'nieuw'motorblok op 3 poten

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

ronny

'nieuw'motorblok op 3 poten

Bericht: # 92391Bericht ronny »

hallo allemaal,
heb ik een nieuw, nou ja.. 147000 km-blokje in m'n viertje gehangen, maar de afstelling lukt niet, het lijkt alsof ie stationair op 3 poten (cylinders) loopt (vrrr....vrrr....vrrr....), de onsteking is zo goed als nieuw (femsa) met een kapotte vacuumvervroeger, dat dan weer wel...

Het gekke is als ik ,met de stroboscooplamp, de ontsteking wil stellen en het streepje op het vliegwiel in zicht komt ,gaat ie beroerd lopen en valt stil, nu staat de ontsteking zo'n 5 cm voor het gat bij het vliegwiel en dan loopt ie redelijk, nou je ...vrrr....vrrr....vrrr, wat kan dat zijn, is de distributieketting een tand versprongen, is de aandrijfas van de ontsteking een tand versprongen, die lijkt mooi haaks op het blok te staan, volgens het boekje, is de afstelling van de carburateur niet goed ???????
groeten, ronny
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
4TL
Contacteer:

Bericht: # 92393Bericht 4TL »

Ontstekingsvolgorde wel juist??? Grote gedeelte van de verdeler as moet naar het vliewiel wijzen. anders zit de verdeler er 180 graden verkeerd op.
Contactpunten niet dicht?

Welke cilinder doet niet mee?
Clio '98
ronny

Bericht: # 92394Bericht ronny »

volgens mij is de volgorde goed, 1,3,4,2 toch? en 1 zit bij de waterpomp en 1 zit het verst van de motor en dan met de klok mee.... het grootste concentrische deel naar het vliegwiel toe, haaks op het blok, en contactpunten gaan op het goeie moment open, o,4 mm

en alle bougie's vonken ! ?????????? :-?
kan het zijn dat er een klep blijft hangen?

groet ronny
4TL
Contacteer:

Bericht: # 92396Bericht 4TL »

Bovenstaand verhaal is correct.

Al eens aan valse lucht gedacht ? (gasklepas / inlaatspruitstuk / carburateurvoet) te testen met WD40 of remmen reiniger. Als de motorloop hierop reageerd = luchtlek.

Hoe reageerd je motor op de luchtschroef? slecht==> verstopte carb of luchtlek.

Kleur van alle bougies goed / het zelfde? kan betekenen dat 1 cilinder niet goed meedoet= compressie verschil, lekkende klep, slechte bougiekabel / bougie electrode afstand / lekke koppakking.

Koppakking lek? (meestal laatste cilinder, dan hoef je geen luchtbellen ed. te zien in exp. vat)

Hoe loopt de motor belast op hogere toeren? Last van backfires? Ja==> luchtlek en / of ontsteking te laat / contactpunten dicht.

Overigens stel je de ontsteking af met een stroboscoop met losgekoppelde vacuumpot...
Clio '98
ronny

Bericht: # 92400Bericht ronny »

dat ga ik morgenochtend allemaal eens nakijken, bedankt voor de tips, hopelijk zit er wat tussen en is het snel te fixen, heb nu wel zin om te rijden in plaats van te sleutelen.. vorige week blokje met 47000 km erin gezet en die was echt overleden (schadeauto), jammer voor z'n jong blokje maar wel in totaal 60 uur bezig geweest en nu weer een nieuwe erin ,dat ging gelijk een stuk sneller maar loopt nog niet echt lekker maar wel soepeltjes
morgen hoor je wel of het gelukt is

slaap ze, ronny
ronny

Bericht: # 92411Bericht ronny »

das een goeiemorgen, :D
de voetpakking van de carburateur losgemaakt en alle vlakken licht ingewreven met vloeibare pakking, klemmetjes op het vacuumslangetje naar de carb, spruitstuk aangedraait
alle bougies zijn donkergrijs, krijg nu ook het ontstekingstijdstip beter op z'n plek

