Remmen ontluchten? Gezeur
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Remmen ontluchten? Gezeur
Ik tijdelijk even TL-trommeltjes op mijn GTL zitten...
Het ontluchten wil echter niet goed lukken, linkerachterwiel ingedrukt met de krik zodat de remdrukverdeler netjes doorgeeft...
Dan een bakje met remvloeistof en een slangetje aan de nippel van het achterwiel en pompen maar...
Ontluchten wil hij niet goed, hij remt wel, maar ik heb het idee dat de achterremmen dus niet meeremmen nu.
Wat ook gek is, als ik buiten de auto sta en op de rem ga staan, druk ik het pedaal tot op het eind, ga ik in de auto zitten, dan lukt dit niet.
Ik moet het pedaal echter wel ver indrukken...
Iemand enig idee hoe ik 'm wel goed ontlucht krijg?? Hij lekt nergens olie, dus kan hij ook geen lucht meepakken toch?
Nb. alle leidingen zijn nieuw!
Het ontluchten wil echter niet goed lukken, linkerachterwiel ingedrukt met de krik zodat de remdrukverdeler netjes doorgeeft...
Dan een bakje met remvloeistof en een slangetje aan de nippel van het achterwiel en pompen maar...
Ontluchten wil hij niet goed, hij remt wel, maar ik heb het idee dat de achterremmen dus niet meeremmen nu.
Wat ook gek is, als ik buiten de auto sta en op de rem ga staan, druk ik het pedaal tot op het eind, ga ik in de auto zitten, dan lukt dit niet.
Ik moet het pedaal echter wel ver indrukken...
Iemand enig idee hoe ik 'm wel goed ontlucht krijg?? Hij lekt nergens olie, dus kan hij ook geen lucht meepakken toch?
Nb. alle leidingen zijn nieuw!
Geen
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
[quote="Willem de Zwijger"]Je draait wel de nippel dicht na het intrappen ?
Is toch niet nodig als je via een slangetje in een bakje remvloeistof ontlucht?, bij loslaten pedaal zuigt ie vloeitsof mee terug ipv lucht (theoretisch
)
Is toch niet nodig als je via een slangetje in een bakje remvloeistof ontlucht?, bij loslaten pedaal zuigt ie vloeitsof mee terug ipv lucht (theoretisch

