Remmen ontluchten? Gezeur

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Olivier

Bericht: # 94464Bericht Olivier »

Inderdaad, even lekker met het plamuurmes aan de gang, al trek je de verf er zo als een tapijt af :lol:
Ach, we kunnen weer lachen! We hebben in ieder geval weer een klus te doen waarvan we weten dat de problemen daarmee straks opgelost zijn.

Alleen nog even de handrem checken, want die is echt niks bij mijn GTL...
Vroeger weet ik nog wel dat mijn achterwielen met de handrem gewoon blokkeerden...Hoort de handrem bij een R4 hard te remmen of doet ie dat bij niemand niet?
Geen
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 94467Bericht R4F6GTX Automaat »

7 klikjes van de handrem staat ie vast. of tenminste zo moet je het voor de keuring afstellen. Als je geparkeerd staat in een smalle straat of zo, trekt de handrem stevig aan, draai je je stuur helemaal om naar 1 kant, zet je 'm in z'n 1 en de wagen draait bijna om zijn as rond. De achterwielen houden de achterkant vrijwel op zijn plaats en je kan zo gemakkelijk de auto draaien. (ervaring om 'm in een slecht toegankelijke stalling te krijgen)
Dus ja, de handrem van een R4 werkt doorgaans goed.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Neeelz

Bericht: # 94472Bericht Neeelz »

Paul, je hebt altijd van die leuke tips! Dit ga ik ook een keer proberen!
Een quatrelle is het wel!
Olivier

Bericht: # 94474Bericht Olivier »

Haha dat is een grappige tip ja!
Geen
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 94478Bericht R4F6GTX Automaat »

Wie niet dom is moet slim zijn.... of zoiets Afbeelding
Olivier

Bericht: # 94494Bericht Olivier »

Haha paul, wat heb je toch weer een leuk avatar! :lol:
Geen
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 94497Bericht R4F6GTX Automaat »

Olivier schreef:Haha paul, wat heb je toch weer een leuk avatar! :lol:
Om de zoveel tijd krijg je een andere te zien; nu kwam ik deze tegen en dat past wel bij iemand die ik ken...

Afbeelding

Wie is die muts eigenlijk? Is dat een "bekende"?
Olivier

Bericht: # 94501Bericht Olivier »

Haha nee geen bekende van mij hoor!
Geen
Willem de Zwijger

Bericht: # 94502Bericht Willem de Zwijger »

Ik raak in een lichte dip van dit snuitwerk...heb je er niet een waar ze stralend lacht ?
Daan

Bericht: # 94519Bericht Daan »

Olivier schreef:Update;

Deze bleek TOCH olie te lekken, dit lekte gewoon het interieur onder de mat door...
Hehe, komt me bekend voor... :S .. bij mij lag het eraan, als je zacht remde dan sijpelde het naar beneden, als je flink in de ankers hing dan spoot het op me broek... :D
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Olivier

Bericht: # 94941Bericht Olivier »

Dit heb ik zojuist aan windclassics gestuurd;

Hallo Ruud,

Ik heb je zojuist even geprobeerd te bellen, maar ik kreeg geen gehoor. Dan maar de e-mail.
Het gaat erom dat mijn R4 niet meer naar behoren remt, sinds ik de achteras heb gewisseld krijg ik het systeem niet meer fatsoenlijk op druk.

De remcilinders, leidingen en olie zijn nieuw. Daarbij is de hoofdremcilinder vervangen voor een goed & lekvrij 2dehands exemplaar.
Van eerst weet ik dat de Renault altijd perfect remde, maar na het wisselen van de achteras dus niet meer.
Ik heb er nu een TL achteras onder hangen, de GTL as was finaal afgebroken.
Hierbij heb ik de GTL trommels/ankerplaten overgezet en alles juist aangesloten.

Het probleem is nu echter dat ik het pedaal tot op de bodem kan drukken, ik heb wel druk, maar de auto remt niet goed.
Achter remt de auto te hard en voor remt de auto nauwelijks.
De remkrachtverdeler is schoongemaakt en werkt goed, je ziet de zuiger bewegen.

Nu is het gekke, dat als ik de handrem aantrek, de druk gewoon 'perfect' is. Je zou dus zeggen dat het aut. stelmechanisme niet goed werkt, maar ook dit is niet het geval. Bij het pompen hoor je de remmen stellen als ik net de trommels los heb gehad.
Verder heb ik alles nagelopen en de remmen meerdere malen ontlucht, geen lucht, geen lekkages...
Ik ben me echt het spoor bijster nu en weet echt niet meer wat dit kan zijn.

De handremkabels heb ik nu gedemonteerd, deze waren niet zo best meer, maar toch; bij het aantrekken van de handrem had ik wel goede druk?
Wat kan dit zijn? Het stelmechanisme werkt goed, zou dit misschien toch ergens in de remdrukverdeler kunnen zitten?

