ons viertje heeft nu een aantal weken droog onder een beschut afdak gestaan, maar nu hoor ik de remmen lekker schuren als ik `m verplaats...
We gaan er volgende week vrijdag mee naar de keuring, kan ik zelfs nog iets 'oppoetsen' aan de remmen of is het credo 'gewoon een paar keer goed hard remmen en dan is het ook wel goed/over'?
Ik heb hier (nog) geen ervaring mee, m`n Citroen CX staat eigenlijk altijd in een dichte/droge stallig (maar daar kan helaas maar 1 auto in en dan moet je keuzes maken ).
Heb je schijven en of trommels? Een paar keer flink hard remmen helpt meestal wel.
Als het euvel blijft is het toch wel verstandig de trommels even te openen en goed schoon te maken.
Schijven worden vanzelf wel schoon als je even flink op je pedaal trapt.
want van hangende remzuigers krijg je roest op je remschijven?
Als je weinig tijd hebt is goed remmen voldoende, een voordeel boven remen ten opzichte van zelf doen is behalve tijdsbesparing ook dat je remschijven netter af vlakken dan jij dat met een schuurpapiertje kan doen. Een een keer alles open halen en goed bekijken kan geen kwaat natuurlijk, maar lijkt me voor de apk niet noodzakelijk.
Motor starten en warm laten worden
Motor uit zetten
Links of rechts voor opkrikken en wiel verwijderen.
Motor starten en in z'n 1 zetten (op de krik)
Schuurpapiertje korrel 40 60 of 80 gebruiken, weg roest, denk om je vingers
Toch ben ik van mening dat bovenstaande manier gevaarlijk en onnodig is.
Wat vliegroest rem je er in no-time van af.
blijven de remmen slepen, dan moet je de oorzaak toch meer zoeken in remstof dat tussen de zuiger en klauw zit en roest in het remsysteem (remolie trekt vocht aan). verder wil het stuk waar de remblokken over de remklauw heenschuiven roestig zijn waardoor ze beginnen te slepen.