hij loopt al een stuk lekkerder, maar stationair blijft ie op 3 poten lopen, maar zodra je gas geeft loopt ie gewoon lekker met genoeg trekkracht,
dus misschien is het een kwestie van gewoon een tijdje rijden en komt de boel weer een beetje los komt na het lange stilstaan, 't blokje heeft 2004 voor het laatst gelopen, destijds ook op 3 poten, en onder het kleppendeksel lijkt het alsof er in die 147000 km geen grote beurt vanaf kon, dikke zwarte smurrie, dat word de komende tijd regelmatig olieverversen of zijn er snellere/ekologischer manieren om het blok weer 'schoon' te krijgen

weet iemand hoe dat trouwens zit met dat gat bij het vliegwiel, waar je de stroboscoop op zet: daar staan een stuk of 5 streepjes in gegoten, maar welk streepje moet je nu eigenlijk hebben, ik weet dat het dan wel muggezifterig word maar is het linker streepje het BDP of het meest rechter streepje?
lesmagnacs
Contacteer:

Bericht: # 92413Bericht lesmagnacs »

Ik zou ook eens de compressiedruk meten. Als de motor langzaam draait heb je kans dat bij te weinig compressie er een slachte verbranding ontstaat. met een beetje geluk is het een vastzitten de zuigerveer die weer los schiet na meerder draai uurtjes. Het op tijd zetten doe ik meestal op gehoor, klinkt wat dom, maar vaak lukt dat prima en soms loopt de motor zelfs beter dan met de strobo afgeregeld. Vraag niet waarom.......
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
ronny

Bericht: # 92417Bericht ronny »

compressiemeter ga ik vanmiddag halen, dan weet ik meer
jbeekmann

Bericht: # 92421Bericht jbeekmann »

4TL schreef:...
Overigens stel je de ontsteking af met een stroboscoop met losgekoppelde vacuumpot...
En dan ook wel het slangetje afdoppen he... anders heb je weer valse lucht! (draai even een boutje in het slangetje ofzo)
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
RVIER

Bericht: # 92436Bericht RVIER »

Als een cilinder niet mee doet heb je een specifiek probleem. Het heeft dan geen zin om aan generieke dingen te werken.

zie mijn eerder bijdrage Za Mei 12, 2007 8:59 am Onderwerp: accelleratiedip

--------------------------------------------------------------------------------

heren

de diagnose van het probleem is het begin van het sleutelproces, anders vervallen we in symptoombestrijding. Dat leidt doorgaans tot de noodzaak voor persoonlijk frustatiemanagement.

Stap 1
Het is de vraag of een generiek probleem voor alle cilinders is of een specifiek probleem voor een van de cilinders

generieke probleem, mogelijke oorzaken: carburateur, valse lucht, punten, rotor vacumdoos, bobinekabel van bobine naar verdeler, (ontbreken van restrictie) in de carterontluchting etc.

specifieke probleem, mogelijke oorzaken: bougie, kabel van verdelerkap naar bougie, (scheur in de) verdelerkap, kleppen (speling of verbrande klep), timing (versleten nokkenas) mechanische problemen

Probeer eerst de cilinderbalanstest om uit te vinden of het een generiek of specifiek probleem is. Je test dan de bijdrage van elke ciilinder aan het vermogen. Eigenijk moet elke cilinder even veel bijdragen. Als je ze een voor een uitschakelt moeten ze ieder een even groot toerentalverlies laten zien.

Bij stationair draaiende motor lopende motor haal je telkens een bougiekabel los (dit doe je met een zwaar geisoleerde tang, anders doet het pijn).
Als hij afslaat op drie cilinders moet je het stationair toerental iets opvoeren.

Stap 2
diagnostiseer binnen mogelijke generieke of de specifieke problemen en ben erop bedacht dat er ook sprake kan zijn van interactie van oorzaken. Er zijn bijvoorbeeld 2 problemen die ieder voor zich niet tot het fatale falen leiden maar gezamelijk wel.
Als je direct begint te sleutelen los je mogelijk een van de (niet fatale) deelproblemen op maar het probleem komt later terug als het andere deelprobleem fataal geworden is.

