ombouw 6V naar 12 v
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
ombouw 6V naar 12 v
Goedemorgen,
Ik vroeg me af;
Hoe moeilijk is het om een R4 om te bouwen van 6 naar 12 volt?
Draadboom vervangen vermoed ik...maar ook diverse motorcomponenten?
Alvast bedankt.
Grt
Eelco
Ik vroeg me af;
Hoe moeilijk is het om een R4 om te bouwen van 6 naar 12 volt?
Draadboom vervangen vermoed ik...maar ook diverse motorcomponenten?
Alvast bedankt.
Grt
Eelco
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Re: ombouw 6V naar 12 v
Op zich is het niet moeilijk Je moet startmotor dynamo regelaar en alle lampjes vernieuwen Naar 12 v Heb dit paar keer gedaan en gaat heel goed met de kabelboom En de kachel motor niet vergeten anders draait deze kort heel hard.
Als je de weerstand en kabel dikte meet van 6v en 12v is dit gelijk .
http://www.leclassics.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je de weerstand en kabel dikte meet van 6v en 12v is dit gelijk .
http://www.leclassics.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: ombouw 6V naar 12 v
Dankjewel!
Dat valt idd reuze mee.kabelboom was mijn grootste zorg.
Ik ga straks naar een 68er kijken nl.
Word vervolgd!
Grt.
Eelco
Dat valt idd reuze mee.kabelboom was mijn grootste zorg.
Ik ga straks naar een 68er kijken nl.
Word vervolgd!
Grt.
Eelco
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Re: ombouw 6V naar 12 v
En de ruitenwissermotor dan?
Rudolf
Rudolf
Re: ombouw 6V naar 12 v
is het belangrijk nog uit welk bouwjaar deze 12v onderdelen moeten komen? en zou ik gelijk kunnen wisselen tussen gelijkstroom en wisselstroom?
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Re: ombouw 6V naar 12 v
Wel onderdelen zoeken tot 1976 dan krijg je ook ander model dynamo en ruitenwissermotor
Anders past de helft niet
Anders past de helft niet
Re: ombouw 6V naar 12 v
Ah, dat is een belangrijke, bedankt!
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Re: ombouw 6V naar 12 v
Dikte van de kabeltjes in de kabelboom zou inderdaad niks uit moeten maken, bij hogere spanning krijg je lagere stroom (bij zelfde vermogen), en de stroom bepaald hoe dik de kabels moeten zijn.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- Hanz
- Berichten: 3223
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: ombouw 6V naar 12 v
Geldt V = I * R niet meer? (ik kan me wel voorstellen dat de weerstand van die 12V-dingen groter is)Bertje schreef:bij hogere spanning krijg je lagere stroom (bij zelfde vermogen)
Re: ombouw 6V naar 12 v
dat wel maar P=V * I dan ben ik met Bertje eens, bovendien de R van de kabels blijft gelijk, dus ook de spannings afname, wat procentueel zelfs een halvering betekent bij opwaardering naar 12v maw, bij een lager voltage heb je eerder dikkere kabels nodig dan andersom. De Accu had nog niemand genoemt, en ik wil ook meedoen..Hanz schreef:Geldt V = I * R niet meer? (ik kan me wel voorstellen dat de weerstand van die 12V-dingen groter is)Bertje schreef:bij hogere spanning krijg je lagere stroom (bij zelfde vermogen)

Re: ombouw 6V naar 12 v
Top zo'n forum waar iedereen meedenkt! 

Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
- Hanz
- Berichten: 3223
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: ombouw 6V naar 12 v
Denk dat dan vooral de vraag is wat het vermogen van een 12V dynamo is in vergelijking met een 6V dynamo. Tenslotte bepaalt de dynamo tijdens het rijden het electrisch vermogen toch? Tijdens het starten is dat natuurlijk anders.Tweety schreef:dat wel maar P=V * I dan ben ik met Bertje eens, bovendien de R van de kabels blijft gelijk, dus ook de spannings afname, wat procentueel zelfs een halvering betekent bij opwaardering naar 12v maw, bij een lager voltage heb je eerder dikkere kabels nodig dan andersom. De Accu had nog niemand genoemt, en ik wil ook meedoen..
Re: ombouw 6V naar 12 v
Dat lijkt me eigenlijk niet relevant. Zolang dynamo en accu matchen (dus beiden uit een 12V R4) zal het goed gaan. Sluit je hier de originele (12V) verbruikers op aan, dan moet ook dat gewoon werken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- Hanz
- Berichten: 3223
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: ombouw 6V naar 12 v
Ik denk dat het wel zou kunnen uitmaken. Uiteraard moeten dynamo en accu matchen. Maar met P = V * I bepaalt niet alleen V de I maar ook P. Met een tweemaal zo groot vermogen is I hetzelfde bij gehalveerde V dus dat zal waarschijnlijk wel goed gaan.