutel op de nokkenaspoelie rond te draaien... Zo zwaar gaat het nou ook allemaal weer niet...
cyclofrene

Bericht: # 10556Bericht cyclofrene »

en die "hamertjes" heten geen hamertjes maar tuimelaars. laten we even de standaard benamingen gebruiken :smile:
Ron

Bericht: # 10570Bericht Ron »

Tuimelaar.
Komt van het Franse tumer en dat is hameren.
Tuurlijk niet, maar de term hamertje heeft volgens de semantiek en de significa meer associaties met het voor het oog zichtbare ding in de bak met olie. Vandaro hamertje.
Maar het is een tuimelaar. Klopt.
Heeft overigens niks met dolfijntjes te maken, dat zijn vissen.
Onee, zuigdieren.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2002-11-01 20:32 ]</font>
Folkert

Bericht: # 10580Bericht Folkert »

Dat van die hamer-vissen zijn dan net weer haaien...
Plaats reactie