grotere hoofdsproeiers

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

grotere hoofdsproeiers

Bericht: # 128330Bericht zwergje »

In de 32mm zenith carb van de spaanse F6 een grotere hoofdsproeier gezet, in de hoop dat ie nog lekkerder gaat ronken, stond er op de sproeier die ik eruit haalde tot mijn verbazing 122.
Was een orginele sproeier, dus ook met de orginele, juiste schroefdraad, en niet de licht afwijkende van de Del Orto hoofdsproeiers, die je enigszins moet forceren, om hem erin te draaien.
Ze bestaan dus wel in grotere maten.
Toen dus maar een 126 Del Ortho erin.

Resultaat, hij kan sneller van de choke af, ronkt nog steeds lekker, geluid iets donkerder, en trekt beter door na bochten.
Kleur van de bougies nog niet bekeken, verbruik wordt bijgehouden, verslag volgt later.
Minimaal bijchoken levert nu geen beter trekkende auto meer op ls de motor eenmaal op temperatuur is, dus vermoedelijk is 126 groot genoeg.

Bij de tweede f6, ook een witte combi, maar geen verhoogd dak, zit een zenith 28 op het blok.
Ook eraf en open, gereinigd, en een 124 Del Orto erin.
Starten en maximaal rijden, motor rijdend uitgezet, auto langs de kant, en bougie eruit: veel te zwart, dus veel te rijk.

Blijkbaar kan je niet zomaar hetzelfde formaat hoofdsproeier in de zenith 28 als in de32, of is hier iets anders in het spel?
Heb begrepen dat de ontsteking vroeger moet, na sproeiervergroting: nog niet gedaan: kan dat het wezen?
Het luchtfilter ziet er schoon uit, dus denk niet dat het daar ligt.
Aan de andere kant loopt de motor van deze F6 nog niet optimaal (ook al is de koppakking niet lek, zoals je dacht, Boke, maar niet getreurd, er zit flink wat laswerk aan :-? :wink: ), denk dat de ontsteking eens onder handen genomen moet worden, misschien dat de verbranding daarom zowiezo zwarte bougies oplevert?

Vandaag ook kleppen van de 2e f6 gesteld, loopt stuk beter, vooral ook stationair.
Inmiddels een 111 in mijn reserve zenith 28 gezet, kwam uit mijn reserve zenith 32, en heeft een andere schroefdraad dan de zenith 28 hoofdsproeier.
Voorzichtig forceren, zorgen dat ie er wel recht in gaat, de koperen schroedraad past zich wel aan.
Morgen carb eraf en reserve erop, en dan maar kijken of de verbranding nu netjes koffiebruine bougies op gaat leveren.
Dat die 111 groter is dan de orginele zenith 28 hoofdsproeier, kon ik met een speldje duidelijk voelen, maar kan iemand mij misschien vertellen hoe groot die orginele sproeier eigenlijk precies is, en of de getallen op de sproeiertjes wel degelijk honderste mm zijn, of juist niet?

De Del Ortho's hebben wel de zelfde schroefdraad als de zenith 28 hoofdsproeiers, maar ik heb 120 als kleinste, en gezien de hoeveelheid roet op de bougies na een stukje volgas met 124 erin, vermoed ik dat ook 120 te groot zal wezen.
Dit, meen ik, in tegenstelling tot de ervaring van forumgenoten, die met 130 nog een goede verbranding claimen ( of hebben die allemaal zenith 32 carbs?).
Vandaar dat ik me toch afvraag of die motor te weinig lucht krijgt.
Kan natuurlijk het luchtfilter er even uit laten, en kijken of ik met dezelfde 124 nog steeds verkoling op de bougies krijg, zo niet, nieuw luchtfilter erin, en moet goed wezen.

Het passend maken van de te grote kop van de Del Ortho hoofdsproeiers voor in de Zenith 28, kan ook makkelijk door de schroefdraad voorzichtig in een schroefboormachine vast te klemmen, en de koperen kop vervolgend tegen een scherpe vijl aan te laten draaien, na twee minuten klein genoeg.
Makkelijk wanneer je geen draaibankje bij de hand hebt, toch?

vrije dag morgen, dus lekker verder prutsen! :D
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: grotere hoofdsproeiers

Bericht: # 128352Bericht zwergje »

Vandaag een flinke rit met de f6 combi, met een spoeier 124 in de zenith 28, verwachtingen hooggespannen.

