Overbrengingsverhoudingen (scrabble)
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Daarom zeg ik ook: eventueel een gtl diff monteren in de 5bak en op die manier de topsnelheid verhogen. Het vermogen van de motor moet dat iig makkelijk aankunnen.
Ik vermoed dat die 5 bakken toen ook als een soort close ratio bedoelt zijn, omdat de 1400 cc's te weinig vermogen hadden om het ding in combinatie met het gtl diff naar een behoorlijke snelheid te slepen.
Overigens is close ratio in dit geval een relatief begrip, maar ik bedoel het ook meer in vergelijking met de leverbare 4 versnellingsbakken.
Overigens zou het wel erg vet zijn als er een sperdiff. voor een dergelijke bak te leveren zou zijn.
Ik vermoed dat die 5 bakken toen ook als een soort close ratio bedoelt zijn, omdat de 1400 cc's te weinig vermogen hadden om het ding in combinatie met het gtl diff naar een behoorlijke snelheid te slepen.
Overigens is close ratio in dit geval een relatief begrip, maar ik bedoel het ook meer in vergelijking met de leverbare 4 versnellingsbakken.
Overigens zou het wel erg vet zijn als er een sperdiff. voor een dergelijke bak te leveren zou zijn.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
-------
-
Welke topsnelheid haal je ? En waait het wel eens zo hard tegen je in dat je naar z'n drie terug moet schakelen ?Op 2004-02-25 13:23, schreef an3s:
Nou, ik heb dus een GTL vierbak en optrekken is geen probleem ondanks dat ie op gas rijdt. Maar in de vierde versnelling merk ik wel dat de motor niet evenveel toeren haalt als in de 3. Met andere woorden: Dat is wel zo ongeveer de limiet. Maar als die 5-bak in zijn vijf ongeveer dezelfde overbrenging heeft als een GTL bak dan is dat vergelijkbaar.
-
-
Ik heb even de overbrenging van de 5TS bak (HA1) opgezocht (bron: Martijn):
1ste: 0.26
2de: 0.44
3de: 0.68
4de: 0.85
5de: 1.05
pinon / kroonwiel= 9 / 31
Ik concludeer hieruit:
eindoverbrenging = 3.444 is tussen F6 en GTL in.
De eerste drie versnellingen van de TS zijn dezelfde tandwielen in de bak als F6 en GTL.
De vierde is anders, omdat de verhouding tussen 3 en 4 1.42 is voor de TS en 1.25 voor de F6 / GTL.
Ik nodig de lieden onder ons met een R5 handboek graag uit om de getallen te controleren.
1ste: 0.26
2de: 0.44
3de: 0.68
4de: 0.85
5de: 1.05
pinon / kroonwiel= 9 / 31
Ik concludeer hieruit:
eindoverbrenging = 3.444 is tussen F6 en GTL in.
De eerste drie versnellingen van de TS zijn dezelfde tandwielen in de bak als F6 en GTL.
De vierde is anders, omdat de verhouding tussen 3 en 4 1.42 is voor de TS en 1.25 voor de F6 / GTL.
Ik nodig de lieden onder ons met een R5 handboek graag uit om de getallen te controleren.
Naar verluid een 4-bak van een GTL.Op 2004-02-25 17:27, schreef Willem de Zwijger:
...
Wat voor bak zit er eigenlijk in dat gele gevaar van jou ?
Dus : ik wil bij de 170 wel eens een keertje gaan schakelen.
En over dat schakelen : met een turbo-motortje heb ik de boel liever over lange ratio's verdeeld. Misschien is het verhaal van Da-Goof technisch dan juist wel interessant in combinatie met die hogere topsnelheid.
Aan de andere kant 230 km/h in een viertje... ik ga dat niet rijden. Ik heb geen vliegbrevet.
Ik denk dat ik het maar simpel laat bij m'n gewenste 5-bak.
-
Volgens mijn spreadsheetje zou je 7700 rpm in de derde versnelling (GTL) moeten rijden om daar 170 km/u te halen. En 7300 rpm in z'n 4 om 230 km/u te halen. Kan dat soort toerentallen met zo'n AT motor ?
Bij m'n F6 houdt het met 6000 rpm wel op (100 in z'n 3).
Trouwens, als je van lange ratio's houdt is de GTL bak eigenlijk aan te bevelen:
Totale overbrengingen
Versnelling....TS......GTL.......F6
1..................13.2.....11.9.....15.8
2...................7.8......6.9......9.2
3...................5.1......4.5......6.0
4...................4.1......3.2......4.2
5...................3.3
Wat je hier ook grappig in ziet: als je een TS 5 bak achter een 1100 F6 zou stoppen zitten de eerste 4 versnellingen vlakbij de originele 4 versnellingen, de topsnelheid in 4 is praktisch gelijk, en heb je niets verloren als de motor de vijfde niet kan trekken (ook niks gewonnen natuurlijk).
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2004-02-25 21:28 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2004-02-25 21:29 ]</font>
Trouwens, als je van lange ratio's houdt is de GTL bak eigenlijk aan te bevelen:
Totale overbrengingen
Versnelling....TS......GTL.......F6
1..................13.2.....11.9.....15.8
2...................7.8......6.9......9.2
3...................5.1......4.5......6.0
4...................4.1......3.2......4.2
5...................3.3
Wat je hier ook grappig in ziet: als je een TS 5 bak achter een 1100 F6 zou stoppen zitten de eerste 4 versnellingen vlakbij de originele 4 versnellingen, de topsnelheid in 4 is praktisch gelijk, en heb je niets verloren als de motor de vijfde niet kan trekken (ook niks gewonnen natuurlijk).
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2004-02-25 21:28 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2004-02-25 21:29 ]</font>
-
Nou, ik denk dat je niet ver komt. Als je het aandrijfasje bekijkt dat naar achter loopt, die kruiskoppelingen zijn zo klein, die kunnen nooit die kracht van een AT of GTT opvangen. De kruiskoppelingen zelf zijn van een kleinere maat als die van de stuurstang van een Audi 100...Op 2004-02-25 12:06, schreef an3s:
Ik vraag me trouwens wel af wat er gebeurd als je een AT of GTT motor in een f6 Sinpar hangt. Kan je volgens mij met een gerust hart een ploeg achter hangen
Of heeft een f6 sinpar bak gewoon een GTL diff?

