V-snaar

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

wendy
Berichten: 28
Lid geworden op: vr mei 17, 2002 2:00 am
Locatie: randstad
Contacteer:

Bericht: # 11506Bericht wendy »

Als het regent piept de V-snaar ernstig als je in de eerste versnelling rijdt, normaal deed ie dat niet....Zou ik hem moeten vervangen?
En zou ik dat als vrouw met twee linkerhanden zelf kunnen doen?
Wie heeft er tips?
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 11512Bericht Folkert »

Dat lijkt me een beetje dubbel: vrouw met twee linker handen...

geintje... (als dat nog mag op dit forum...)
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 11516Bericht Goof »

v-snaar pas vervangen als ie scheurtjes begint te vertonen. Als ie slipt bij nattigheid en vlak na het starten, gewoon de snaarspanner iets strakker zetten en dat kan iedereen, dus ook een vrouw met 2 linker handen.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 11518Bericht Willem de Zwijger »

Onder het motto 'door onderwijs een betere wereld': als je het een keer voorgedaan wilt hebben en je bent bereid ervoor naar Diemen te rijden, stuur een e-mailtje en we regelen iets.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 11525Bericht Folkert »

Dat zijn de betere berichten...
wendy
Berichten: 28
Lid geworden op: vr mei 17, 2002 2:00 am
Locatie: randstad
Contacteer:

Bericht: # 11536Bericht wendy »

jeempie te snel he leeg bericht....
Die folkert, blijft een charmante en galante man (-;
maar die snaarspanner is dat met het blote oog te vinden? zo ja waar dan?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: wendy op 2002-11-17 13:06 ]</font>
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 11537Bericht Goof »

als je voor de auto staat, zit ie rechts op het blok (bij een 1108 cc dan)
Volg gewoon de snaar en je zult zien dat 1 van de poelies (die wieltje van verschillende grootte waarover de snaar loopt), de kleinste, eigenlijk nergens anders aan vast zit als aan een stuk metaal. Aan dit stuk metaal zit op het einde een lange bout. Als je nou de borgbout los draaid, dat is de bout die door het geheel doorloopt en in het blok vast zit en je draaid vervolgens aan die lange bout, dan komt er meer spanning te staan op je snaar, dat zit je vanzelf wel gebeuren.
Draai de snaar dan zo strak aan dat ie niet meer piept. Draai hem niet te strak, want dat is erg slecht voor je lagers. Sterker nog, een beetje piepen direct na het starten kan geen kwaad, immers een v-snaar kost bijna niets en je lagers wel.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Leo
Berichten: 64
Lid geworden op: zo apr 14, 2002 2:00 am
Locatie: Doorn

Bericht: # 11539Bericht Leo »

Klopt allemaal. Die lange bout is dan ook weer geborgd met een moertje en voor de zekerheid meestal volledig vastgeroest.
Dunne olie erop en met gepast geweld voorzichtig losrommelen.
wendy
Berichten: 28
Lid geworden op: vr mei 17, 2002 2:00 am
Locatie: randstad
Contacteer:

Bericht: # 11552Bericht wendy »

Bedankt mannen voor de tips. Ik ga deze week gewapend met de uitlegprint die V-snaar op spanning brengen.... ik hou jullie op de hoogte...
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 11556Bericht Ron »

Je laat ons in spanning wachten zeg maar...
holder
Berichten: 120
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht: # 17127Bericht holder »

Gasten,

Blijkbaar heb ik 2 v-snaren in mijn bak. Beide aan vervenging toe. Dus nieuwe aangeschaft, maar: Welke (grote en kleine) moet waar?
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 17128Bericht Folkert »

In principe geldt: doe die grote waar die past en die kleine ook. Volgens mij is de grote voor de waterpomp en de kleine voor de dynamo.
Wat overigens in bovenstaand span-verhaal mist is het feit dat de dynamo-snaar gespannen wordt door de dynamo te verdraaien...
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 17140Bericht jbeekmann »

idd. Eerst uitzoeken welke snaar piept. De dynamosnaar is een stukkie makkelijker. Bij droog weer een paar druppels water op de dynamoriem>>piepen?>>fijn! Scheelt werk. Draai de grote bout onder de dynamo een paar slagen los (Met twee sleutels>bout&moer) Draai aan de bovenkant het boutje-moertje los dat door dat plaatje met die sleuf zit. Trek je dynamo naar achteren en zet deze laatste bout-moer weer vast. (Twee paar handen is soms makkelijk in dit geval) Als laatste die grote bout en moer onder de dynamo weer vast.
Even voor de duidelijkheid onder ons: een bout is zo'n ding met draadeind eraan, een moer is zo'n ding wat je erop draait, deze laatste heeft dus schroefdraad aan de binnenkant...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
holder
Berichten: 120
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht: # 17147Bericht holder »

Dank. Als ze losgaan zal het wel duidelijk worden.
Kan die tweede riem ook zo eenvoudig worden ge(de)monteerd?
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 17186Bericht Folkert »

Op 2002-11-17 13:45, schreef Da-Goof:
als je voor de auto staat, zit ie rechts op het blok (bij een 1108 cc dan)
Volg gewoon de snaar en je zult zien dat 1 van de poelies (die wieltje van verschillende grootte waarover de snaar loopt), de kleinste, eigenlijk nergens anders aan vast zit als aan een stuk metaal. Aan dit stuk metaal zit op het einde een lange bout. Als je nou de borgbout los draaid, dat is de bout die door het geheel doorloopt en in het blok vast zit en je draaid vervolgens aan die lange bout, dan komt er meer spanning te staan op je snaar, dat zit je vanzelf wel gebeuren.
Draai de snaar dan zo strak aan dat ie niet meer piept. Draai hem niet te strak, want dat is erg slecht voor je lagers. Sterker nog, een beetje piepen direct na het starten kan geen kwaad, immers een v-snaar kost bijna niets en je lagers wel.
Eh... Nee...
Plaats reactie