vraagje aan Folkert (of een andere Race-rakker)
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Stabilisatoren en dempers van de R5AT zijn gemakkelijk... (en hebbik dus ook (dempertjes alleen voor want achter past niet)). Teneinde de veren vreselijk stijver te maken, heb ik ze verkort door ze in te klemmen en aan elkaar vast te maken. Achter heb ik op die manier nog de halve veerlengte over en voor nog slechts een kwart. Door in een degelijk stukkie ijzer een gat met de diameter van de veer te boren en daarna dat gat in de lengte door midden te zagen, is het mogelijk om de veer in te klemmen. Daarna maak je beide stukkies ijzer aan elkaar en klaar is klara...
Zeg folkert,
Vindt de RDW jou truc ook goed of heb je die klemmen er pas na de keuring opgezet?
En die andere dempers: Heb je die alleen nodig wanneer wegens de kortere slag als je de boel verlaagt of is de mate van demping ook belangrijk. M.a.w. heb je ook andere dempers nodig als je de boel niet verlaagt maar alleen stugger maakt?
an3s (leert weer een heleboel bij)
Vindt de RDW jou truc ook goed of heb je die klemmen er pas na de keuring opgezet?
En die andere dempers: Heb je die alleen nodig wanneer wegens de kortere slag als je de boel verlaagt of is de mate van demping ook belangrijk. M.a.w. heb je ook andere dempers nodig als je de boel niet verlaagt maar alleen stugger maakt?
an3s (leert weer een heleboel bij)
Wat heeft de RDW hiermee van doen? Het leuke van klemmen met boutjes is dat je die weer los kan draaien... Ergo: het zwikje is heel eenvoudig weer te verwijderen.Vindt de RDW jou truc ook goed of heb je die klemmen er pas na de keuring opgezet?
Eh... Iets nieuws: Ik heb mn wagen (nog) NIET expliciet verlaagd... Dat is wel de bedoeling en ook gemakkelijk uit te voeren met mn klemmenconstructie.En die andere dempers: Heb je die alleen nodig wanneer wegens de kortere slag als je de boel verlaagt of is de mate van demping ook belangrijk. M.a.w. heb je ook andere dempers nodig als je de boel niet verlaagt maar alleen stugger maakt?
De hardheid van de dempers is juist van belang bij het verstevigen van de vering. Als je de auto verlaagd door de torsiestaven een tandje (of wat) te verzetten, verandert er niets aan je veerkarakteristiek, dus hebbie ook geen andere dempers nodig.
Das ook mooi!an3s (leert weer een heleboel bij)
Die hierboven was ook van mij...
Daarentegen heb ik wel de effectieve lengte ingekort. Normaliter zit de voorveer ingeklemd ter hoogte van de voorstoel (in die balk). "Die" inklemming hebbik "verplaatst" naar vlak achter de motorruimte door klemmen te plaatsen en die ergens aan vast te maken (aan elkaar, daar daar niet zo'n degelijk dwarsbalkie zit. Aan de wagenbodem heeft verder weinig nut, want dan flext de wagenbodem gewoon mee...)
Ik zal ns kijken of dr nog wat foto's beschikbaar zijn (of gemaakt kunnen worden)
Nou, niet echt fysiek... Ik heb geen zaag ter hand genomen om een stuk van de veren af te zagen... (normale werkwijze bij verlagen van schroefveren (voor geinteresseerden: dat is slechts een gewokkelde torsiestaaf)).Da Goof, als Folkert het heeft over het inkorten van veren, denk je dat hij dan z'n torsiestaven inkort of wat?!
Daarentegen heb ik wel de effectieve lengte ingekort. Normaliter zit de voorveer ingeklemd ter hoogte van de voorstoel (in die balk). "Die" inklemming hebbik "verplaatst" naar vlak achter de motorruimte door klemmen te plaatsen en die ergens aan vast te maken (aan elkaar, daar daar niet zo'n degelijk dwarsbalkie zit. Aan de wagenbodem heeft verder weinig nut, want dan flext de wagenbodem gewoon mee...)
Ik zal ns kijken of dr nog wat foto's beschikbaar zijn (of gemaakt kunnen worden)