Het zal vast al vaker zijn gevraagd en beschreven maar ik heb een vraag over de demontage van de R4. Ik heb intussen deuren, kofferklep, motorkap en spatschermen eraf. Nu wil ik de motor er uit halen. De radiator is ook al gedemonteerd. Kan ik de motor met vooras compleet demonteren van het chassis of moet dit los van elkaar? En waar moet ik op letten bij de 4 GTL? Of is het ook mogelijk de carrosserie te demonteren zonder de motor eerst weg te halen?
nog een vraag, de achterschermin zitten vast met popnagels. Is dit origineel?
Groeten Albert (die ook al wat narigheid is tegengekomen.... )
Ik zou hier heel veel kunnen gaan typen, maar als je bij Han kan afspreken zou ik daar echt een keertje langs gaan, heb je veel meer aan. Hij heeft er al heel wat uit elkaar gehaald
Bij iemand kijken is handig. ook een sleutelboek (bij de vereniging te bestellen) is onmisbaar bij het uit- en in elkaar halen van de auto. De motor gaat er uit met versnellingsbak. Dat is de enige mogelijkheid. Je moet dan wel eerst de aandrijfassen uit de bak halen. Dat doe je door de bovenste fusees bij de wielophanging los te halen , de velg met ophanging te kantelen en zo ruimte te maken om de as er uit te kunnen trekken. (natuurlijk makkelijker als je eerst de wielen er af haalt en alles op een bok hebt staan), het is niet per se noodzakelijk de motor er uit te halen als je de koets er af wil bouten ! Bij mij zitten de achterschermen gepuntlast overigens. Het kan zijn dat ze vervangen zijn.
Nu ga ik me er toch mee bemoeien: In theorie hoeft de bak niet mee verwijder te worden. Hoewel dit in de praktijk veel simpeler is natuurlijk.
Het in mijn beleving is om alles op bokken te zetten, wielen en assen er uit en dan blok en bak samen verwijderen. Maar dat is wel een heel summiere samenvatting van een halve dag werk
lesmagnacs schreef:Je moet dan wel eerst de aandrijfassen uit de bak halen. Dat doe je door de bovenste fusees bij de wielophanging los te halen , de velg met ophanging te kantelen en zo ruimte te maken om de as er uit te kunnen trekken. (natuurlijk makkelijker als je eerst de wielen er af haalt en alles op een bok hebt staan)
Handig, want dit ging ik namelijk ook net vragen! Morgen eens kijken of het ook in de praktijk lukt, en hopen dat de roestduivel niet teveel tegenwerkt.
Wat doe je met het stuurhuis, deze loopt over de bak heen.
De koets demonteren zonder motor verwijderen gaat prima. Wel de binnen schermen verwijderen. In de kerstvakantie heb ik 2 koetsen gedemonteerd, gelukkig had ik een brug. Twee balken door de deuren, brug omhoog zodat de wielen van de grond kwamen en een nacht laten hangen. De volgende morgen stond het chassis op de grond en hing de koets in de lucht. Helaas geen foto's meer, deze zijn in vista gesneuveld.
GijSsie schreef:2 grote hamers gaan ook... zorg alleen wel dat je de moer op de schroefdraad laat zitten (hier spreekt iemand uit ervaring )
Je moet gewoon niet op de schroefdraad meppen maar tegen het gietstuk van de fusee (dat speciaal vierkantig stukje). En gewoon raak slaan op de juiste plek, 2 of 3 meppen moet genoeg zijn.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
erik ruigrok schreef:Wat doe je met het stuurhuis, deze loopt over de bak heen.Erik
Als je motor met bak en al weg wil halen moet het stuurhuis ook weg ja. Is niet zo lastig. De twee kogels aan je fusees zijn als het goed is al los, want die heb je los gehaalt om je fusees te kunnen kantelen om de assen er uit te kunnen halen. Daarna zit hij nog aan twee kanten meteen boutje 13 vast en los moet ie kunnen. Als je een beetje oppast verdraai je je stuurkogels niet en hoef je na montage niet weer je wielen te richten
Die assen uit je bak halen lijkt overigens niet te kunnen, maar als je probeer lukt het toch! ik haal meetsal de bovenste fussekogel en de stuurkogel weg. Je kan het fuseestuk dan om de onderste kogel wegkantelen. Als je de as dan "terug in de bak duwt" kom ie uit je fussestuk en dan kan je hem uit de bak trekken. (wel ff en bakje onder zetten, want de bakolie komt er dan uit)
ik heb het gewoon henig aan en alles eerst bekijken en dan doen.
uiteindelijk had ik er voor alles af (stabilisator enzow) dan aandrijfassen, alle boutjes en dan met de krik, 2 bokjes en een takel en geduld het er rustig uithalen.
MAAR: die van mijmoest toch volledig uit elkaar dus moest alles er toch af, als bij die van jou zoveel mogelijk er aan zou moeten blijven zitten in ieder geval de stabilisatorstang, vooropnging en versnellingspook verwijderen
Automobielen: Blauwe Volvo 245 uit 1979 Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967 Renault FUEGO GTL 1983 Grijs Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
fuseepennen zoals Paul zegt. Op het vierkante stukje slaan. Het beste met twee zware stalen hamers tegelijk aan beide zijden van het vierkantje waar de pen in valt. Dan `schrik`je het zo los.