Als het een generiek probleem is moet je eens kijken naar de carburateur. Mogelijk staat de gasklep in de geslotenstand, te ver open (positieve gasklep speling) waardoor de CO schroef/startionair mengselschroef onvoeldoende vacuum krijgt en dus geen regelvermogen heeft.

succes

fons
ronny

Bericht: # 92441Bericht ronny »

nou ehh dus :
specifieke problemen:
bougies zijn nieuw en vonken, allen donkergrijs van kleur
nieuwe verdelerkap en kabels en contactpunten en rotor
vacuumvervroeger is kapot
kleppen gecontroleert en 1 uitlaatklep stond te strak ,dus die wat ruimer gezet, die kan natuurlijk verbrand zijn : compressieverlies moet ik nog meten (morgen als het niet meer regent
verslijt een nokkenas in 147000 km, lijkt me niet

generieke problemen: carburateur heb ik schoongemaakt en doorgeblazen
pakking van carb. losgehad en dun ingewreven met vloeibare pakking voor het geval dat
alle moeren van het spruitstu aangedraaid en eentje kon ik een halve slag aandraaien dus misschien zat het 'm daarin

bobinekabel is nieuw
slangetje van spruitstuk naar carb was gescheurt= vervangen voor eentje mét restrictie

balanstest, net gedaan en hij liep deze keer vrij regelmatig rond en oh wonder ,iedere cylinder had dezelfde toerentalvermindering tot gevolg, toen ik 2 uur geleden van m'n werk naar huis reed, liep ie stationair weer op 3 cylinders, de belanstest zal ik dus moeten doen als hij dus op 3 poter loopt wil ik erachter komen om welke cylinder het nu eigenlijk gaat. de bougiekabels kun je ook lostrekken op de verdelerkap met een droge werkhandschoen ,dat gaat wat gecontroleerder dan met een vette isolatietang.
het gasklepje ga ik morgen even chekken, want anders krijg ik regenwater in m'n carburateur en dan weet ik zeker dat het niet meer werkt

morgen ga ik dus nog compressie meten met m'n nieuwe hella-meter van 25 euro :D en die gasklep controleren of ie wel mooi afsluit

:o heeft iemand ervaring met oliesysteem-reiniger, heb een potje gekocht bij de automaterialenzaak omdat het blok vol zwarte smurrie zit en dit lost het op :JB oil system cleaner (removes sludge,gum & varnish), bij je oude olie mikken, 10 minuten rijden en olie verversen en SCHOON is je motorblok. en dat is in iedergeval ook nodig want hij is blijkbaar nooit ververst in al die 147000 kilometer en om nou iedere 1000 km de olie/filter te verversen kost ook zo veel, wie heeft ervaring met dit spul en moet ik nog ergens op letten want de bagger komt natuurlijk in eenen keer naar beneden zeilen, hoe groot is dan de kans op verstopping??? :-?

vriendelijke groeten, ronny
4TL
Contacteer:

Bericht: # 92443Bericht 4TL »

ronny schreef: :o heeft iemand ervaring met oliesysteem-reiniger
Geen idee, maar ik ben wel erg benieuwd
Clio '98
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 92444Bericht R4F6GTX Automaat »

De bagger komt niet in een keer naar beneden, zoals je dat zegt maar dat spul vermengt het met de gewone olie, waardoor je filter vrijwel meteen verstopt raakt en de olie niet goed meer smeert, dus gelijk olie verversen mét de filter erbij. In plaats van dat potje (waarschijnlijk duur) spul kun je er ook een litertje ATF (automatische transmissie olie) bij kieperen; dat doet hetzelfde.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
ronny

Bericht: # 92448Bericht ronny »

tja
In plaats van dat potje (waarschijnlijk duur) spul kun je er ook een litertje ATF (automatische transmissie olie) bij kieperen; dat doet hetzelfde.
dat spullie koste 9,41 per 430 ml, dan is transmissieolie waarschijnlijk goedkoper
RVIER

gedoe

Bericht: # 92454Bericht RVIER »

dag Ronny,

als hij na het stellen van de kleppen wel op 4 cilinders liep is er niets verbrand.

het lijkt er bijna op dat er een bougiekabel kapot is en af en toe doorslaat naar de massa. Bij stationair toerental merk je dat direct , bij hogere toerentallen vrijwel niet, vandaar det de bougies een gelijke kleur hebben

succes Fons

ps. waarom oliesysteem reiniger erin gooien? Maak de binnenkant van de klepdeksel maar goed schoon, en de slangen van de carterontluchting dan heb je al de helft van de vervuiling opgelost. Volgens mij is het zonde van het geld.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie