Even kort: ik rij een GTL uit 85 met twee lekkende schokdempers voor, heb nu twee tweedehands geregeld en ben bezig die in te bouwen.
Ik begrijp wat de torsiestangen doen (veren), stabilisatorstang (gelijke veerweg/druk uitoefenen) dempers (dempen veerweg).
In mijn achterhoofd houd ik rekening met ombouw naar alpine (maar kan nog een jaartje duren)
Vraag 1: Vervangen stabilisatorstang door eentje van een F6 of van alpine(turbo). Wat is aan te raden, en wat vlam ik er 'zo' onder (past dat in de zelfde beugels aan chassis) en in zelfde rubbers aan scharnier-as van demper? Gaat verschil tussen GTL en F6 en Alpine alleen over dikte (diameter) of om meer (bv vorm?)
Vraag 2: Moeten de torsiestangen strakker/korter op het moment dat je alpine dempers (of andere 'strakkere') monteerd? Ivm hogere spanningen op de veer/torsiestang (kans op uit-rekken, mocht ik ooit terug naar gtl dempers gaan).
Vraag 3: (onderste) Scharnierasje schokdemper/stabilisator. Deze is bij mij niet als in het kluwer handboek (twee draadeinden met een 6vlakkig midden, kluwer blz. 186 fig 10.2) maar een (gewone) bout. En deze is van voren af ingebracht. Voor het vervangen van mijn demper moet die bout er dus uit, maar helaas zit de aandrijf as in de weg (en heb geen zin om die los te halen).
Nu maakt het me niet zo veel uit om die bout stuk te zagen (kop eraf bv) maar kan ik de 'originele' bij de Brezan bestellen of moet dat via 'particuliere' weg?
De ruimte die het 6vlakking midden in neemt wordt bij mij nu nog opgevuld door een plastic bus... niet nodig bij het 'origineel' ?
Vraag 4: Is een niet lekke schokdemper altijd goed, of kan ook die slecht zijn? zo ja hoe kan ik dat zien/merken voor dat ie er op zit? Heeft iemand toevallig nog alpine dempers liggen (voorkant) en wat kosten die? Hoorde dat koni's schaars waren, maar las ook ergens dat die van een Renault Berline pastten.
NOU! 4 kleine vraagjes maar wel een lap tekst, volgende keer maar gewoon iemand bellen?!