Panne

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

ferdinand
Berichten: 58
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 11:33 am

Panne

Bericht: # 117422Bericht ferdinand »

Ik wilde vanmiddag wegrijden (vanmorgen deed ie het nog), deed de GTL het niet meer. Of in ieder geval niet naar behoren.
-Hij wilde niet starten zonder de choke voluit (terwijl hij normaal met deze temperaturen zonder choke start);
-In zijn 1 en 2 viel de motor uit, behalve met choke voluit aan;
-De choke klonk alsof ik vol gas gaf.

Na 100 m te hebben gereden met hangen en wurgen maar even een blik onder de motorkap geworpen. Het expansievat vd koelvloeistof was helemaal leeg! Ergens een flink lek dus? Ik heb het zo'n 2 weken geleden nog wel gecontroleerd.

Na het bijvullen vd koelvloeistof vertoont hij nog steeds dezelfde kuren. Iemand enig idee wat er beschadigd kan zijn?
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Panne

Bericht: # 117423Bericht roberto »

Loopt de motor nog? zoja laat hem stationair draaien tot hij warm is dan knijp je in de dikke slang boven de radiateur deze moet je tussen duim en wijsvinger makkelijk samen kunnen knijpen, leg dan een doek over het expantie vat en draai de dop voorzichtig los kijk of er luchtbellen uit de voeistof komt, als dat zo is en de slang kun je niet samen knijpen heb ik het sterkste vermoeden dat de koppakking stuk is.
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2102
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Made

Re: Panne

Bericht: # 117429Bericht Rudi »

Zijn je V-snaren nog wel heel, hiervan gaat je motor ook koken en bokken, de accu laad niet op en starten is een hel.
Renault 4F4 combi 1988 pompiers (niet origineel)
Renault Estafette Alouette 1973 pompiers, origineel "tres bon etat''

Renault Kangoo Family 2016
Fiat Panda
Tandemasser gevuld met een heteluchtballon
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Panne

Bericht: # 117436Bericht RVIER »

@

is de slang van de carburateur naar het spruistuk nog op zijn plaats? Ik vermoed dat deze losgeraakt is of gescheurd. de motor trekt dan volop valse lucht en vertoont de genoemde symptomen.

Koelvloelvloeisofverlies hoeft hier niets mee te maken te hebben (maar het kan wel). Vatje bijvullen en even ontluchten op het hoogste punt met de verwarming open.

Ben benieuwd!

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
ferdinand
Berichten: 58
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 11:33 am

Re: Panne

Bericht: # 117483Bericht ferdinand »

Het was de slang van de carburateur naar het spruitstuk. Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Panne

Bericht: # 117486Bericht roberto »

Maar waarom verloor hij nu koelvloeistof?
Tweety
Berichten: 2096
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Panne

Bericht: # 117489Bericht Tweety »

roberto schreef:Maar waarom verloor hij nu koelvloeistof?
Altijd een goeie vraag... check alle slangbevestigingen...knijp ook ff in de bovenslang en luister of je ergens een lek hoort... mocht je niks vinden, blijf er goed op letten... :wink:
ferdinand
Berichten: 58
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 11:33 am

Re: Panne

Bericht: # 117642Bericht ferdinand »

Ik heb het slangetje vervangen. Hij doet het echter nog steeds niet. De motor valt uit zonder choke.
Er zit ook bruine smurrie in de oliedop. Duidt dat op een lekke koppakking? Of moet het echt witachtig zijn? Het zou ook het koelwaterverlies verklaren.
Gebruikersavatar
Barth
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 9:25 pm
Locatie: Munstergeleen

Re: Panne

Bericht: # 117644Bericht Barth »

Mij klinkt het als een duidelijk gevalletje koppakking. Koelvloeistof komt in de cilinders, maar lekt ook vaak door naar de olie kanalen. Je krijgt dan koelvloeistof in olie. Maar het meeste van de koelvloeistof zal door de uitlaat veloren gaan. Had je geen witte wolken uitlaatgas?

Vergeet niet na reparatie de motorolie te vervangen.

Succes
Helaas sinds kort R4 loos
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Panne

Bericht: # 117646Bericht Mark4GTL »

kijk je carburateur ook even goed na

zelfde gehad (koelvloeistof was nog normaal)
bleek dat bij mij de carb smerig en verstopt was.

even demonteren, alles loshalen en schoonmaken en weer in elkaar zetten en alles deed het weer prima.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Tweety
Berichten: 2096
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Panne

Bericht: # 117647Bericht Tweety »

Waardoor heb je het slangetje vervangen ?? moet wel een restrictie in zitten hoor... anders doet ie het nog niet.... :)
ferdinand
Berichten: 58
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 11:33 am

Re: Panne

Bericht: # 117655Bericht ferdinand »

Tweety schreef:Waardoor heb je het slangetje vervangen ?? moet wel een restrictie in zitten hoor... anders doet ie het nog niet.... :)
Ik heb hem vervangen voor een benzineslangetje. Zelfde diameter, iets langer zodat ie geen knik maakt. Zou geen probleem moeten zijn toch?
Mark4GTL schreef:kijk je carburateur ook even goed na

zelfde gehad (koelvloeistof was nog normaal)
bleek dat bij mij de carb smerig en verstopt was.

even demonteren, alles loshalen en schoonmaken en weer in elkaar zetten en alles deed het weer prima.
Had jij ook prut in je oliedop?
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Panne

Bericht: # 117656Bericht Mark4GTL »

beetje mayo...

auto daarna weer goed losgetrokken en warm laten worden.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Panne

Bericht: # 117657Bericht R4F6GTX Automaat »

ferdinand schreef:
Tweety schreef:Waardoor heb je het slangetje vervangen ?? moet wel een restrictie in zitten hoor... anders doet ie het nog niet.... :)
Ik heb hem vervangen voor een benzineslangetje. Zelfde diameter, iets langer zodat ie geen knik maakt. Zou geen probleem moeten zijn toch?
Heb je de restrictie er ook weer ingedaan, vraagt Tweety. Goede vraag...

Staat je carburateur wel goed vast?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
ferdinand
Berichten: 58
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 11:33 am

Re: Panne

Bericht: # 117660Bericht ferdinand »

R4F6GTX Automaat schreef:
ferdinand schreef:
Tweety schreef:Waardoor heb je het slangetje vervangen ?? moet wel een restrictie in zitten hoor... anders doet ie het nog niet.... :)
Ik heb hem vervangen voor een benzineslangetje. Zelfde diameter, iets langer zodat ie geen knik maakt. Zou geen probleem moeten zijn toch?
Heb je de restrictie er ook weer ingedaan, vraagt Tweety. Goede vraag...

Staat je carburateur wel goed vast?
Wat is de restrictie, hoe ziet dat er uit en waar kan ik hem vinden?
Wanneer staat de carburateur goed vast?
Plaats reactie