R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
ontluchten
@oliver,
- nippel halve slag open, slangetje in de vloeistof, remmen en vooral langzaam laten opkomen. Het probleem is dat als je de nippel te ver open hebt gedraaid en te snel de rempedaal laat opkomen, er geen vloeistof van de hoofdremcilinder naar achter komt , maar de vloeistofkolom in het slangetje op en neer gaat. Als er mooie schone vloeistof zonder bellen uiitkomt (dan kan dus bij nieuwe leidingen wel even duren moet je de nippel weer vastdraaien als de rempedaal ingetrapt is! (zei willem ook al)
Het is handig om beide remkringen goed te ontluchten ivm de pedaalweg. Heb je voor al goed ontlucht? Bij en gescheiden remsysteem hoef je niet perse rechtsachter te beginnen. Je kunt ook linksvoor beginnen, doe je de voorste kring eertst!
(Bij sommige hoofdremcilinders zit er er ook nog een nippel op de hoofdremcilinder)
Je opmerking over de regelaar: kan ik zo niet verklaren
als je de krik onder de draagarm zet, gedraagt de auto zich als onbelast. als je erin gaat zitten is hij belast. De remdrukbegrenzer staat dan verder open .Hij sluit pas als de carrosserie achter omhoog komt, of de draagarm omlaag.
succes
Fons
- nippel halve slag open, slangetje in de vloeistof, remmen en vooral langzaam laten opkomen. Het probleem is dat als je de nippel te ver open hebt gedraaid en te snel de rempedaal laat opkomen, er geen vloeistof van de hoofdremcilinder naar achter komt , maar de vloeistofkolom in het slangetje op en neer gaat. Als er mooie schone vloeistof zonder bellen uiitkomt (dan kan dus bij nieuwe leidingen wel even duren moet je de nippel weer vastdraaien als de rempedaal ingetrapt is! (zei willem ook al)
Het is handig om beide remkringen goed te ontluchten ivm de pedaalweg. Heb je voor al goed ontlucht? Bij en gescheiden remsysteem hoef je niet perse rechtsachter te beginnen. Je kunt ook linksvoor beginnen, doe je de voorste kring eertst!
(Bij sommige hoofdremcilinders zit er er ook nog een nippel op de hoofdremcilinder)
Je opmerking over de regelaar: kan ik zo niet verklaren
als je de krik onder de draagarm zet, gedraagt de auto zich als onbelast. als je erin gaat zitten is hij belast. De remdrukbegrenzer staat dan verder open .Hij sluit pas als de carrosserie achter omhoog komt, of de draagarm omlaag.
succes
Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Het langzaam laten opkomen heb ik me nooit aan gehouden, toen ik mijn GTL trommels nog achter had zitten heb ik nooit problemen gehad door gewoon even een paar keer vlot te trappen, dan hoor je het zelfstellend mechanisme wat ratelen en is het voor elkaar.
Maar nu ik een TL achteras heb met dus ook TL trommels lukt het gewoon niet goed, de pedaalslag is veels te groot als je in de auto zit.
De GTL trommels terugzetten wacht ik even mee, dit heb ik al geprobeerd maar zonder resultaat (bouten vd. ankerplaat dol
).
Vandaar dat ik dus eerst eventjes de TL trommels probeer.
Zou het trouwens ook kunnen komen dat de pedaalslag overmatig groot is omdat de trommels van een TL niet zelfstellend zijn?
Want als ik ga ontluchten/remmen hoor je vanuit de linkerachterrem steeds de remschoen tegen de trommel slaan...
Hij komt er dus wel tegenaan, maar lijkt daarna weer terug te zakken.
Is de slag van TL trommels nu te groot of wat?
Verder verliest het systeem geen olie, als je een paar keer het pedaal op druk pompt en dan vasthoudt zakt deze niet weg, een zwakke remcilinder kan het dus ook niet zijn lijkt me...
Maar nu ik een TL achteras heb met dus ook TL trommels lukt het gewoon niet goed, de pedaalslag is veels te groot als je in de auto zit.
De GTL trommels terugzetten wacht ik even mee, dit heb ik al geprobeerd maar zonder resultaat (bouten vd. ankerplaat dol

Vandaar dat ik dus eerst eventjes de TL trommels probeer.
Zou het trouwens ook kunnen komen dat de pedaalslag overmatig groot is omdat de trommels van een TL niet zelfstellend zijn?
Want als ik ga ontluchten/remmen hoor je vanuit de linkerachterrem steeds de remschoen tegen de trommel slaan...
Hij komt er dus wel tegenaan, maar lijkt daarna weer terug te zakken.
Is de slag van TL trommels nu te groot of wat?
Verder verliest het systeem geen olie, als je een paar keer het pedaal op druk pompt en dan vasthoudt zakt deze niet weg, een zwakke remcilinder kan het dus ook niet zijn lijkt me...
Geen
>>Zou het trouwens ook kunnen komen dat de pedaalslag overmatig groot is omdat de trommels van een TL niet zelfstellend zijn?
hier heb je wel een punt. Ik kan me alleen niet voorstellen dat ze niet zelfstellend zijn of je hebt een hele oude maar dan kun je ze handmatig stellen.
Weet je zeker dat er gee stelmechanisme inzet. Ik heb ook eens een vergelijkbaar probleem gehad omdat er een veertje van het zelfstelmechanisme het niet deel
succes.
fons
hier heb je wel een punt. Ik kan me alleen niet voorstellen dat ze niet zelfstellend zijn of je hebt een hele oude maar dan kun je ze handmatig stellen.
Weet je zeker dat er gee stelmechanisme inzet. Ik heb ook eens een vergelijkbaar probleem gehad omdat er een veertje van het zelfstelmechanisme het niet deel
succes.
fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Voor heb ik sowieso schijven, achter weet ik niet dus...
Maar zover ik kon zien, zag ik geen zelfstellende remschoenen.
Ik heb alles er even afgehad tbv. vervangen vd. remcilinders, het enigste wat je praktisch had waren 2 schoenen en 2 veertjes en daarnaast nog 2 beugeltjes die de remschoenen vasthouden (bij de nieuwere zit dat met clipjes met daaraan een veertje.
Deze beugeltjes steken door je ankerplaat heen.
Maar zover ik kon zien, zag ik geen zelfstellende remschoenen.
Ik heb alles er even afgehad tbv. vervangen vd. remcilinders, het enigste wat je praktisch had waren 2 schoenen en 2 veertjes en daarnaast nog 2 beugeltjes die de remschoenen vasthouden (bij de nieuwere zit dat met clipjes met daaraan een veertje.
Deze beugeltjes steken door je ankerplaat heen.
Geen
Dusssss of de stelnokken gebruiken om op te spannen,maar die moeten wel gangbaar zijn,of handmatig doenGeplaatst: 25 Nov 2007 20:42 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Ik heb het nog even nagekeken, Er zijn indedaad (oude) achterassen waar geen stelmechanisme op zit.
Als de pedaalslag te groot wordt moet je gewoon de voeringen vervangen.
Even een up-date;
Ik heb de complete ankerplaten omgewisseld, dat betekent dat ik nu dus de GTL ankerplaten en remmerij achter heb.
Echter, nog steeds geen remdruk!!
De auto remt maar heel zwak en ontluchten heeft geen zin, ik kan pompen en ontluchten wat ik wil, maar geen enkele luchtbel te zien!
Terwijl het bakje wel goed volstroomt aan de nippel tijdens het pompen, hij trekt ook geen lucht terug via de nippels, dat kun je zien als het slangetje nog aan de nippel zit.
Ik weet het niet meer, is nu mijn hoofdremcilinder lek of wat?
Het systeem lekt nergens en pakt ook nergens lucht mee, gek dus
Voorremmen ontluchten helpt bovendien ook niet, dit zou trouwens ook niet mogen helpen, want de remsystemen zijn immers gescheiden.
Wie weet raad?
Het enigste dat ik nu denk; oude remvloeistof? krijg je daarmee echt geen druk?
Of de remcilinder is nu echt dood, want eerst remde de auto nog wel een beetje, echter alleen op de voorwielen, maar nu helemaal niet meer
Trouwens een kleine opmerking; ik heb na het verwisselen van de TL trommels wel remmen gehad, alleen blokkerde toen steeds het rechterachterwiel, alleen die! En verder remde het voor geen meter!
Toen heb ik de remdrukverdeler losser gezet, wiel omhooggekrikt en ontlucht, maar remdruk, nee hooooo maar...niets meer dus...
Ik rem nu op de versnellingsbak
Ik heb de complete ankerplaten omgewisseld, dat betekent dat ik nu dus de GTL ankerplaten en remmerij achter heb.
Echter, nog steeds geen remdruk!!
De auto remt maar heel zwak en ontluchten heeft geen zin, ik kan pompen en ontluchten wat ik wil, maar geen enkele luchtbel te zien!
Terwijl het bakje wel goed volstroomt aan de nippel tijdens het pompen, hij trekt ook geen lucht terug via de nippels, dat kun je zien als het slangetje nog aan de nippel zit.
Ik weet het niet meer, is nu mijn hoofdremcilinder lek of wat?
Het systeem lekt nergens en pakt ook nergens lucht mee, gek dus

Voorremmen ontluchten helpt bovendien ook niet, dit zou trouwens ook niet mogen helpen, want de remsystemen zijn immers gescheiden.
Wie weet raad?
Het enigste dat ik nu denk; oude remvloeistof? krijg je daarmee echt geen druk?
Of de remcilinder is nu echt dood, want eerst remde de auto nog wel een beetje, echter alleen op de voorwielen, maar nu helemaal niet meer

Trouwens een kleine opmerking; ik heb na het verwisselen van de TL trommels wel remmen gehad, alleen blokkerde toen steeds het rechterachterwiel, alleen die! En verder remde het voor geen meter!
Toen heb ik de remdrukverdeler losser gezet, wiel omhooggekrikt en ontlucht, maar remdruk, nee hooooo maar...niets meer dus...
Ik rem nu op de versnellingsbak

Geen