Dempen/veren/stabiliteit

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Daan

Dempen/veren/stabiliteit

Bericht: # 85655Bericht Daan »

Had toch nog wat vraagjes, ondanks alle uitleg al op het forum (vooral de gesprekken over de ombouw richting alpine/turbo/gtt).

Even kort: ik rij een GTL uit 85 met twee lekkende schokdempers voor, heb nu twee tweedehands geregeld en ben bezig die in te bouwen.

Ik begrijp wat de torsiestangen doen (veren), stabilisatorstang (gelijke veerweg/druk uitoefenen) dempers (dempen veerweg).

In mijn achterhoofd houd ik rekening met ombouw naar alpine (maar kan nog een jaartje duren)

Vraag 1: Vervangen stabilisatorstang door eentje van een F6 of van alpine(turbo). Wat is aan te raden, en wat vlam ik er 'zo' onder (past dat in de zelfde beugels aan chassis) en in zelfde rubbers aan scharnier-as van demper? Gaat verschil tussen GTL en F6 en Alpine alleen over dikte (diameter) of om meer (bv vorm?)

Vraag 2: Moeten de torsiestangen strakker/korter op het moment dat je alpine dempers (of andere 'strakkere') monteerd? Ivm hogere spanningen op de veer/torsiestang (kans op uit-rekken, mocht ik ooit terug naar gtl dempers gaan).

Vraag 3: (onderste) Scharnierasje schokdemper/stabilisator. Deze is bij mij niet als in het kluwer handboek (twee draadeinden met een 6vlakkig midden, kluwer blz. 186 fig 10.2) maar een (gewone) bout. En deze is van voren af ingebracht. Voor het vervangen van mijn demper moet die bout er dus uit, maar helaas zit de aandrijf as in de weg (en heb geen zin om die los te halen).
Nu maakt het me niet zo veel uit om die bout stuk te zagen (kop eraf bv) maar kan ik de 'originele' bij de Brezan bestellen of moet dat via 'particuliere' weg?
De ruimte die het 6vlakking midden in neemt wordt bij mij nu nog opgevuld door een plastic bus... niet nodig bij het 'origineel' ?

Vraag 4: Is een niet lekke schokdemper altijd goed, of kan ook die slecht zijn? zo ja hoe kan ik dat zien/merken voor dat ie er op zit? Heeft iemand toevallig nog alpine dempers liggen (voorkant) en wat kosten die? Hoorde dat koni's schaars waren, maar las ook ergens dat die van een Renault Berline pastten.

NOU! 4 kleine vraagjes maar wel een lap tekst, volgende keer maar gewoon iemand bellen?! ;-) Thanx alvast!
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Supersuus

Bericht: # 85656Bericht Supersuus »

vraag 3:

Auto staat op de krik,wiel is eraf,met een 2e krik haal je de onderste draagarm omhoog en kun je de onderste bout onder de as door halen.
Jan-San

Bericht: # 85660Bericht Jan-San »

vraag 1:
Ik zou meten de stabilisatorstang van een alpine aan de voorkant monteren en een f6 stabi aan de achterkant. De vorm van de Alpine stabi is iets anders, maar past gewoon erop. Achter stabi is ook gewoon meteen te monteren (heb je wel 4 bijbehorende beugeltjes nodig)

Vraag 2:
Om een r4 goed stug te maken en het overhellen te verminderen, is het mogelijk om aan de voorkant de F6 torsies te gebruiken. Achter passen de r5 Alpine(T) torsies gewoon op de orginele manier. Probleem achter is echter....hoe krijg ik die dingen eruit!
Ook de dempers helepen bij het stugger maken van de wagen. Dus Stugge dempers is een aanrader (koni/ bilstein)

Er is nog een optie om de auo stugger te maken; de voorste torsiestaven met elkaar verbinden doormiddel van een klem, om zo de veerweg te beperken. Is ooit gedaan, maar ik weet niet of dit allemaal apk, veilig etc. is.
succes alvast
AfbeeldingR4F16 Alpine vliegt prima!Afbeelding
jbeekmann

Bericht: # 85663Bericht jbeekmann »

Jan-San schreef:...Er is nog een optie om de auo stugger te maken; de voorste torsiestaven met elkaar verbinden doormiddel van een klem, om zo de veerweg te beperken. Is ooit gedaan, maar ik weet niet of dit allemaal apk, veilig etc. is.
succes alvast
Dat was Folkert die dit deed. Hij heeft er bij mijn weten nooit problemen mee gehad en het werkte prima.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
cees en jantine

Bericht: # 85670Bericht cees en jantine »

zal er eens foto's van opzoeken.
en hier posten is wel interessant om te zien.
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Daan

Bericht: # 85671Bericht Daan »

Dan ga ik idd op zoek naar F6 stabi's (voor en achter) en kijken welke dempers ik kan regelen.
Die torsies ga ik me nog niet aan wagen (klus namelijk op straat!) tenzij ik mijn viertje op 6 bierkratten weet te tillen (moet mogelijk zijn maar toch...)

Die beugels voor de F6 stabi's achter, die kan ik gewoon van de F6 halen? staat volgens mij niets over in de kluwer (over bestel variant alleen iets en das de F4 neem ik aan)

Heeft iemand ze toevallig voor beschikbaar..... please??
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Daan

dempers

Bericht: # 85677Bericht Daan »

Nog een vraagje over de dempers... die van mij lekken en de vervangende die ik heb zijn droog, maar 'schuiven' niet uitzichzelf uit. Is dat normaal of heel verkeerd? ze zijn ook vrijgemakkelijk in en uit te trekken.
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
jbeekmann

Bericht: # 85679Bericht jbeekmann »

Je achterdempers behoren ook niet uit zichzelf uit te schuiven. Ze werken namelijk 'verkeerd om'.
Makkelijk moet het echter niet gaan. Gewoon, flink duwen en trekken.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Plaats reactie