Nummertje hoger? (R4 verkopen?)

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

s_k

Nummertje hoger? (R4 verkopen?)

Bericht: # 85408Bericht s_k »

Ik ben bang dat wij niet geschikt zijn voor een Renaultje 4.
We hebben geen goede plek om hem droog neer te zetten en we zien aan héle kleine dingen dat de roestduivel wild om zich heen grijpt. Het is nu nog allemaal goed te doen, maar hij moet deze winter (onvoorzien) buiten staan en ik begin me vreselijk schuldig te voelen.
We denken er dus over om ons geweldige, lieve, mooie Renaultje 4 te verkopen.
Sowieso verkoop ik nu mijn Micra, dus wellicht een goed moment om uit te kijken voor één goede, verantwoord maar WEL leuke auto.
En wat krijg je dan?
Juist, een Renault 5.
Ja, een 16 of 18 of 12 zou leuk zijn, maar het moet te doen zijn qua Roest en onderdelenprijs.

De Renault 5 heeft een bekend probleem bij de wiellagers, wat zijn verder nog problemen? Waar moet je sowieso op letten bij aanschaf van een Renault 5 en in hoeverre is het misschien beter om iets anders aan te schaffen, bijvoorbeeld een Citroën AX of een Volkswagen Golf (dat en R5 VEEL leuker is staat buiten kijf!).

Natuurlijk wil ik ook een vijfje om lid te kunnen biljven van deze gezellige club. En dan zeker meer te posten, want de reden dat ik amper post is dat ik me schaam voor hoe weinig tijd en aandacht ik aan het R4tje kan geven. Twee auto's is emotioneel en financieel gewoon teveel.

Hoop dat jullie me kunnen helpen!

Stijn

P.s.: k dacht zelf aan een R5 tussen '90 en '93.
P.p.s.: Clio is leuk, maar geen R5 ;-)
P.p.p.s: Iemand voro mijn R4?
We all live in a white Renault 4 :)
s_k

Bericht: # 85419Bericht s_k »

Heb zojuist een reactie gekregen met een vraag naar informatie over mijn R4. Hier een stuk uit het antwoord, zodat eventueel geïnteresseerden wat extra informatie hebben.
Maar evengoed gráág Renault 5 info!
Liefde en winterstalling, da's alles wat hij nodig heeft.
Het is een R4TL uit '85. 105.000km gelopen. APK tot augustus 2007 Twee splinternieuwe, twee perfecte banden, nieuwe uitlaat, twee nieuwe voorschermen (echt nieuw, nog niet eens getectyleerd).
Hij loopt als een zonnetje! Enige máár is dat hij sinds kort na ongeveer 45 minuten rijden een bijgeluid begint te maken. Rijdt er prima mee, maar het lijkt me niet de bedoeling. Als je de koppeling in trapt is't weg. Hij heeft 't een beetje in de 3 en continue in de 4. Auto koppelt en schakelt wel prima.
Autootje rijdt fantastisch, start prima...
Qua roest is het nog heel goed te doen. Hij heeft wat kleine plekjes onderaan de deuren, maar absoluut nog niet rot. Verder heeft hij een klein gaatje in de achterklep, door slechte rubbers. De bodem daarentegen is kei en keihard.
Op de korte termijn hoeft er alleen iets te gebeuren aan de deur en achterkleprubbers (totale set 89 euro), de voorschermen moeten getectyleerd maar zijn natuurlijk nog wel in nieuwstaat.
Minder belangrijk, maar wel leuk: De accu is ook gloednieuw.
Fotootjes:
Afbeelding
Nog ongepoetst op deze foto's, hij glimt in't echt nog meer. De lak is goed, maar hij heeft wel een aantal ondiepe deukjes (dak, motorkap). Verder is één deur slecht geverfd. Heeft een sticker op gezeten waar de lak aan bleef hangen. Valt niet heel erg op, maar die deur mag een keer opnieuw. Zit wèl grondverf onder, dus is niet bijzonder roestgevoelig daardoor.

Dit is de roest:
Afbeelding
Ook niet om je dood van te schrikken, maar er moet wel een plaatje op, anders gaat het natuurlijk doorroesten.

Het is gewoon een heerlijk rijdende auto met een paar schoonheidsfoutjes, maar een HEEL goeie motor en een HELE goeie bodem. Ik ben ontzettend gek op de auto (naam: kwarteltje, vanwege de bekleding en het geluid dat de achterklep maakt als je 'm open doet ;-)). En dáárom denk ik erover om hem te verkopen. Hij verdient beter!

Een echte prijs heb ik nog niet in gedachten. Ik hoor wel graag wat je er ongeveer voor over hebt.

Groet en dank voor je reactie!

Stijn.
4TL
Contacteer:

Bericht: # 85422Bericht 4TL »

Als bovenstaande auto van jou is, begrijp ik niet goed waarom je hem verkoopt.
Met een gedegen anti roest behandeling zoals Dinitrol, Waxoyl en/of Lokari binnen schermen kun je gerust doorblijven rijden. (zie verschillende topics op dit forum)
Natuurlijk moet je beginnende roest wel goed behandelen.
Niks is leuker dan een R4 :D
Clio '98
s_k

Bericht: # 85433Bericht s_k »

Dat weet ik, maar ik zit met een afwijking (autisme), een geldgebrek èn nog een andere auto. het komt er gewoon niet van.
Het doet me vreselijk veel pijn om steeds meer plekjes roest te zien, maar me niet aan te kunnen zetten tot repareren. Ik ben niet handig genoeg en heb er (emotioneel gezien) de energie niet voor.
Vandaar... Er is over nagedacht.
jbeekmann

Re: Nummertje hoger? (R4 verkopen?)

