Ruitenwisser bevestiging

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Willem de Zwijger

Ruitenwisser bevestiging

Bericht: # 81592Bericht Willem de Zwijger »

Het begon met ruitenwissers die abrupt bleven staan als ik ze uitschakelde en hun slag niet afmaakten.
Ik dacht eerst: vervang ik die motor met dat sleepringding, dus dashboard eraf. Blijkt dat je dan de hele boel eruit moet halen om de motor te kunnen verwisselen. Vervolgens draaien de grote wartels (die je van buiten af ziet) mee. Ik draai door in de hoop dat ze dan los komen. Vervolgens mol ik daarmee de bevestiging van het krukarmpje. Ik hoor hier en daar wat getik van vallend spul, en zie aan de andere kant dat er gerommeld is in een ver verleden, met een uitgelubberd gat als resultaat. Om een lang triest verhaal kort te maken:
1. Wie kan vertellen hoe je precies een complete ruitenwisser unit monteert
2. Wat moet ik ook alweer aan die kachelombouw losmaken om fatsoenlijk bij de ruitenwisser gaatjes te kunnen komen?
In de alom geprezen Kluwer wordt daarover met geen woord gerept
Ervier

Bericht: # 81608Bericht Ervier »

Als je maar handig bent..........

Maar evengoed: sterkte toegewenst!
Een dag niet gesleuteld is een dag niet geleefd...
The_Underd0g

Bericht: # 81642Bericht The_Underd0g »

Als je ruitenwissers hun slag niet afmaken als je ze afzet is dat meestal te wijten aan een zekering die gesprongen is.
Willem de Zwijger

Bericht: # 81716Bericht Willem de Zwijger »

En dan lopen ze wel weer een stukje als je ze aan zet ? Dus 2 zekeringen voor de ruitenwissers ?
GijSsie

Bericht: # 81719Bericht GijSsie »

zekering kapot in rekeringkastje denk ik
Savane 1993 =D
RVIER

Bericht: # 82954Bericht RVIER »

Volgens mij is de schakelaar kapot.
(Dat sleepcontact op de motorunit gaat via de schakelaar)
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Willem de Zwijger

Bericht: # 82960Bericht Willem de Zwijger »

IK had er een nieuwe tweedehandse unit in, en die gaf na een paar keer goed draaien hetzelfde probleem. Ik verdacht de schakelaar omdat de spanning voor het 'uitlopen' via die schakelaar loopt. Maar dat was het niet (andere geprobeerd). En sindsdien doet de ruitenwisser het heel soms goed, maar meestal niet, dus denk ik aan een slecht contact ergens. Als ik tijd heb ga ik de boel eens heel rustig doormeten. Dus dat duurt nog wel even...
FFrood
Contacteer:

Bericht: # 83286Bericht FFrood »

Bij je ruitenwissermotor zit een schijf met koperen ringen voor sleepcontacten onder wit plastic. Daaronder: op de langste ring staat altijd spanning, die er voor zorgt dat de ruitenwisser ook bij het uitzetten van de motor in zijn oude stand terechtkomt. De volledige ruitenwisser zit dus geschakeld op 2 stroomcircuits. De schakelaar schakelt alleen de korte stukjes koper (Langzaam en snel), dus alleen om hem op gang te brengen. Dus vandaar: 2 zekeringen. Soms is het koper en het sleepkontakt vies door zachtgeworden vet. Maar het oplossen blijft hetzelfde, hij moet er uit om hem te repareren.

Mijn ervaring is trouwens dat de motor een tikje scheef bevestigd moet worden met een ringetje, om hem goed, koel en geluidloos te laten draaien.
Plaats reactie