Overbrengingsverhoudingen (scrabble)
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Dat klopt in de praktijk aardig. 132 <> 100 is misschien een beetje veel, maar het scheelt wel een km of 20-25. Dus een GTL bak onder een F6 is leuk, tenzij je vaak met (zware) lading in de F6 rijdt, dan heeft ie het moeilijk om op gang te blijven, zeker als ie een heuveltje op moet.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Dat brengt ons waar ik een beetje heen wilde: de TS vijfbak heeft in de hoogste versnelling een iets lagere overbrenging dan de GTL bak, ik zal de getalletjes even opzoeken (3.27 voor GTL, 3.18 voor TS), wat betekent dat je met een GTL bak bij gelijk toerental harder kunt rijden dan met de 5TX bak.Op 2004-02-25 11:38, schreef Da-Goof:
Dat houdt dus ook in dat als ik het diff van een f6 in m'n 5TX 5 bak zet, ik dus een lagere topsnelheid, maar een snellere accelleratie krijg.
Andersom geredeneerd: als An3s met z'n 1400 motor en GTL bak geen probleem heeft met op snelheid komen en op snelheid houden, hoef ik er met mijn 5 bak helemaal niet bang voor te zijn.
Tot dusver heb ik twee ervaringen gehoord in die richting: Wim Meester waarschuwde me dat hij iemand kende die een F6 met 1400 5 bak die evenwel de 5de versnelling niet kon gebruiken (ik ben vergeten door te vragen naar tel nr), en iemand die het 1400 automatenblok aan een GTL bak gekoppeld had in een F4, en die zei dat het perfect ging.
Wat is jouw ervaring An3s ?
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2004-02-25 18:43 ]</font>
Dus als ik het goed begrijp is die 5 bak een close-ratio bak. Dat is wel ideaal, want hele hoge snelheden haal je toch bijna nooit en lekker snel optrekken is ontzettend fun. Of is het zo dat het f6 diff al in die 5 bak zit en er dus ook eventueel een gtl diff in kan.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Nou, ik heb dus een GTL vierbak en optrekken is geen probleem ondanks dat ie op gas rijdt. Maar in de vierde versnelling merk ik wel dat de motor niet evenveel toeren haalt als in de 3. Met andere woorden: Dat is wel zo ongeveer de limiet. Maar als die 5-bak in zijn vijf ongeveer dezelfde overbrenging heeft als een GTL bak dan is dat vergelijkbaar.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Ik heb er ff "de bijbel" op nageslagen en kom tot de volgende cijfers.
Het betreft hier de zogenaamde 354 versnellingsbak, toegepast in alle versies r4 vanaf 1972.
Wagentype:..4L en TL......GTL.......F6
overbrenging
1e...................3,67:1......3,833:1...3,833:1
2e...................2,24:1......2,235:1...2,235:1
3e...................1,46:1......1,458:1...1,458:1
4e...................1,03:1......1,026:1...1,026:1
achteruit........3,23:1......3,545:1...3,545:1
EINDOVERBR...4,125:1.....3,1:1.....4,125:1
De f6 bak is dus wat betreft overbrengingen gelijk aan de gtl en wat betreft eindoverbrenging aan de L/TL bak.
Overigens vind ik het verschil in eindoverbrenging behoorlijk groot.
Ik ga er vanuit dat de 5TX bak qua overbrengingen hetzelfde is als de 4gtl bak + extra 5e versnelling. het verschil zit hem dus in het diff. Ik ben vrij zeker hiervan aangezien ik de 4 en 5 bakken langs elkaar heb gelegd en geen verschillen in de tandwielen kon ontdekken, buiten de 5e versnelling dan. Renault kennende vermoed ik dan ook dat ze een f6 diff of omgekeerd TL diff hebben gebruikt in die 5 bak.
Het opvoeren van de topsnelheid zou dus simpel moeten kunnen door het monteren van een gtl diff in de 5 bak.
Dit eventueel gecombineerd met de 2e 3e en 4e versnellingen van een TL bak om het weer wat te compenseren en het optrekken te versnellen, maar of dat laatste kan weet ik niet.
_________________
-------------------------------------------
R4: last but not leased
KLIK HIER VOOR MEER 4
If you can't glue it, weld it! If you can't weld it, SCREW IT!!
-------------------------------------
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2004-02-25 14:03 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2004-02-25 14:03 ]</font>
Het betreft hier de zogenaamde 354 versnellingsbak, toegepast in alle versies r4 vanaf 1972.
Wagentype:..4L en TL......GTL.......F6
overbrenging
1e...................3,67:1......3,833:1...3,833:1
2e...................2,24:1......2,235:1...2,235:1
3e...................1,46:1......1,458:1...1,458:1
4e...................1,03:1......1,026:1...1,026:1
achteruit........3,23:1......3,545:1...3,545:1
EINDOVERBR...4,125:1.....3,1:1.....4,125:1
De f6 bak is dus wat betreft overbrengingen gelijk aan de gtl en wat betreft eindoverbrenging aan de L/TL bak.
Overigens vind ik het verschil in eindoverbrenging behoorlijk groot.
Ik ga er vanuit dat de 5TX bak qua overbrengingen hetzelfde is als de 4gtl bak + extra 5e versnelling. het verschil zit hem dus in het diff. Ik ben vrij zeker hiervan aangezien ik de 4 en 5 bakken langs elkaar heb gelegd en geen verschillen in de tandwielen kon ontdekken, buiten de 5e versnelling dan. Renault kennende vermoed ik dan ook dat ze een f6 diff of omgekeerd TL diff hebben gebruikt in die 5 bak.
Het opvoeren van de topsnelheid zou dus simpel moeten kunnen door het monteren van een gtl diff in de 5 bak.
Dit eventueel gecombineerd met de 2e 3e en 4e versnellingen van een TL bak om het weer wat te compenseren en het optrekken te versnellen, maar of dat laatste kan weet ik niet.
_________________
-------------------------------------------
R4: last but not leased
KLIK HIER VOOR MEER 4
If you can't glue it, weld it! If you can't weld it, SCREW IT!!
-------------------------------------
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2004-02-25 14:03 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2004-02-25 14:03 ]</font>
Mmmmm......
Die snellere acceleratie met die F6-bak is een weinig zinloos met een AT vermoed ik.
Je moet je nu al beheersen om niet te gaan spinnen. Stel dat je het wel doet, en met droog weer inderdaad een paar meters pakt, als je doortrekt naar de topsnelheid is de lol wel weg. Nu weet ik wel dat je hier niet hard mag in file-land, maar de 200 haal je niet meer denk ik. En het maakt nogal wat herrie.
Die snellere acceleratie met die F6-bak is een weinig zinloos met een AT vermoed ik.
Je moet je nu al beheersen om niet te gaan spinnen. Stel dat je het wel doet, en met droog weer inderdaad een paar meters pakt, als je doortrekt naar de topsnelheid is de lol wel weg. Nu weet ik wel dat je hier niet hard mag in file-land, maar de 200 haal je niet meer denk ik. En het maakt nogal wat herrie.