1400 i uit r5

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Jan

Bericht: # 54032Bericht Jan »

De versnellingbak van een 4 past op heel veel type renaults soms met wat aanpassingen maar op een R5 altijd.Of zou de motor dwars staan inplaatsvan lengterichting 8) motor was van 1990!!! en vroeg toen alaf of het ging passen en en diesel past niet van R5

Gr Jan
Renault Classique

Bericht: # 54053Bericht Renault Classique »

Een vraagje, waarom past het 1300 blok uit een R12 Automaat niet? Het basisblok zou toch hetzelfde moeten zijn als bij een handgeschakeld exemplaar.
Le Car
Contacteer:

Bericht: # 54056Bericht Le Car »

Hoe ga je dat doen ? Injectie op dat blokje zetten.

Injectie-spruitstuk past dacht ik niet op een c-blokje.

1400cc van voor 1984 is redelijk bijzonder.Moet de 840 motor zijn uit een Alpine of de 847 motor uit de 5 automaat.

De veel in de r5 gberuikte 810 motor zit ook in de 12 automaat.
Deze is 1289cc

Kijk eerst maar eens op het typeplaatje dan kunnen wij evt ook tips geven over wat wel en niet zou kunnen passen
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Willem de Zwijger

Bericht: # 54057Bericht Willem de Zwijger »

Ik praat weliswaar voor mijn beurt, maar heb je met die automatenblokjes niet het probleem dat de nokkenaspoeli verder naar voren komt (omdat de poeli het automaathuis moet ontwijken)?
Dat was bij mijn r5 automaatblokje wel het geval, en dat heb ik opgelost door er een asje voor te draaien wardoor hij nog langer werd, en er vervolgens een r4 poeli achterstevoren op te zetten.
Of zit bij de r12 de poelihandel aan de andere kant van het blok ?
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 54061Bericht R4F6GTX Automaat »

Bij mij heb ik 'm laten zitten omdat de automaat er ook nog aan zit. Anders komt die polie zeker tegen de bak aan/
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
barrybas

Bericht: # 54214Bericht barrybas »

Die koppelingsas is inderdaad waarschijnlijk de pignon as, de as die uit de versnellingsbak aan de koppeling komt, in mijn olislager boekje noemen ze dat de koppelings as.

en dat r12 blok was volgens mij een 810? het probleem zat hem wederom in de pignon as, maar het grootste probleem zat hem inderdaat in de polie.

Ja, liep tegen zo veel kleine aanpassiningen aan, dat ik het niet meer aandurfde, heb nu mijn 1400i blokje maar aan de kant gezet. Daar is alles anders van, zie ik nu, andere kop ander spruitstuk, andere startmotor, andere (halvemaan) beschermplaatje achter onder tussen koppelings huis en motor, kort gezegt KL*te.
Gelukkig heb ik het nu kompleet. Ik heb bij lambertus (meppel) wat spulletjes gehaal. Heb nu een 1400 die al in gebouwd heeft gezeten in een F6 het juiste spruitstuk met carb. (helaas had hij er net een met dubbele webers verkocht) een goeie radiateur. Ik ga met pasen iets anders doen dan eieren zoeken. Heb de bak er al ff opgehad...joepie hij paste perfect, nu alles monteren, en dan kan de operatie beginnen.
ik heb van het weekend ook een dig camera te leen... en zal ff de verschillen op beeld zetten. ( ter vermaak van vele).
san

1400 cc motor

Bericht: # 54269Bericht san »

wat kost zo´n motortje met alles erop en der aan,begrijp ik goed dat je een gtlbak er voordoet.En heeft die lambertus nog een motor staan geloof dat ze zeldzaam zijn en zeker de versnellingsbak van een ts-tx 5bak toch!!

Gr Sandra
barrybas

Bericht: # 54278Bericht barrybas »

Ja je ziet ze weinig, hij had er 1 tje staan, 250 euro, + 125 voor spruitstuk, startmotor en carb. en wat toebehoren. Maar dan heb je wel rond de 70 pk in je viertje. Ik heb er nu 25 ofzo.

Ja ik zet er een 4 bakkie voor, ga er toch nog niet mee racen, eerst wil ik er 2 of liever 4 schijven onder zetten van de zomer, anders vouw ik me een keer om een boom denk ik.
barrybas

Bericht: # 54485Bericht barrybas »

Hij zit er in!!!!!!!!!