Dat liep even anders: opzich loopt ie stukken beter dan voorheen, sinds de carb schoon en de kleppen gesteld zijn, maar oh oh, wat een verbruik: 30 liter op op 240 km= 1 op acht !!!
Bleek dan ook veel te rijk te lopen.

Met hulp van Rinus uit Bergen op Zoom, r4 fanaat en 32 jaar bij de wegenwacht, het motormanagment onder de loep genomen, resultaat, een auto die gaat als de brandweer (145 km/ uur topsnelheid op de snelweg, 131 op de tomtom, echt waar!), en ondanks deze rijstijl een keurig verbruik van (ongeveer 1 op 15).

Orginele sproeier van de zenith 28 weer terug, daarna heeft Rinus van allerlei controles en verbeteringen in zo'n rap tempo uitgevoerd, dat ik me alleen al om het allemaal te snappen maximaal moest concentreren.

Die man kan gewoon toveren, ik herkende mijn nieuwe aanwinst niet meer terug, zo soepel en rustig loop het ouwe beestje.

Blijkbaar heb ik een veel te grote sproeier in de zenith 28 gezet, of anders heeft ie echt een nieuw luchtfilter nodig.
En nog nieuwe bougietjes, benieuwd of ie dan nog beter loopt ( kan bijna niet).

Rinus, bedankt!
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: grotere hoofdsproeiers

Bericht: # 128366Bericht RVIER »

ha zwergje,

het verschil tussen een zenith 28 en een solex 32 is dat het getal de diameter van de luchtdoorlaat aangeeft. Door een Solex 32 gaat dus veel meer lucht en kun je er dus meer brandstof ik kwijt.

vr gr FOns
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: grotere hoofdsproeiers

Bericht: # 128370Bericht Rutger-peer »

Die Rinus mag die van mij ook wel eens nakijken voor ik Frankrijk onveilig maak met die R4 ;).
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: grotere hoofdsproeiers

Bericht: # 128377Bericht Okido »

RVIER schreef:ha zwergje,

het verschil tussen een zenith 28 en een solex 32 is dat het getal de diameter van de luchtdoorlaat aangeeft. Door een Solex 32 gaat dus veel meer lucht en kun je er dus meer brandstof ik kwijt.

vr gr FOns
Hoi Fons,
Zoals jij dat stelt, verwart het me. Het getal 32 geeft de gasklepopening aan, de luchtopening (chokeklep) is veel groter, ik denk rond de 40. De venturi (de versmalling in het midden) zal rond de 25 liggen.
Wat bedoel jij met luchtdoorlaat?
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: grotere hoofdsproeiers

Bericht: # 128387Bericht RVIER »

@oikido

luchtdoorlaat is de diameter, gemeten op de aansluitflens. Voor de zenith dus 28 mm en de solex 32 mm. Daarom heb je voor deze carbs een verschillend spruitstuk nodig.

vr gr fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: grotere hoofdsproeiers

Bericht: # 128409Bericht zwergje »

RVIER schreef:ha zwergje,

het verschil tussen een zenith 28 en een solex 32 is dat het getal de diameter van de luchtdoorlaat aangeeft. Door een Solex 32 gaat dus veel meer lucht en kun je er dus meer brandstof ik kwijt.

vr gr FOns
Okee Fons, dank je voor je reactie, wat je zegt is duidelijk, maar, geld dat ook voor een zenith 32 tov een zenith 28?

vr gr Serge
Laatst gewijzigd door zwergje op vr jun 24, 2011 10:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: grotere hoofdsproeiers

Bericht: # 128423Bericht ap »

het gaat niet om het merk maar om de diameter dus ja dat geldt ook voor een Zenith 32 of welk ander merk carb 32mm tov een 28 mm.
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: grotere hoofdsproeiers

Bericht: # 128441Bericht zwergje »

Hoi Ap,

Okee, 32 mm is dus de diameter van de luchtinlaat, de normale vergroting van de hoofdsproeier is 5, max 10%, vraag die overblijft is: wat is de orginele sproeiermaat van de zenith 28, en wat is de ideale maat ivb met huidige benzines/ optimaal mengsel, in dit geval voor een f6 met 1100 motor?

