vraagje aan Folkert (of een andere Race-rakker)

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 9889Bericht an3s »

Hallo,

Ik werd het afgelopen weekend door iemand geattendeerd op het feit dat jullie de vering van die turbo viertjes nogal wat stugger hadden gemaakt. Hoe doe je dat? Alleen andere schokbrekers of ook een andere stabilisatorstang?
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 9918Bericht Ron »

Nee, Folkert heb wéér wat anders verzonnen...
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 9919Bericht an3s »

jaaa.......???
marcel
Berichten: 15
Lid geworden op: wo apr 24, 2002 2:00 am
Locatie: apeldoorn

Bericht: # 9922Bericht marcel »

ik heb op mijn R4 TURBO (GEEL)verstelbare schokdempers zitten deze zijn in 22 standen verstelbaar deze zijn van het merk jamex .
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 9926Bericht Folkert »

Stabilisatoren en dempers van de R5AT zijn gemakkelijk... (en hebbik dus ook (dempertjes alleen voor want achter past niet)). Teneinde de veren vreselijk stijver te maken, heb ik ze verkort door ze in te klemmen en aan elkaar vast te maken. Achter heb ik op die manier nog de halve veerlengte over en voor nog slechts een kwart. Door in een degelijk stukkie ijzer een gat met de diameter van de veer te boren en daarna dat gat in de lengte door midden te zagen, is het mogelijk om de veer in te klemmen. Daarna maak je beide stukkies ijzer aan elkaar en klaar is klara...
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 9927Bericht Folkert »

Overigens had je me dat beter op het weekend zelf kunnen vragen, want dan had je het meteen in levende lijve (irl) kunnen aanschouwen...
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 9949Bericht an3s »

klopt, maar ik was toen nog teveel bezig ergens mijn noodzakelijke dagelijkse caffeine-shot te scoren.

Maar wellicht een volgende keer, ik heb nog wel ff. Het project dat ik voor ogen heb vereist een 4x4R4 die ik waarschijnlijk eerst ergens in la douce france moet gaan regelen.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 9950Bericht jbeekmann »

ik wil graag het 5je van mijn vriendeinnetje verlagen, maar ik snap jouw uitleg niet helemaal Folkert, leg nog 's uit?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 9951Bericht jbeekmann »

als ik het goed begrijp Folkert, heb jij dus nu èn torsiestaafvering, èn schroefveervering?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 9952Bericht Goof »

nee, hij heeft alleen torsie vering, maar ook een stuggere stabistang en zo.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 9953Bericht an3s »

Zeg folkert,

Vindt de RDW jou truc ook goed of heb je die klemmen er pas na de keuring opgezet?

En die andere dempers: Heb je die alleen nodig wanneer wegens de kortere slag als je de boel verlaagt of is de mate van demping ook belangrijk. M.a.w. heb je ook andere dempers nodig als je de boel niet verlaagt maar alleen stugger maakt?

an3s (leert weer een heleboel bij)
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 9961Bericht jbeekmann »

Da Goof, als Folkert het heeft over het inkorten van veren, denk je dat hij dan z'n torsiestaven inkort of wat?!
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 9973Bericht an3s »

goed lezen jasper: Dat bedoelt hij inderdaad min of meer.
Gast

Bericht: # 9974Bericht Gast »

Vindt de RDW jou truc ook goed of heb je die klemmen er pas na de keuring opgezet?
Wat heeft de RDW hiermee van doen? Het leuke van klemmen met boutjes is dat je die weer los kan draaien... Ergo: het zwikje is heel eenvoudig weer te verwijderen.
En die andere dempers: Heb je die alleen nodig wanneer wegens de kortere slag als je de boel verlaagt of is de mate van demping ook belangrijk. M.a.w. heb je ook andere dempers nodig als je de boel niet verlaagt maar alleen stugger maakt?
Eh... Iets nieuws: Ik heb mn wagen (nog) NIET expliciet verlaagd... Dat is wel de bedoeling en ook gemakkelijk uit te voeren met mn klemmenconstructie.
De hardheid van de dempers is juist van belang bij het verstevigen van de vering. Als je de auto verlaagd door de torsiestaven een tandje (of wat) te verzetten, verandert er niets aan je veerkarakteristiek, dus hebbie ook geen andere dempers nodig.
an3s (leert weer een heleboel bij)
Das ook mooi!
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 9975Bericht Folkert »

Die hierboven was ook van mij...
Da Goof, als Folkert het heeft over het inkorten van veren, denk je dat hij dan z'n torsiestaven inkort of wat?!
Nou, niet echt fysiek... Ik heb geen zaag ter hand genomen om een stuk van de veren af te zagen... (normale werkwijze bij verlagen van schroefveren (voor geinteresseerden: dat is slechts een gewokkelde torsiestaaf)).
Daarentegen heb ik wel de effectieve lengte ingekort. Normaliter zit de voorveer ingeklemd ter hoogte van de voorstoel (in die balk). "Die" inklemming hebbik "verplaatst" naar vlak achter de motorruimte door klemmen te plaatsen en die ergens aan vast te maken (aan elkaar, daar daar niet zo'n degelijk dwarsbalkie zit. Aan de wagenbodem heeft verder weinig nut, want dan flext de wagenbodem gewoon mee...)

Ik zal ns kijken of dr nog wat foto's beschikbaar zijn (of gemaakt kunnen worden)
Plaats reactie