Ik hou het in mijn Sinpar bij de 44 pk sterke 1000 cc motor.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Ik ben wel eens benieuwd hoe je dit nu hebt berekend Willem. Hou je rekening met luchtweerstand e.d.?Op 2004-02-25 21:27, schreef Willem de Zwijger:
Volgens mijn spreadsheetje zou je 7700 rpm in de derde versnelling (GTL) moeten rijden om daar 170 km/u te halen. En 7300 rpm in z'n 4 om 230 km/u te halen. Kan dat soort toerentallen met zo'n AT motor ?
-------------------------------------------
-------
-------
-
Ik heb de duimstok genomen en de straal van een wiel gemeten (26.5 cm). Daarmee kom je tot de omtrek, en daarmee tot de afgelegde weg per omwenteling. Diezelfde omwenteling heeft de uitgaande as van je bak gemaakt. Via de totale overbrenging van bak en differentieel weet je dan hoeveel keer de uitgaande as van je blok heeft moeten draaien voor die ene omwenteling van je wiel. Nu nog even delen door de tijd en je praat over snelheid en rpm.
Om vermogens, vernellingen en krachten te kunnen berekenen kom je in het mooie veld van rol en luchtweerstanden, cw waardes, massa en motorkarakteristieken, en daar moet je wel even voor aan de slag. Lijkt me een aardig afstudeerproject ofzo.
Om vermogens, vernellingen en krachten te kunnen berekenen kom je in het mooie veld van rol en luchtweerstanden, cw waardes, massa en motorkarakteristieken, en daar moet je wel even voor aan de slag. Lijkt me een aardig afstudeerproject ofzo.
Dusss... 

Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas...
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas...

op het dashboard van de Franse sinpar die ik heb, zit een stickertje dat je met dat ding niet boven de 115 kmh mag rijden.an3s schreef:Ik vraag me trouwens wel af wat er gebeurd als je een AT of GTT motor in een f6 Sinpar hangt. Kan je volgens mij met een gerust hart een ploeg achter hangen
Of heeft een f6 sinpar bak gewoon een GTL diff?
nou weet ik natuurlijk niet wat je precies van plan bent.......!
-
Nou, als ik de kruiskoppelingen van de aandrijfas naar achter bekijk zou ik 'm helemaal niet durven gebruiken. Die zijn nog een maatje kleiner als die van de stuurstang van een Audi. Dus veel kracht erop lijkt me idd niet gezond. Daarom zal er bij mijne ook maar het 956 motortje inliggen, die haalt de 115 niet eens..
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"