Overbrengingsverhoudingen (scrabble)

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 33059Bericht Goof »

Daarom zeg ik ook: eventueel een gtl diff monteren in de 5bak en op die manier de topsnelheid verhogen. Het vermogen van de motor moet dat iig makkelijk aankunnen.
Ik vermoed dat die 5 bakken toen ook als een soort close ratio bedoelt zijn, omdat de 1400 cc's te weinig vermogen hadden om het ding in combinatie met het gtl diff naar een behoorlijke snelheid te slepen.
Overigens is close ratio in dit geval een relatief begrip, maar ik bedoel het ook meer in vergelijking met de leverbare 4 versnellingsbakken.
Overigens zou het wel erg vet zijn als er een sperdiff. voor een dergelijke bak te leveren zou zijn.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 33061Bericht Willem de Zwijger »

Op 2004-02-25 13:23, schreef an3s:
Nou, ik heb dus een GTL vierbak en optrekken is geen probleem ondanks dat ie op gas rijdt. Maar in de vierde versnelling merk ik wel dat de motor niet evenveel toeren haalt als in de 3. Met andere woorden: Dat is wel zo ongeveer de limiet. Maar als die 5-bak in zijn vijf ongeveer dezelfde overbrenging heeft als een GTL bak dan is dat vergelijkbaar.
Welke topsnelheid haal je ? En waait het wel eens zo hard tegen je in dat je naar z'n drie terug moet schakelen ?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 33063Bericht Willem de Zwijger »

Op 2004-02-25 16:05, schreef Ron:
Mmmmm......
Die snellere acceleratie met die F6-bak is een weinig zinloos met een AT vermoed ik.
Je moet je nu al beheersen om niet te gaan spinnen.
Wat voor bak zit er eigenlijk in dat gele gevaar van jou ?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 33073Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb even de overbrenging van de 5TS bak (HA1) opgezocht (bron: Martijn):
1ste: 0.26
2de: 0.44
3de: 0.68
4de: 0.85
5de: 1.05
pinon / kroonwiel= 9 / 31
Ik concludeer hieruit:
eindoverbrenging = 3.444 is tussen F6 en GTL in.
De eerste drie versnellingen van de TS zijn dezelfde tandwielen in de bak als F6 en GTL.
De vierde is anders, omdat de verhouding tussen 3 en 4 1.42 is voor de TS en 1.25 voor de F6 / GTL.
Ik nodig de lieden onder ons met een R5 handboek graag uit om de getallen te controleren.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 33074Bericht Goof »

Kijk, das nog eens nuttige info. Mits correct, betekent dit dat een gtl diff dus wel enige hogere topsnelheid tot gevolg heeft, maar geen enorme optrekverliezen.
Misschien toch het overwegen waard dan.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 33077Bericht Ron »

Op 2004-02-25 17:27, schreef Willem de Zwijger:
...
Wat voor bak zit er eigenlijk in dat gele gevaar van jou ?
Naar verluid een 4-bak van een GTL.
Dus : ik wil bij de 170 wel eens een keertje gaan schakelen.

En over dat schakelen : met een turbo-motortje heb ik de boel liever over lange ratio's verdeeld. Misschien is het verhaal van Da-Goof technisch dan juist wel interessant in combinatie met die hogere topsnelheid.
Aan de andere kant 230 km/h in een viertje... ik ga dat niet rijden. Ik heb geen vliegbrevet.
Ik denk dat ik het maar simpel laat bij m'n gewenste 5-bak.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 33082Bericht Willem de Zwijger »

Volgens mijn spreadsheetje zou je 7700 rpm in de derde versnelling (GTL) moeten rijden om daar 170 km/u te halen. En 7300 rpm in z'n 4 om 230 km/u te halen. Kan dat soort toerentallen met zo'n AT motor ?
Bij m'n F6 houdt het met 6000 rpm wel op (100 in z'n 3).