Het past, maar was makkelijker geweest als het een gtl was geweest, ben lang met de koeling bezig geweest en met de koppelings hefboom want die is ander bij een TL. Heb ouderwets fotos genomen worden ontwikkeld, resultaat komt dus nog. Vanavond vullen met koelv. en brandstofpomp nog aan sluiten en we gaan starten.
En met een beetje geluk krijg ik binnen kort een inlaatspruitstuk met dubbelewebers ..... weer wat pk's extra. Heeft 1 van jullie misschien interresse in een 1400 oer blokje, ik weet er nog 1tje prijs hoor ik vandaag.

groetn..
Willem de Zwijger

Bericht: # 54498Bericht Willem de Zwijger »

Gefeliciteerd, ja, die radiator zit bij de TL veel dichter bij het blok toch ? Dus je hebt een GTL radiateur en fan genomen ? Of heb je de TL radiator hergebruikt ? Lijkt me aan de krappe kant qua oppervlak.
Nou kijken oftie wil pruttelen. Zit er trouwens een brandstofretour aansluiting op de benzinepomp ? In dat geval: Je kan met kunststofslang en een T stukje (Brezan oid) een leiding maken tot in de dampafvoerslang van de benzinetank.
barrybas

Bericht: # 54511Bericht barrybas »

op de pomp zit een retour slangetje dus dit zou wel kunnen, vanavond dus nog maar ff kijken.

Nog een vraagje, er zit op mijn nieuwe ontsteking geen vacuum aansluiting voor de onstekings vervroeging, op mijn carb. wel?! kan ik die gewoon afdoppen, of gaat tie daar niet best van lopen?
Willem de Zwijger

Bericht: # 54554Bericht Willem de Zwijger »

Is dat ontstekingshuis van de oude motor soms ? Het best kun je in ider geval de opening op de carb afdichten, anders gaat hij daardoor valse lucht aanzuigen.
barrybas

Bericht: # 54645Bericht barrybas »

morgen ochtend ben ik vrij, nog 1 uurtje sleutelen en ik kan starten....
spannend.... ben heel benieuwt of/hoe die loopt.
renault 12, bigger not better
barrybas

Bericht: # 56062Bericht barrybas »

beste vrienden van de 4.

Mijn 1400 motortje draait sinds vanmiddag, geweldig ontsteking beetje bij gestelt.... wat een geweld in dat blokje.

Maar ik heb een probleem hij kan er weer uit, het probleem is het volgende:

Ik heb een normale 4 bak van een GTL, en een 1400 van een R5je... dat past perfect, nu had ik van de beste man waar ik hem gehaald heb er ook een GTL startmotor bij gekregen die er volgens hem bij hoorde van afkwam en paste. Niet was minder waar, na de eerste keer starten klonk er een zwaar blikgescheurratelkraak geluid uit de omgeving van mijn starter krans. Paar keer proberen, startmotor beetje naar voren en achter gesteld...bleef kraken.

Ik een r5 vriendje gebeld, die had nog wel een 5 startmotor, de oude uitgebouwd ( die was zwaargehavend niet de tandjes maar het plaatje er achter) en de nieuwe ingebouwd, na 1 keer starten weerklonk een brullend geluid veel rook en een paak lichte knallen, die na het bij draaien van mijn verdeler over gingen in een zacht zoemend geluid. Dit werd afgewisseld door nog meer rook ( vet en zooi op delen die nu eindelijk de gewenste temperatuur kregen)
geweldig!!! ik was blij als een kind.... tot ik rook dat er wat warm liep dat niet naar olie of zo stonk maar naat verbrande startmotor. Snel uit.... maar het was te laat... hij deet al nix meer.

Dus, nu moet ik mijn motor weer uitbouwen, starterkrans netjes maken ( vlijen tandje voor tandje). En dan een andere startmotor monteren (in bestelling bij mijn 5 vriendje) en dan kan ik het weer inbouwen aansluiten en hopelijk rijden.

ik hou jullie op de hoogte, ( het rolletje is ook bijna vol met foto's)

ps. leerzaam projectje zo
renault 12, bigger not better
Willem de Zwijger

Bericht: # 56064Bericht Willem de Zwijger »

Wat een pech man, maar ja, zo gaan die dingen vaak als je nieuwe wegen bewandelt...
Trouwens, als je je motor er toch uit gaat halen is het niet zo heel veel moeite meer om er een nieuw vliegwiel op te zetten, ik heb op de 1400 automaatversie een R4 vliegwiel gezet, geen probleem mee gehad. Kost tweedehands niks. Al dat gevijl wordt je ook niet vrolijk van, en dan moet je nog afwachten of het goed is...
Plaats reactie