* Berichtdoor RVIER » di maart 10, 2009 9:28 pm

Volgens Haynes (NL, blz 224 AANVULLING) zitten er 5 varianten van de 28IF carb op de 688-CIE motor (1100 cc)
De drie varianten die op de GTL zitten hebben alle een gelijke sproeierbezetting

Ze hebben alle drie de merkwaardige maat hoofdsproeier 91A
Is dat in micrometers, ( niet in honderste mm lijkt me, aangezien ik er niet eens een naaldje in kan steken)?

En dan: de ideale maat,

Berichtdoor hans vooijs » ma maart 09, 2009 6:14 pm

Na een beetje speurwerk is het zover heb een passende sproeier gemaakt voor de Zenith carburateurs van sproeier 90 t/m 118 oplopend met 2.
Waarschijnlijk heeft een GTL een sproeier nodig van 98 maar ik heb geen auto om te testen.
Omdat de 1108 cc motor het meest gangbaar is zoek ik een vrijwilliger voor de rollenbank om de juiste sproeiermaat te vinden.
Moet een standaard motor zijn met 95 euro en met standaard ontsteking.
Wil ik eventueel uitzoeken hoe we de (standaard) ontsteking moeten zetten met de hedendaagse benzine.

mvrgr. hans
En, is het inderdaad 98 ( 98 micrometer?), en geld dit ook met dezelfde zenith 28 op een f6 1100 cc blok?

groet, Serge
Laatst gewijzigd door zwergje op za jun 25, 2011 11:16 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: grotere hoofdsproeiers

Bericht: # 128462Bericht Willem de Zwijger »

98 betekent 0,98 mm, oftewel je moet van goeden huize komen om hem te kunnen onderscheiden van 1 mm. En dat is dan wel weer fijn want daarvoor zijn boortjes makkelijk te krijgen...
En als je liever in micrometers denkt: daarvan gaan er 980 in.
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: grotere hoofdsproeiers

Bericht: # 128474Bericht zwergje »

O.K, naaldje was dus blijkbaar dikker dan 0.91mm.
Uit Willems woorden meen ik op te maken dat er vaker 1 mm gebruikt wordt, vanwege de verkrijgbaarheid van 1mm boortjes: levert dat goede resultaten?

Dan het volgende: door de andere nokkenas heeft de f6 motor een hoger verbruik.
Betekent dat ook een andere ideale maat voor de sproeier, of wordt die uitsluitend bepaald door de hoeveelheid lucht die de carb in de motor laat?
Vermoedelijk het laatste.

Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: grotere hoofdsproeiers

Bericht: # 128476Bericht R4F6GTX Automaat »

Ben je nu hardop aan het dromen of ben je nog steeds bezig met het stellen van tig vragen om na de antwoorden nog eens tig vragen te creëren ?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: grotere hoofdsproeiers

Bericht: # 128477Bericht ap »

:D
R4F6GTX Automaat schreef:Ben je nu hardop aan het dromen of ben je nog steeds bezig met het stellen van tig vragen om na de antwoorden nog eens tig vragen te creëren ?
:D :D
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: grotere hoofdsproeiers

Bericht: # 128479Bericht schoapke »

zwergje schreef: Dan het volgende: door de andere nokkenas heeft de f6 motor een hoger verbruik.
Serge
Een F6 is dan ook als bedrijfs / last voertuig ontwikkeld en midder een van A naar B met een paar eieren op de achterbank. Er werd van uit gegaan dat hij wel wat meer moest meezeulen dan alleen een grotere carb.
Het verbruik zit hem dus eerder in de niet benutte koppel :wink:
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: grotere hoofdsproeiers

Bericht: # 128526Bericht zwergje »

Aha, vandaar dat sommigen gewoon een gtl bak voor de f6 motor hangen, ondanks meer luchtweerstand.

Enne, lieve Paul: we hebben het hier al vaker over gehad.
Ik stel dan misschien veel vragen, maar niet steeds weer dezelfde.

(roos)
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Plaats reactie