warm weer, en ventilatorproblemen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Sir, Ravel
Berichten: 92
Lid geworden op: wo jul 28, 2004 2:00 am
Locatie: Oudenburg - België

warm weer, en ventilatorproblemen

Bericht: # 91056Bericht Sir, Ravel »

sinds mn 4 tje een brandje heeft gehad en ik alle electriciteit uit een ander 4tje heb gehaald werkt mn ventilator eigenlijk niet meer...

als ik in file sta bijvoorbeeld dan licht het rode dashboardlampje snel op (te warm!!)

dus heb ik alles beginnen testen

1. ventilator werkt perfect wanneer ik hem rechtstreeks koppel
2. temperatuursensor die onderaan de radiator hangt werkt ook
3. wanneer ik simuleer (gewoon overbrugd met kabeltje) dat de temperatuursensor "hoog is" (dus schakelt) dan gaat mijn dashboardlichtje aan... maar geen ventilatorbeweging

Ergens zijn mn electrische draadjes verkeerd geschakeld merk ik....


Aan de bovenzijde van het motorblok dicht tegen de bestuurder aan zit een sensor, waarvoor dient deze? (is dit de sensor die meld wanneer je motor TE warm heeft, dus het rode lichtje ZOU MOETEN schakelen?)

Gelukkig hebben we op dit moment hier in belgië aan de kust een belgisch zomerweertje met de nodige regenval !!!!!

Greetz
Wouter
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 91101Bericht jbeekmann »

dat ding bovenop je blok zou het lampje moeten schakelen. Dat ding in de radiateur zou de fan moeten schakelen. Maak eerst dat in orde, dan zien we daarna wel wat er niet werkt.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Sir, Ravel
Berichten: 92
Lid geworden op: wo jul 28, 2004 2:00 am
Locatie: Oudenburg - België

Bericht: # 91143Bericht Sir, Ravel »

al even geschakeld :) tnx

wanneer ik nu manueel de radiatorsensor "trigger" dan gaat de ventilator mooi draaien :) (nog niet getest door motor warm te laten lopen en niet te rijden, maar sensor werkt, dus zou dit moeten werken)

hoe test ik nu of die sensor op mn motorblok het wel doet....
met een gasbrandertje eropblazen zie ik nu precies ook niet zitten....

greetz
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 91148Bericht schoapke »

in een pannetje water en dat op het vuur? thermometer dr bij
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 91162Bericht jbeekmann »

schoapke schreef:in een pannetje water en dat op het vuur? thermometer dr bij
Zou dat ding niet boven de 100 graden C. schakelen?
In dat geval kan je hetzelfde trucje met olie proberen, dan kom je al wat verder.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 91216Bericht 4TL »

Sensor op je blok is alleen voor de motortemperatuur. Staat niet geschakeld met de radiator sensor/koelfan.
Als dit lampje gaat branden moet je fan aanstaan. Zo niet; dan is de sensor in je radiator stuk.
Doet de fan het wel, maar blijft het lampje branden dan is waarschijnlijk je sensor op je blok defect. Theoretisch zou je hem eraf moeten schroeven en dan zou het lampje uit moeten gaan. (na afkoeling +/- 70gr.) Nog steeds niet het geval; dan had ik het gezocht in het koelcircuit (radiator/waterpomp/thermostaat)
vergeet niet de stekkers de controleren/schoonmaken van je radiator sensor / fan.
Laatst gewijzigd door 4TL op vr aug 03, 2007 5:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Clio '98
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 91218Bericht R4F6GTX Automaat »

jbeekmann schreef: Zou dat ding niet boven de 100 graden C. schakelen?
Op dat 'ding' staat bij hoeveel graden het werkt.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie