ombouw 6V naar 12 v

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 691
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

ombouw 6V naar 12 v

Bericht: # 147009Bericht Eelco »

Goedemorgen,

Ik vroeg me af;

Hoe moeilijk is het om een R4 om te bouwen van 6 naar 12 volt?
Draadboom vervangen vermoed ik...maar ook diverse motorcomponenten?

Alvast bedankt.

Grt

Eelco
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Gebruikersavatar
4f4ts
Berichten: 141
Lid geworden op: za sep 16, 2006 9:50 pm

Re: ombouw 6V naar 12 v

Bericht: # 147010Bericht 4f4ts »

Op zich is het niet moeilijk Je moet startmotor dynamo regelaar en alle lampjes vernieuwen Naar 12 v Heb dit paar keer gedaan en gaat heel goed met de kabelboom En de kachel motor niet vergeten anders draait deze kort heel hard.

Als je de weerstand en kabel dikte meet van 6v en 12v is dit gelijk .

http://www.leclassics.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 691
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: ombouw 6V naar 12 v

Bericht: # 147011Bericht Eelco »

Dankjewel!

Dat valt idd reuze mee.kabelboom was mijn grootste zorg.

Ik ga straks naar een 68er kijken nl.

Word vervolgd!

Grt.

Eelco
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: ombouw 6V naar 12 v

Bericht: # 147014Bericht Rudolf2 »

En de ruitenwissermotor dan?

Rudolf
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3223
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: ombouw 6V naar 12 v

Bericht: # 147015Bericht Hanz »

En de bobine
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 691
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: ombouw 6V naar 12 v

Bericht: # 147017Bericht Eelco »

is het belangrijk nog uit welk bouwjaar deze 12v onderdelen moeten komen? en zou ik gelijk kunnen wisselen tussen gelijkstroom en wisselstroom?
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Gebruikersavatar
4f4ts
Berichten: 141
Lid geworden op: za sep 16, 2006 9:50 pm

Re: ombouw 6V naar 12 v

Bericht: # 147018Bericht 4f4ts »

Wel onderdelen zoeken tot 1976 dan krijg je ook ander model dynamo en ruitenwissermotor

Anders past de helft niet
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 691
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: ombouw 6V naar 12 v

Bericht: # 147033Bericht Eelco »

Ah, dat is een belangrijke, bedankt!
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5464
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: ombouw 6V naar 12 v

Bericht: # 147036Bericht Bertje »

Dikte van de kabeltjes in de kabelboom zou inderdaad niks uit moeten maken, bij hogere spanning krijg je lagere stroom (bij zelfde vermogen), en de stroom bepaald hoe dik de kabels moeten zijn.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3223
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: ombouw 6V naar 12 v

Bericht: # 147039Bericht Hanz »

Bertje schreef:bij hogere spanning krijg je lagere stroom (bij zelfde vermogen)
Geldt V = I * R niet meer? (ik kan me wel voorstellen dat de weerstand van die 12V-dingen groter is)
Tweety
Berichten: 2096
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: ombouw 6V naar 12 v

Bericht: # 147040Bericht Tweety »

Hanz schreef:
Bertje schreef:bij hogere spanning krijg je lagere stroom (bij zelfde vermogen)
Geldt V = I * R niet meer? (ik kan me wel voorstellen dat de weerstand van die 12V-dingen groter is)
dat wel maar P=V * I dan ben ik met Bertje eens, bovendien de R van de kabels blijft gelijk, dus ook de spannings afname, wat procentueel zelfs een halvering betekent bij opwaardering naar 12v maw, bij een lager voltage heb je eerder dikkere kabels nodig dan andersom. De Accu had nog niemand genoemt, en ik wil ook meedoen.. :lol:
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 691
Lid geworden op: za feb 18, 2012 6:02 pm

Re: ombouw 6V naar 12 v

Bericht: # 147043Bericht Eelco »

Top zo'n forum waar iedereen meedenkt! (groen)
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3223
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: ombouw 6V naar 12 v

Bericht: # 147044Bericht Hanz »

Tweety schreef:dat wel maar P=V * I dan ben ik met Bertje eens, bovendien de R van de kabels blijft gelijk, dus ook de spannings afname, wat procentueel zelfs een halvering betekent bij opwaardering naar 12v maw, bij een lager voltage heb je eerder dikkere kabels nodig dan andersom. De Accu had nog niemand genoemt, en ik wil ook meedoen.. :lol:
Denk dat dan vooral de vraag is wat het vermogen van een 12V dynamo is in vergelijking met een 6V dynamo. Tenslotte bepaalt de dynamo tijdens het rijden het electrisch vermogen toch? Tijdens het starten is dat natuurlijk anders.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5464
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: ombouw 6V naar 12 v

Bericht: # 147048Bericht Bertje »

Dat lijkt me eigenlijk niet relevant. Zolang dynamo en accu matchen (dus beiden uit een 12V R4) zal het goed gaan. Sluit je hier de originele (12V) verbruikers op aan, dan moet ook dat gewoon werken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3223
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: ombouw 6V naar 12 v

Bericht: # 147049Bericht Hanz »

Ik denk dat het wel zou kunnen uitmaken. Uiteraard moeten dynamo en accu matchen. Maar met P = V * I bepaalt niet alleen V de I maar ook P. Met een tweemaal zo groot vermogen is I hetzelfde bij gehalveerde V dus dat zal waarschijnlijk wel goed gaan.
Plaats reactie