Demonteren R4

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Albert Brinks
Contacteer:

Demonteren R4

Bericht: # 96228Bericht Albert Brinks »

Hallo Allemaal

Het zal vast al vaker zijn gevraagd en beschreven maar ik heb een vraag over de demontage van de R4. Ik heb intussen deuren, kofferklep, motorkap en spatschermen eraf. Nu wil ik de motor er uit halen. De radiator is ook al gedemonteerd. Kan ik de motor met vooras compleet demonteren van het chassis of moet dit los van elkaar? En waar moet ik op letten bij de 4 GTL? Of is het ook mogelijk de carrosserie te demonteren zonder de motor eerst weg te halen?

nog een vraag, de achterschermin zitten vast met popnagels. Is dit origineel? :-?

Groeten Albert (die ook al wat narigheid is tegengekomen.... :( )
hankleinjan.nl

Renault 4 demonteren

Bericht: # 96229Bericht hankleinjan.nl »

´k Zou zeggen, bel maar een keer voor een afspraak.
Dan wil ik wel es kijken.
:) Renault 4 TL 1983 205.000 km
brecht
Contacteer:

Bericht: # 96231Bericht brecht »

Ik zou hier heel veel kunnen gaan typen, maar als je bij Han kan afspreken zou ik daar echt een keertje langs gaan, heb je veel meer aan. Hij heeft er al heel wat uit elkaar gehaald :-)
lesmagnacs
Contacteer:

Bericht: # 96232Bericht lesmagnacs »

Bij iemand kijken is handig. ook een sleutelboek (bij de vereniging te bestellen) is onmisbaar bij het uit- en in elkaar halen van de auto. De motor gaat er uit met versnellingsbak. Dat is de enige mogelijkheid. Je moet dan wel eerst de aandrijfassen uit de bak halen. Dat doe je door de bovenste fusees bij de wielophanging los te halen , de velg met ophanging te kantelen en zo ruimte te maken om de as er uit te kunnen trekken. (natuurlijk makkelijker als je eerst de wielen er af haalt en alles op een bok hebt staan), het is niet per se noodzakelijk de motor er uit te halen als je de koets er af wil bouten ! Bij mij zitten de achterschermen gepuntlast overigens. Het kan zijn dat ze vervangen zijn.
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
brecht
Contacteer:

Bericht: # 96233Bericht brecht »

Nu ga ik me er toch mee bemoeien: In theorie hoeft de bak niet mee verwijder te worden. Hoewel dit in de praktijk veel simpeler is natuurlijk.

Het in mijn beleving is om alles op bokken te zetten, wielen en assen er uit en dan blok en bak samen verwijderen. Maar dat is wel een heel summiere samenvatting van een halve dag werk :-)
lesmagnacs
Contacteer:

Bericht: # 96235Bericht lesmagnacs »

Ja zo kort kun je het ook opschrijven natuurlijk :lol:
Don Tom

Bericht: # 96238Bericht Don Tom »

lesmagnacs schreef:Je moet dan wel eerst de aandrijfassen uit de bak halen. Dat doe je door de bovenste fusees bij de wielophanging los te halen , de velg met ophanging te kantelen en zo ruimte te maken om de as er uit te kunnen trekken. (natuurlijk makkelijker als je eerst de wielen er af haalt en alles op een bok hebt staan)
Handig, want dit ging ik namelijk ook net vragen! Morgen eens kijken of het ook in de praktijk lukt, en hopen dat de roestduivel niet teveel tegenwerkt. :evil:
lesmagnacs
Contacteer:

Bericht: # 96239Bericht lesmagnacs »

Leen ergens een fuseepentrekker als je die niet hebt. (ze kunnen nogal eens vast zitten !)
GijSsie

Bericht: # 96240Bericht GijSsie »

2 grote hamers gaan ook... zorg alleen wel dat je de moer op de schroefdraad laat zitten :wink: (hier spreekt iemand uit ervaring (sip) )
Savane 1993 =D
erik ruigrok

Bericht: # 96254Bericht erik ruigrok »

Wat doe je met het stuurhuis, deze loopt over de bak heen.

De koets demonteren zonder motor verwijderen gaat prima. Wel de binnen schermen verwijderen. In de kerstvakantie heb ik 2 koetsen gedemonteerd, gelukkig had ik een brug. Twee balken door de deuren, brug omhoog zodat de wielen van de grond kwamen en een nacht laten hangen. De volgende morgen stond het chassis op de grond en hing de koets in de lucht. Helaas geen foto's meer, deze zijn in vista gesneuveld.

Erik
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 96259Bericht R4F6GTX Automaat »

GijSsie schreef:2 grote hamers gaan ook... zorg alleen wel dat je de moer op de schroefdraad laat zitten :wink: (hier spreekt iemand uit ervaring (sip) )

Je moet gewoon niet op de schroefdraad meppen maar tegen het gietstuk van de fusee (dat speciaal vierkantig stukje). En gewoon raak slaan op de juiste plek, 2 of 3 meppen moet genoeg zijn.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Albert Brinks
Contacteer:

Bericht: # 96261Bericht Albert Brinks »

Dank voor alle reacties. Ik ga eind van de week aan de slag om te kijken of ik de koets kan lichten. :o
brecht
Contacteer:

Bericht: # 96263Bericht brecht »

erik ruigrok schreef:Wat doe je met het stuurhuis, deze loopt over de bak heen.Erik
Als je motor met bak en al weg wil halen moet het stuurhuis ook weg ja. Is niet zo lastig. De twee kogels aan je fusees zijn als het goed is al los, want die heb je los gehaalt om je fusees te kunnen kantelen om de assen er uit te kunnen halen. Daarna zit hij nog aan twee kanten meteen boutje 13 vast en los moet ie kunnen. Als je een beetje oppast verdraai je je stuurkogels niet en hoef je na montage niet weer je wielen te richten :-)

Die assen uit je bak halen lijkt overigens niet te kunnen, maar als je probeer lukt het toch! :-) ik haal meetsal de bovenste fussekogel en de stuurkogel weg. Je kan het fuseestuk dan om de onderste kogel wegkantelen. Als je de as dan "terug in de bak duwt" kom ie uit je fussestuk en dan kan je hem uit de bak trekken. (wel ff en bakje onder zetten, want de bakolie komt er dan uit)
Mark4GTL
Contacteer:

Bericht: # 96272Bericht Mark4GTL »

ik heb het gewoon henig aan en alles eerst bekijken en dan doen.
uiteindelijk had ik er voor alles af (stabilisator enzow) dan aandrijfassen, alle boutjes en dan met de krik, 2 bokjes en een takel en geduld het er rustig uithalen.

MAAR: die van mijmoest toch volledig uit elkaar dus moest alles er toch af, als bij die van jou zoveel mogelijk er aan zou moeten blijven zitten in ieder geval de stabilisatorstang, vooropnging en versnellingspook verwijderen
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
hankleinjan.nl

fusees

Bericht: # 96274Bericht hankleinjan.nl »

fuseepennen zoals Paul zegt. Op het vierkante stukje slaan. Het beste met twee zware stalen hamers tegelijk aan beide zijden van het vierkantje waar de pen in valt. Dan `schrik`je het zo los.
:) Renault 4 TL 1983 205.000 km
Plaats reactie