Toch het druklager dus....

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Mustangsally
Contacteer:

Toch het druklager dus....

Bericht: # 44189Bericht Mustangsally »

Enige tijd geleden had ik al een bericht geplaatst op het forum met de vraag wat er met de koppeling van ons 4-tje aan de hand kon zijn.

Zelf had ik het vermoeden dat het om het druklager ging, maar ik kreeg ook enkele hoopvolle tips om eerst eens naar de kabel en dergelijke te kijken voordat ik de hele boel af zou breken. In eerste instantie leek het erop dat de hele kwestie veroorzaakt werdt door een uitgesleten koppelingshevel.

Helaas bleek binnen enkele dagen toch dat dit niet de oplossing was. Tijdens de APK 9waar het 4-tje overigens glansrijk doorheen kwam ) viel er een stuk druklager naar beneden. Dus meteen een complete koppelingsset besteld, en na een brug gereserveerd te hebben bij een DHZ garage de boel gedemonteerd.

Na het verwijderen van de versnellingsbak bleek dat het niet alleen het druklager defect was :

Afbeelding

Je ziet duidelijk de afgeslepen vingers, of een detailfoto van de vingers, waar het druklager op de drukvingers rust :

Afbeelding

En natuurlijk waar het allemaal mee begonnen was, het druklager, of wat er voor door moet gaan :

Afbeelding

Duidelijk dat er niet alleen een hoop kogeltjes missen....
Gelukkig zit alles er nu nieuw in, helaas nog wel een zwaar verdroogde hoes aan de bakkant tegengekomen, dus ook die zal zo snel mogelijk vervangen ( moeten ) worden, maar voorlopig zijn we weer back on the road.
Willem de Zwijger

Bericht: # 44194Bericht Willem de Zwijger »

Dat zal wel behoorlijk gepiept en gefloten hebben...Hoelang heeft dat nog gelopen ?
Mustangsally
Contacteer:

Bericht: # 44196Bericht Mustangsally »

Willem de Zwijger schreef:Dat zal wel behoorlijk gepiept en gefloten hebben...Hoelang heeft dat nog gelopen ?
Eigenlijk helemaal niet. In eerste instantie waren we alleen de druk op het koppelingspedaal kwijt, maar geen nare/rare bijgeluiden of iets in die zin. Pas toen we hem van de APK ophaalden en er een stuk druklager tussenuit gevallen was maakte de koppeling nare piep en skweek-skweek-skweek geluiden, dus eigenlijk alleen de laatste 10 kilometer.
Terschelling

Bericht: # 44451Bericht Terschelling »

Hoi,

Waar heb je die koppelingsset besteld en wat kost dat?
Dus drukgroep/lager en platen?
Moet ik ook nog vervangen bij R4 van broer van me.

Groetjes
Mustangsally
Contacteer:

Bericht: # 44461Bericht Mustangsally »

Terschelling schreef:Hoi,

Waar heb je die koppelingsset besteld en wat kost dat?
Dus drukgroep/lager en platen?
Moet ik ook nog vervangen bij R4 van broer van me.

Groetjes
Hoi, ik heb de complete koppelingsset besteld bij Stam Utrecht. De complete set kostte €105 Euro inclusief BTW. Dit is dan wel exclusief €30 statiegeld, oftewel, dat krijg je terug als je de oude koppeling compleet terug inlevert. De hele set bestaat uit nieuwe drukgroep, koppelingsplaat, druklager, zakje met vet en een houten centreerpen.

Om de juiste set te bestellen wel even het motornummer meenemen, dat is vrij belangrijk. Wij hebben bijvoorbeeld motornummer 1123. Het is een flinke bak werk maar leuk om zelf te doen.

Succes in ieder geval
Plaats reactie