stroomverdeler stuk?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

a-t-1

stroomverdeler stuk?

Bericht: # 65873Bericht a-t-1 »

Help,

Volgens mij heb ik iets doms gedaan: ik heb een lange schroef gebruikt om de condensator aan de stroomverdeler vast te zetten. ('t korte schroefje draaide door.) Die schroef heeft het vervroegingsmechanisme in de stroomverdeler vastgeklemd, waardoor de hele verdeler begon te draaien toen ik startte.

Mijn (FEMSA) stroomverdeler-as kan nu los draaien ten opzichte van de motor.

Toen ik de verdeler eruit haalde ontdekte ik 't volgende:
  • er lijkt een hoekje afgebroken uit de nok die de stroomverdeler aandrijft
    de stroomverdeler as heeft aan de onderkant nog maar twee hele kleine bobbeltjes die in de sleuf van de aandrijf-nok moeten vallen en die hebben geen grip meer.
Nu dacht ik eerst dat ik m'n auto wel op kon geven, maar ik begin te hopen dat ik (alleen) een nieuwe stroomverdeler nodig heb. (Is 't probleem van 't doordraaiende moertje ook verholpen.) Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? En als een "nieuwe" stroomverdeler de oplossing is: heeft iemand in (de buurt van) Amsterdam een stroomverdeler die ik kan kopen/lenen/huren/leasen??

't spijt me dat ik m'n viertje zo mishandelt heb. Ik zal 't (dit in ieder geval) nooit meer doen... en als een van jullie me kunnen helpen ben ik je eeuwig dankbaar!!

Groeten,
Ate
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 65875Bericht R4F6GTX Automaat »

Goed gedaan, maar zo leer je het wel. Ik heb wel andere liggen maar zoek eerst maar eens in de buurt.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
a-t-1

Bericht: # 65876Bericht a-t-1 »

Dus nieuwe verdeler is een oplossing?
Bruutmans
Contacteer:

Bericht: # 65877Bericht Bruutmans »

Komt wel weer goed hoor.
Heb je meteen de kans alleseens goed af te stellen :wink:
Zit vast wel iemand in de buurt daar :D
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 65880Bericht R4F6GTX Automaat »

a-t-1 schreef:Dus nieuwe verdeler is een oplossing?
Ja.
Je zou er meteen een andere dan FEMSA in kunnen zetten, Ducelier of Bosch of die andere, hoe heet ie ook al weer, dan is het gemakkelijker (en goedkoper) om de puntjes te vervangen.
jbeekmann

Bericht: # 65884Bericht jbeekmann »

Ik heb er nog eentje liggen (Ducellier). Is alleen iets raars mee: je kan de as van de rotor een stukje optillen waardoor de centrifugaalgewichtjes uit hun positie schieten. Gebeurt natuurlijk niet onder het rijden (dan zit de verdelerkap erop, maar je moet er even rekening mee houden als je de rotor eraf trekt, anders ben je weer aan het pielen met een schroevendraaiertje.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 65885Bericht R4F6GTX Automaat »

Dan mis je onderin het borgveertje Japser.
jbeekmann

Bericht: # 65886Bericht jbeekmann »

R4F6GTX Automaat schreef:Dan mis je onderin het borgveertje Japser.
Psies, moet even uit elkaar, maarja. Gebruik m toch niet en heb wel betere dingen te doen...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
a-t-1

Bericht: # 65894Bericht a-t-1 »

Klinkt goed. De as in mijn FEMSA had/heeft ook een beetje speling. Daardoor kan ie nu ook over de nok glijden. Maar de gewichtjes blijven bij mij wel op hun plaats.
Vincenti

Bericht: # 65901Bericht Vincenti »

Bekend verhaal. Heb ik ook gehad met een R16. Vergewis jezelf ervan dat de schade inderdaad alleen aan de kant van de stroomverdeler zit. Bij mij zat de schade eveneens aan de andere kant; in de motor.

Bij de 16 zit daar een (toen dus vergaan) wormwieltje tussen nokkenas en stroomverdeler; ik weet niet hoe het bij 4tjes is.

De beste methode om te kijken of je motorschade hebt, lijkt mij te starten met de verdeler er af, en dan tijdens het starten naar binnen schijnen met een zaklamp; kijken of je een beschadigd tandwiel kan zien.

Zo'n reparatie is overigens niet leuk bij een 16 TX.
6TL77
a-t-1

Bericht: # 65907Bericht a-t-1 »

Het wormwieltje is te zien en ziet er nog goed uit. De verdeler as draait ook bij ´t starten, maar niet constant.
De nok met de gleuf erin lijkt niet helemaal meer okee, er mist een hoekje. Grote vraag is nu waar dat hoekje is... En of ´t echt bij deze actie is afgebroken.
Bij een viertje is dat aandrijfasje met wormwiel (geloof ik) redelijk makkelijk te vervangen.(Hoekje zoeken in motorblok lijkt me minder leuk.)
Le Car
Contacteer:

Bericht: # 65923Bericht Le Car »

Tjonge tjonge,

Heb ik voor nix die klote femsa van je lopen stellen voor de vakantie :D :D

Ik heb er evt ook nog wel een liggen.
Ook heb ik de borgveertjes er voor wel liggen.

Kijk maar wat handiger is ik of Jasper.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
a-t-1

Bericht: # 65929Bericht a-t-1 »

Tja... da's nu allemaal voor niets geweest. :oops: En m'n zoektocht naar 't potje ook. (Iemand een FEMSA vaccuum potje nodig? :D En nieuwe ongebruikte condensator en contactpuntjes?? Vers van 't magazijn.)

Een kant en klare verdeler erop zetten is wel makkelijk. Sowieso heb ik zaterdag pas weer tijd. En dan kan ik ook de tijd nemen om de borgringetjes erin te prutsen. Ik heb 't idee dat het niet klopt als ik er alleen een nieuwe verdeler erop zet en klaar. Heb er nu 1 gesloopt, zal er ook 1 maken... of is dat niet verstandig? :-?
insAne

Bericht: # 65931Bericht insAne »

Hoe was het om 's avonds door de stad gesleept te worden?

Moeilijk zeker, remmen zonder rembekrachtiging :wink:
a-t-1

Bericht: # 65946Bericht a-t-1 »

Ging prima, lekker stil en goedkoop. :D Ik ben blij dat mijn 4 niet zo veel weegt als jouw Saab 96. Ideaal wagentje om te slepen eigenlijk...
Plaats reactie