Kun jij me eerlijk zeggen wat het is?
Mocht jij het antwoord weten, dan breng ik 'm graag langs voor een beurtje. (o.a. handremkabels vervangen, remmen dus nakijken + een frisse APK).
Het is me echt te koud buiten om er nu nog mee bezig te gaan.

Alvast hartstikke bedankt.

Met vriendelijke groet,
Olivier

Iemand anders dit het antwoord misschien weet?
Geen
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 94943Bericht R4F6GTX Automaat »

heb je je oude remdelen van de GTL as overgezet? Zelfde merk als de rest van het remsysteem? is alles Girling of alles Bendix of heb je de boel door elkaar gebruikt? Welk jaar is dat gebakje?
Olivier

Bericht: # 94945Bericht Olivier »

Alles is 1 type, gewoon omgezet zoals het eerst zat!
En daarmee remde die dus gewoon O.K.!

Nu alleen nauwelijks druk en alleen blokkerende achterremmen, voorkant is goed, geen lucht geen lekkages...Was eerst ook goed, dus waarom nu niet? Heb er niets mee gedaan, het probleem lijkt me puur aan de achterkant te liggen...

Het is trouwens een '81er GTL...
Geen
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 94947Bericht R4F6GTX Automaat »

Je zegt dat de achterremmen blokkeren. Dat is dus niet goed. Kan liggen aan de remdrukverdeler. Kan ook aan de afstelling liggen van de remschoenen. Maar hoe zit het aan de voorkant? Doen die wel mee? Hoe lang staat de wagen ongebruikt? Ik meen dat je ergens schreef dat de wagen langere tijd ergens gestaan heeft voor jij je er over ontfermde. Heb je toen iets aan de remmen gedaan of ben je gewoon gaan rijden onder het motto van hij doet het dus karren maar...

Remdelen die langere tijd in rust zijn (wel met de vloeuistof maar niet in gebruik) kunnen los zitten maar vast slaan zodra ze gebruikt gaan worden. Flexibele delen zoals de slangen die naar de remklauwen gaan kunnen ook opzwellen als je er druk op zet waardoor er dus geen vloeistof meer over is om de remklauw te bedienen omdat de vloeistof in de bolle slang blijft zitten.

Heb je voor schijven of trommels?
CBX06

Remmerij

Bericht: # 94952Bericht CBX06 »

Ik heb de verhalen eens doorgelezen.
Mijn conclusie is het volgende: Bij vastslaande remtrommels zijn meestal de remschoenen verwisseld.
Wanneer je bij het linkerachterwiel gaat staan b.v. zul je zien dat bij de linkerremschoen de voering boven meestal korter is dan onder. Dit is om te voorkomen dat bij uitgaan van de remcilinder de voering (die het dichst bij de cilinder zit) meteen de trommel raakt en dan de trommel vast laat slaan. Het kan ook wel eens helpen om de randen van de voering iets schuin te vijlen aan de kopse kanten.
De remmen moeten weer meteen loskomen wanneer je teruguit rijdt, is dit niet het geval dan kunnen de flexibele remslangen verstopt zitten zoals gezegd werd en deze verstoppingen kunnen zelfs als terugslagklep gaan werken d.w.z. dat de remcilinders wel makkelijk uitgaan maar met geen geweld meer terugkomen, waardoor het beeld nog onduidelijker word. Remslangen moeten volgens de fabrikant eigenlijk al na 4 jaar vervangen worden.

Wanneer je overtuigd bent dat je systeem goed ontlucht is, je remmen goed afgesteld zijn en de remslangen zijn niet verstopt en de pedaalslag is dan nog te lang dan is de diameter van de hoofdremcilinder te klein, bij een GTL van '85 is dit bijvoorbeeld 19mm.
Voor schijfremmen heb je niet veel volume nodig in de hoofdremcilinder omdat bij remschijven de remblokken bijna geen uitgaaande beweging maken.
Bij trommels daarintegen moeten de schoenen in verhouding wel veel slag maken. Dit vraagt volume.
Bij opgetrokken handrem heb je daarom altijd minder slag omdat de schoenen, na een keer trappen, dan al uitgegaan zijn. Dit geld voor alle auto's met trommelremhandremmen.
Waarschijnlijk zit er ook nog verschil in wielremcilinderdiameters dus zul je goed moeten kijken in welke uitvoering R4 jouw samenstelling zit om te kunnen controleren of je de juiste hoofdremcilinder hebt.

Hopelijk kun je hier iets mee, succes.

P.S. Ik zoek nog een onderdrukdoos voor een onsteking van Ducelier met opschrift 525116B / R268C34, en een deksel voor het hoofdremcillinderreservoir met vlotterschakelaar, dit alles voor een R4 GTL van '85, ( 688-CIE 1108 cc motor).
Renault R4, its just a way of live
Plaats reactie