Was een orginele sproeier, dus ook met de orginele, juiste schroefdraad, en niet de licht afwijkende van de Del Orto hoofdsproeiers, die je enigszins moet forceren, om hem erin te draaien.
Ze bestaan dus wel in grotere maten.
Toen dus maar een 126 Del Ortho erin.
Resultaat, hij kan sneller van de choke af, ronkt nog steeds lekker, geluid iets donkerder, en trekt beter door na bochten.
Kleur van de bougies nog niet bekeken, verbruik wordt bijgehouden, verslag volgt later.
Minimaal bijchoken levert nu geen beter trekkende auto meer op ls de motor eenmaal op temperatuur is, dus vermoedelijk is 126 groot genoeg.
Bij de tweede f6, ook een witte combi, maar geen verhoogd dak, zit een zenith 28 op het blok.
Ook eraf en open, gereinigd, en een 124 Del Orto erin.
Starten en maximaal rijden, motor rijdend uitgezet, auto langs de kant, en bougie eruit: veel te zwart, dus veel te rijk.
Blijkbaar kan je niet zomaar hetzelfde formaat hoofdsproeier in de zenith 28 als in de32, of is hier iets anders in het spel?
Heb begrepen dat de ontsteking vroeger moet, na sproeiervergroting: nog niet gedaan: kan dat het wezen?
Het luchtfilter ziet er schoon uit, dus denk niet dat het daar ligt.
Aan de andere kant loopt de motor van deze F6 nog niet optimaal (ook al is de koppakking niet lek, zoals je dacht, Boke, maar niet getreurd, er zit flink wat laswerk aan
![:-?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![:wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Vandaag ook kleppen van de 2e f6 gesteld, loopt stuk beter, vooral ook stationair.
Inmiddels een 111 in mijn reserve zenith 28 gezet, kwam uit mijn reserve zenith 32, en heeft een andere schroefdraad dan de zenith 28 hoofdsproeier.
Voorzichtig forceren, zorgen dat ie er wel recht in gaat, de koperen schroedraad past zich wel aan.
Morgen carb eraf en reserve erop, en dan maar kijken of de verbranding nu netjes koffiebruine bougies op gaat leveren.
Dat die 111 groter is dan de orginele zenith 28 hoofdsproeier, kon ik met een speldje duidelijk voelen, maar kan iemand mij misschien vertellen hoe groot die orginele sproeier eigenlijk precies is, en of de getallen op de sproeiertjes wel degelijk honderste mm zijn, of juist niet?
De Del Ortho's hebben wel de zelfde schroefdraad als de zenith 28 hoofdsproeiers, maar ik heb 120 als kleinste, en gezien de hoeveelheid roet op de bougies na een stukje volgas met 124 erin, vermoed ik dat ook 120 te groot zal wezen.
Dit, meen ik, in tegenstelling tot de ervaring van forumgenoten, die met 130 nog een goede verbranding claimen ( of hebben die allemaal zenith 32 carbs?).
Vandaar dat ik me toch afvraag of die motor te weinig lucht krijgt.
Kan natuurlijk het luchtfilter er even uit laten, en kijken of ik met dezelfde 124 nog steeds verkoling op de bougies krijg, zo niet, nieuw luchtfilter erin, en moet goed wezen.
Het passend maken van de te grote kop van de Del Ortho hoofdsproeiers voor in de Zenith 28, kan ook makkelijk door de schroefdraad voorzichtig in een schroefboormachine vast te klemmen, en de koperen kop vervolgend tegen een scherpe vijl aan te laten draaien, na twee minuten klein genoeg.
Makkelijk wanneer je geen draaibankje bij de hand hebt, toch?
vrije dag morgen, dus lekker verder prutsen!
![:D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)