Trouwens, als je van lange ratio's houdt is de GTL bak eigenlijk aan te bevelen:

Totale overbrengingen
Versnelling....TS......GTL.......F6
1..................13.2.....11.9.....15.8
2...................7.8......6.9......9.2
3...................5.1......4.5......6.0
4...................4.1......3.2......4.2
5...................3.3
Wat je hier ook grappig in ziet: als je een TS 5 bak achter een 1100 F6 zou stoppen zitten de eerste 4 versnellingen vlakbij de originele 4 versnellingen, de topsnelheid in 4 is praktisch gelijk, en heb je niets verloren als de motor de vijfde niet kan trekken (ook niks gewonnen natuurlijk).

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2004-02-25 21:28 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2004-02-25 21:29 ]</font>
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 33087Bericht R4F6GTX Automaat »

Op 2004-02-25 12:06, schreef an3s:
Ik vraag me trouwens wel af wat er gebeurd als je een AT of GTT motor in een f6 Sinpar hangt. Kan je volgens mij met een gerust hart een ploeg achter hangen :smile:

Of heeft een f6 sinpar bak gewoon een GTL diff?
Nou, ik denk dat je niet ver komt. Als je het aandrijfasje bekijkt dat naar achter loopt, die kruiskoppelingen zijn zo klein, die kunnen nooit die kracht van een AT of GTT opvangen. De kruiskoppelingen zelf zijn van een kleinere maat als die van de stuurstang van een Audi 100... :sad:
Ik hou het in mijn Sinpar bij de 44 pk sterke 1000 cc motor.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 33090Bericht Goof »

Op 2004-02-25 21:27, schreef Willem de Zwijger:
Volgens mijn spreadsheetje zou je 7700 rpm in de derde versnelling (GTL) moeten rijden om daar 170 km/u te halen. En 7300 rpm in z'n 4 om 230 km/u te halen. Kan dat soort toerentallen met zo'n AT motor ?
Bij m'n F6 houdt het met 6000 rpm wel op (100 in z'n 3).
Ik ben wel eens benieuwd hoe je dit nu hebt berekend Willem. Hou je rekening met luchtweerstand e.d.?
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 33102Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb de duimstok genomen en de straal van een wiel gemeten (26.5 cm). Daarmee kom je tot de omtrek, en daarmee tot de afgelegde weg per omwenteling. Diezelfde omwenteling heeft de uitgaande as van je bak gemaakt. Via de totale overbrenging van bak en differentieel weet je dan hoeveel keer de uitgaande as van je blok heeft moeten draaien voor die ene omwenteling van je wiel. Nu nog even delen door de tijd en je praat over snelheid en rpm.
Om vermogens, vernellingen en krachten te kunnen berekenen kom je in het mooie veld van rol en luchtweerstanden, cw waardes, massa en motorkarakteristieken, en daar moet je wel even voor aan de slag. Lijkt me een aardig afstudeerproject ofzo.
Moaske
Berichten: 286
Lid geworden op: ma jun 03, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht: # 54785Bericht Moaske »

Dusss... Afbeelding



:wink:
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas... ;)
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 54797Bericht Goof »

dus is dit hele interessant materie waarmee ik nog steeds in m'n achterhoofd rondloop.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
W111
Berichten: 116
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 2:00 am
Locatie: Weert

Bericht: # 54798Bericht W111 »

Aha, heb je daarom zo'n dikke kop...
En, alles goed verder?
Toppunt van arrogantie ? ..... Denken dat je op mij lijkt.
Alpine-Ad
Berichten: 49
Lid geworden op: do aug 28, 2003 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 54862Bericht Alpine-Ad »

an3s schreef:Ik vraag me trouwens wel af wat er gebeurd als je een AT of GTT motor in een f6 Sinpar hangt. Kan je volgens mij met een gerust hart een ploeg achter hangen :smile:

Of heeft een f6 sinpar bak gewoon een GTL diff?
op het dashboard van de Franse sinpar die ik heb, zit een stickertje dat je met dat ding niet boven de 115 kmh mag rijden.
nou weet ik natuurlijk niet wat je precies van plan bent.......!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 54867Bericht R4F6GTX Automaat »

Nou, als ik de kruiskoppelingen van de aandrijfas naar achter bekijk zou ik 'm helemaal niet durven gebruiken. Die zijn nog een maatje kleiner als die van de stuurstang van een Audi. Dus veel kracht erop lijkt me idd niet gezond. Daarom zal er bij mijne ook maar het 956 motortje inliggen, die haalt de 115 niet eens..
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie