'nieuw'motorblok op 3 poten

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

ronny

Bericht: # 92456Bericht ronny »

hoi fons
je wil niet weten hoe die binnenkant van het blok eruit ziet, heb het kleppendeksel al schoongeschraapt met een mesje en de meeste prut van de kleppen gepield, maar dan blijft er volgens mij nog genoeg over om een filter of 4 mee te vullen, dan maar beter in 1 keer alle zooi eruit en het spul heb ik nu toch al

Wat die bougiekabels betreft, ze zijn nieuw maar ik kreeg er laatst wel een optater van toen ik de klok verdraaide, . ik dacht dat ik het boutje van de contactpuntjes per ongeluk had vastgepakt :o maar evengoed is er natuurlijk een slechte kabel mogelijk die mij dit leverde

ga ik morgen ook maar eens bekijken, (hoe goed is goed, alles is relatief)

groeten, ronny
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 92458Bericht R4F6GTX Automaat »

ronny schreef:tja
In plaats van dat potje (waarschijnlijk duur) spul kun je er ook een litertje ATF (automatische transmissie olie) bij kieperen; dat doet hetzelfde.
dat spullie koste 9,41 per 430 ml, dan is transmissieolie waarschijnlijk goedkoper
jah, ongeveer een tientje voor 5 liter... :wink:
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
jbeekmann

Bericht: # 92470Bericht jbeekmann »

Bougies horen overigens chocoladebruin van kleur te zijn.
Grijs duidt op een te arm mengsel.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 92473Bericht R4F6GTX Automaat »

jbeekmann schreef:Bougies horen overigens chocoladebruin van kleur te zijn.
Grijs duidt op een te arm mengsel.
Nee man. Als je op gas rijdt kunnen ze wel ietsje (licht) bruin zijn maar een goede afstelling op benzine zorgt voor een witte of grijze bougie.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
jbeekmann

Bericht: # 92477Bericht jbeekmann »

mmm....
Heb ik toch anders geleerd.
Even de Vraagbaak erbij! Meneer Olyslager had altijd zo'n mooi in kleur uitgevoerde bougiepagina!
ronny

Bericht: # 92512Bericht ronny »

volgens mij moeten ze ook juist licht-grijs zijn, nu zijn ze donker -grijs dus zou 'ie zelfs ietsje te rijk staan.met gas weet ik niet maar die verbranding is heter, toch? weet niet wat dat met de kleur van de bougies doet.
wat me nu ook is opgevallen is ,is dat als de motor koud is hij wél op 4 poten loopt en pas op 3 poten gaat lopen, stationair, als 'ie warm is :-?

morgen kan ik in de garage, dan ga ik m'n doe-lijstje afwerken, dan is ie ook lekker warm en gelijk ook schoon door het spullie, als het goed is

groeten, ronny
4TL
Contacteer:

Bericht: # 92530Bericht 4TL »

Ik zou toch maar eens goed richting je mengsel / ontstekingstijdstip gaan kijken.
het lijkt erop dat hij te rijk staat / onsteking te laat.

Bij koude motor loopt de motor wel mooi (zie het als op de choke rijden) aan het einde v/d straat moet je toch echt de choke terug drukken, anders gaat de motor protesteren .

Bij jouw loopt de motor koud wel mooi, warm niet, bougies zeggen dat ze (te) rijk staan.
Clio '98
Olivier

Bericht: # 92541Bericht Olivier »

[quote="R4F6GTX Automaat"]De bagger komt niet in een keer naar beneden, zoals je dat zegt maar dat spul vermengt het met de gewone olie, waardoor je filter vrijwel meteen verstopt raakt en de olie niet goed meer smeert, dus gelijk olie verversen mét de filter erbij. In plaats van dat potje (waarschijnlijk duur) spul kun je er ook een litertje ATF (automatische transmissie olie) bij kieperen; dat doet hetzelfde.[/quote]

Is dit echt zo? Anders moet ik dat ook eens doen, bij mij zit er ook behoorlijk wat prut in...
Maar leg eens uit, waarom maakt juist ATF olie de boel schoon? Dit is dunner oid?
Geen
Willem de Zwijger

Bericht: # 92546Bericht Willem de Zwijger »

ronny schreef: wat me nu ook is opgevallen is ,is dat als de motor koud is hij wél op 4 poten loopt en pas op 3 poten gaat lopen, stationair, als 'ie warm is
Dit zou ook kunnen duiden op valse lucht aanzuiging via het spruitstuk, dat trekt dan een beetje krom als de boel heet wordt. Natrekken van de bouten waarmee het spruitstuk vast zit is een kleine moeite.
jbeekmann

Bericht: # 92552Bericht jbeekmann »

Of een bobine die bij warm worden problemen geeft?
ronny

Bericht: # 92557Bericht ronny »

:( vandaag dus wéér niet kunnen sleutelen aan de renault, morgen komt er iemand die m'n motor wil kopen , dus poetsen en nieuwe achterband erop, ik ruik weer lekker naar de turtlewax :D shiny,blingbling en m'n motor ook en de renault staat daar maar, morgen is zowiezo m'n vaste sleuteldag dus kan ik me weer eens lekker uitleven,m.a.w word vervolgt !
vinden jullie de spanning in deze topic ook zo mooi opgebouwd? :P
hoe loopt deze detective op z'n einde, wat is de oorzaak; morgen gaan jullie het weten :lol:

tot morgen, ronny
4TL
Contacteer:

Bericht: # 92574Bericht 4TL »

man, ik kan niet slapen van de spanning. zie tijdstip van dit bericht :D
Clio '98
ronny

Bericht: # 92616Bericht ronny »

dagje sleutelen later en daar kwam het volgende uit:
compressie cyl 1 : 10,7 bar / cyl.2 : 11,5 / cyl. 3 : 11,6 bar / cyl 4. : 11,25 bar
dat lijkt me goed , toch ?
positieve gasklepopening was 0,5 das te krap dus die is nu 0,9, maar volgens mij is dat alleen van belang voor als je schoked
d'r zat een lekje in de pakking van het inlaatspruitstuk, andere oude pakking met wat blauwe pakkingkit erop gezet. en jawel omdat ik een lekke vacuumvervroeger had had ik daar dus ook een lek en daar dus een boutje ingedraaid, handige tip van iemand in dit topic ,weet niet zo snel wie, tot het magazijn weer eens open is voor een ' nieuwe' vervroeger
de bougies zijn na een kilometertje of 50 allemaal verschillend van kleur: cyl. 1 is melkchocolade bruin en cyl. 4 is wit-grijs en 2 en 3 zitten daar een beetje tussen in

Na het dichten van alle lekkages loopt ie nu in ieder geval al stukken beter, af en toe slaat ie nog wel een slag over ,maar onder het rijden merk je daar nix van , alleen stationair een beetje, maar dat kan ook zijn door de CO die nog niet is bijgesteld, dat doe ik dus pas als de vervroeger is vervangen, HIJ RIJD GEWOON SUPER :D en dat is al een hele verbetering met het voorgaande motorblok, dat was continu bokken en stoten
het oliesysteemreinigerspullie heb ik nog niet geprobeert want ik had geen filter meer op de schappen :( , dat komt dus later :-?

iedereen hartelijk bedankt voor alle tips en trix :D

groeten , ronny
Plaats reactie