Waar zit de storing?

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Drikus Fluitekruid

Waar zit de storing?

Bericht: # 137978Bericht Drikus Fluitekruid »

Ok, ik ben nu al best een tijd bezig met mijn F6. Maar hij loopt niet lekker.
Intussen alle topics die enigsinds relevant zouden kunnen zijn gelezen en gebruikt. Maar t wil niet lukken.

Wat er mis is: gewoon geen vermogen. (wel gehad)

Toen alles werkte, lekte mijn gasheveltje van mijn carb. benzine op een warme uitlaatbocht. (zenith 28IF)
Ik heb toen een 2e hands carb gescoord, en gewisseld.
Die kreeg ik niet lekker afgesteld, naar de garage geweest. Die kreeg m ook niet helemaal ok, want er was wat vermogen kwijt. Hij vond een lekke in-uitlaatpakking, die is vervangen.

Ontsteking afgesteld
Contactpuntjes vervangen
Benzinefilter vervangen
Rotor en verdeelkap vervangen
Vacuumvervroeger vervangen (er zat ook een laspuntje op het oude membraan, ofwel, er was mee geklooit)

Intussen de andere carb (de oorspronkelijke) er weer op gezet. maar dan het gasheveltje van de andere, dus die lekt niet meer.

Carb schoongemaakt, sproeiers doorgeblazen, alles schoongemaakt zoals in een topic hier te lezen was. Thinner, compressor, enz enz. Zelfs de carb gevlakt met een glasplaatje en waterproof schuurpapier.

Er was nog een leiding gescheurd (die van je cilinderkop naar het spruitstuk) ook vervangen. Verder alles gecheckt op valse lucht.

De acceleratiepomp scheen te weigeren, ook gefixt.
Alle sproeiers zijn het originele formaat.

Hij rijdt wel ok met choke een beetje dicht. Maar t is niet veel. En zoals ik in andere topics lees, als ik te snel gas geef, valt ie eerst weg, (soms zelfs met voorverbranding-klappen) en dan wil die pas. En als ik in het verkeer mee wil komen moet ik eigenlijk bijna altijd mijn pedaal tot de bodem trappen.
En ik ben niet buitensporig aangekomen, en de bak is bijna altijd leeg :)

Ik zou eerlijk gezegd niet meer weten waar t nu aan ligt, en de garage weet t ook even niet meer (en is zo druk dat ie er amper aan toe komt)

Dingen die ik hier nog lees zijn:
- Is de compressie voor elke cilinder even groot
- de bobine intern kapot

T is dat t nu vakantie is, en ik m niet zo veel nodig heb, Maar t begint te kriebelen. Ik ben nu sinds begin maart al aan het zoeken en nog geen succes.
Rudi

Re: Waar zit de storing?

Bericht: # 137990Bericht Rudi »

Misschien handig om te vermelden waar je woont.
Iemand in je buurt kan je terzijde staan, mee kijken en eventueel fris advies geven.

Bij mijn eerste F4 had ik ook veel problemen, zelfs naar een clubmeeting gereden met slechts
70 km/h, toen heeft Folkert (de 1e) er naar gekeken en geconcludeerd dat het aan het vacuum slangetje lag.
Mooi dat ik op de terugweg 110 km/h haalde.

Dus controleer het vacuum slangetje en slangen op restricties, van de carburateur naar het kleppendeksel.
Stel voor de zekerheid je stationair opnieuw af. Helemaal dicht draaien en dan 3 volle slagen open.

Succes, Rudi

PS ik spreek uit ervaring, maar de heren technici weten of ik het goed heb, of dat er aangevuld moet worden.
Laatst gewijzigd door Rudi op ma jul 09, 2012 7:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hakker
Contacteer:

Bericht: # 137991Bericht Hakker »

Die van mij heeft eigenlijk ook alleen maar vermogen als ik de choke een ietsjepietsje uittrek, anders schiet het niet echt op (in de regen loopt ie beter viel me gister op, wie me dat kan uitleggen....). Ik heb er ook al een andere carburateur opgezet, maakt niks uit. Die 4-tjes lijken gewoon wat arm afgesteld. Ik heb een andere (grotere) sproeier gekocht die met iets bijvijlen schijnt te passen. Kostte 2 euro geloof ik. Maar die moet er nog wel in.
Rudi

Bericht: # 137992Bericht Rudi »

Lees het topic van Hans Vooijs maar eens goed door, die is zeer kundig met afstelling van motoren. Gebruik de zoekfunctie. :wink:
Rudi

Bericht: # 137993Bericht Rudi »

Ik heb Belse import 956 cc loopt op euro 95, nooit hoef ik te choken om iets meer snelheid te krijgen of iets dergelijks.

Als je 1108 cc oer Nederlands hebt en nog rijdt op 98 kan dat voor pingelen zorgen en moet de choke open.

Bij Hans Vooijs geeft een grotere sproeier meer vermogen en een lager verbruik.
Hans praat ook over een 956 cc met 34 pk.
Willem de Zwijger

Bericht: # 137994Bericht Willem de Zwijger »

Drikus Fluitekruid schreef: Er was nog een leiding gescheurd (die van je cilinderkop naar het spruitstuk) ook vervangen
In die leiding hoort een restrictie, weet je zeker dat die in je nieuwe slang zit?
Tweety

Bericht: # 137997Bericht Tweety »

Willem de Zwijger schreef:
Drikus Fluitekruid schreef: Er was nog een leiding gescheurd (die van je cilinderkop naar het spruitstuk) ook vervangen
In die leiding hoort een restrictie, weet je zeker dat die in je nieuwe slang zit?
want anders loopt ie echt voor geen meter,... en als ie gescheurd is heb je ook van dat soort symptomen.......!! of te wel heb je dat kleine polyester busje uit het ouwe slangetje gehaald...??
Rutger-peer

Bericht: # 138007Bericht Rutger-peer »

Cilinderkop naar het spruitstuk? Welke hebben we het dan over? Die van het kleppendeksel naar dat t-stuk bij de carburateur?
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Tweety

Bericht: # 138019Bericht Tweety »

ik en Rik hebben 't over de dunne van het spruitstuk naar het T-stuk.... de carterventilatie is waar jij het over hebt... waar onze vraagsteller het over heeft is nog niet helemaal zeker...
Rutger-peer

Bericht: # 138022Bericht Rutger-peer »

Het t-stuk waar we het allemaal over hebben zit overigens niet altijd op dezelfde plek. Bij sommigen zit het op het kleppendeksel en bij anderen (zoals bij mij) zit het rechtstreeks in de carburateur. Dus dat kan nog wel eens voor verwarring zorgen.

Hoe dan ook, het slangetje dat van het spruitstuk (net onder de carburateur) naar bovenin de carburateur loopt (bij mij d.m.v. een t-stuk) zou een restrictie moeten bevatten.

Deze draad zal je vast verder kunnen helpen: klik

De enige slang die je op de 3e foto ziet, daar hoort een restrictie in. Later in de draad wordt uigebreid uitgelegd welke diameter etc. die moet hebben.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Plaats reactie