Ruitenwisser bevestiging
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
Ruitenwisser bevestiging
Het begon met ruitenwissers die abrupt bleven staan als ik ze uitschakelde en hun slag niet afmaakten.
Ik dacht eerst: vervang ik die motor met dat sleepringding, dus dashboard eraf. Blijkt dat je dan de hele boel eruit moet halen om de motor te kunnen verwisselen. Vervolgens draaien de grote wartels (die je van buiten af ziet) mee. Ik draai door in de hoop dat ze dan los komen. Vervolgens mol ik daarmee de bevestiging van het krukarmpje. Ik hoor hier en daar wat getik van vallend spul, en zie aan de andere kant dat er gerommeld is in een ver verleden, met een uitgelubberd gat als resultaat. Om een lang triest verhaal kort te maken:
1. Wie kan vertellen hoe je precies een complete ruitenwisser unit monteert
2. Wat moet ik ook alweer aan die kachelombouw losmaken om fatsoenlijk bij de ruitenwisser gaatjes te kunnen komen?
In de alom geprezen Kluwer wordt daarover met geen woord gerept
Ik dacht eerst: vervang ik die motor met dat sleepringding, dus dashboard eraf. Blijkt dat je dan de hele boel eruit moet halen om de motor te kunnen verwisselen. Vervolgens draaien de grote wartels (die je van buiten af ziet) mee. Ik draai door in de hoop dat ze dan los komen. Vervolgens mol ik daarmee de bevestiging van het krukarmpje. Ik hoor hier en daar wat getik van vallend spul, en zie aan de andere kant dat er gerommeld is in een ver verleden, met een uitgelubberd gat als resultaat. Om een lang triest verhaal kort te maken:
1. Wie kan vertellen hoe je precies een complete ruitenwisser unit monteert
2. Wat moet ik ook alweer aan die kachelombouw losmaken om fatsoenlijk bij de ruitenwisser gaatjes te kunnen komen?
In de alom geprezen Kluwer wordt daarover met geen woord gerept
-
-
-
IK had er een nieuwe tweedehandse unit in, en die gaf na een paar keer goed draaien hetzelfde probleem. Ik verdacht de schakelaar omdat de spanning voor het 'uitlopen' via die schakelaar loopt. Maar dat was het niet (andere geprobeerd). En sindsdien doet de ruitenwisser het heel soms goed, maar meestal niet, dus denk ik aan een slecht contact ergens. Als ik tijd heb ga ik de boel eens heel rustig doormeten. Dus dat duurt nog wel even...
Bij je ruitenwissermotor zit een schijf met koperen ringen voor sleepcontacten onder wit plastic. Daaronder: op de langste ring staat altijd spanning, die er voor zorgt dat de ruitenwisser ook bij het uitzetten van de motor in zijn oude stand terechtkomt. De volledige ruitenwisser zit dus geschakeld op 2 stroomcircuits. De schakelaar schakelt alleen de korte stukjes koper (Langzaam en snel), dus alleen om hem op gang te brengen. Dus vandaar: 2 zekeringen. Soms is het koper en het sleepkontakt vies door zachtgeworden vet. Maar het oplossen blijft hetzelfde, hij moet er uit om hem te repareren.
Mijn ervaring is trouwens dat de motor een tikje scheef bevestigd moet worden met een ringetje, om hem goed, koel en geluidloos te laten draaien.
Mijn ervaring is trouwens dat de motor een tikje scheef bevestigd moet worden met een ringetje, om hem goed, koel en geluidloos te laten draaien.