Bericht: # 85438Bericht jbeekmann »

s_k schreef:...Natuurlijk wil ik ook een vijfje om lid te kunnen biljven van deze gezellige club. ...
P.s.: k dacht zelf aan een R5 tussen '90 en '93.
...
Je kan zonder R4 prima lid blijven van de club hoor, als je maar een R4-hart hebt is het goed. Een Super5 is geen directe afstammeling meer van de vier, dat was alleen de oer-5, dus vanwege clubredenen hoef je die niet te kopen. Neemt niet weg dat het een leuk karretje is. Ik zou de GTX aanbevelen. Een mooie Baccara bijvoorbeeld, of een Alpine natuurlijk!
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
brecht
Contacteer:

Bericht: # 85442Bericht brecht »

maar ja, 5 jes kunnen ook roesten hoor, misschien dat deze het met een goede behandeling nog wel beter is dan een willekeurige oude 5 die je koopt...

Maar ik zal je niet van je idee af praten het lijkt alsof je al een beslissing genomen hebt
s_k

Bericht: # 85455Bericht s_k »

Mijn hart en gevoel is zéker bij de R4 en sowieso zéker bij renault.
Zou ook graag een 12, een 18 of een fuego hebben. Iets heel anders, maar ook fantastisch. Het moet echter geen klusauto zijn en dat is zo'n R4 toch wel, altijd een beetje. Ik vind mezelf niet geschikt voor zo'n auto. Vind ik heel erg!

Een vriend van me had een '88er 5.
Vergeleken met de vier was die een echte bikkel. Ondanks zware mishandeling roestte hij slechts op twee kleine plaatsjes.
Uiteraard is een R5 ook een 'roestbak', maar toch iets beter bij te benen voor iemand zonder geld en zonder handigheid ;-).

Ik weet dat de 'moderne' 5 geen R4 meer is. Zou dolgraag een oud vijfje hebben, maar dan zitten we met precies hetzelfde roestprobleem. Ik zal die stuurversnelling vreselijk gaan missen! Zo heerlijk. Bah... Wou dat ik wat anders in elkaar stak, dan was die 4 er nooit uit gegaan. Probeer me maar niet te overtuigen dat ik 'm moet houden. Dat is namelijk niet goed voor de Renault en ook niet voor mijn schuldgevoel :P

Afbeelding
Kijk eens wat een mooi bodempje :D
s_k

Bericht: # 85467Bericht s_k »

Afbeelding
Dit wordt hem (geen grapje!)
GijSsie

Bericht: # 85468Bericht GijSsie »

dat roest ook hoorz.... :wink:

Als je iets wil dat niet roest moet je een nieuwe auto kopen....
Savane 1993 =D
s_k

Bericht: # 85471Bericht s_k »

Wel wat minder erg dan een R4tje ;-)
hans dam

Bericht: # 85474Bericht hans dam »

Gefeliciteerd, Stijn!

Mooi 5 lieveheersbeestje, maar die roest toch ook wel, hoor.

Nu nog een goed tehuis voor Kwarteltje, de R4! Het siert je dat je zelf vindt dat je haar niet voldoende kunt verzorgen, en dat een ander haar verzorging moet overnemen. Dat getuigt van verantwoordelijkheidsgevoel (3 X woordwaarde) die ik bij anderen wel eens gemist heb.

Veel prachtige kilometers toegewenst in je 5 !!
s_k

Bericht: # 85477Bericht s_k »

Moet nog even wachten voordat ik hem op kan halen, i.v.m. spoedig verwachte sterfte van een familielid van de verkoopster. Die mensen hebben even teveel aan hun hoofd. Ik verplaats mij intussen in de GSA van m'n vader.
En inderdaad, ik vind het fjin dat jij inziet dat ik kwarteltje weg doet JUIST omdat ik zo gek op 'm ben. Probeer me niet te overtuigen hem te houden, dat is alleen maar slecht voor 't autootje.

En ik weet dat een R5 ook roest. Maar minder! En ik heb dan niet de tijd en het geld nodig voor twéé auto's.
Het feit dat ik niet alleen de R4 houd is dat die nòg harder roest en dat mijn vriendin net haar rijbewijs heeft. veilig is 'ie niet, zéker niet als je nog niet goed om kunt gaan met snelheid en ruimte. Want een R4, da's anders rijden dan anders, toch? :D
s_k

Bericht: # 85478Bericht s_k »

Afbeelding
Nog wel :)
s_k

Bericht: # 85488Bericht s_k »

http://213.193.246.81/~stijn/r4.wmv
Doet me toch pijn om dit te zien :(
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 85895Bericht Rodeo-6 »

Hoi stijn

na meer dan 200.000 km met een super 5 kan ik je vertellen dat ze bijna niet of nergens roesten.

Maar op een enkele plaats wel, onder/achter de achterbumper en bij de dorpels onder de deuren.
Verder zijn ze probleemloos.

p.s. Soms is het subframe voor wat roestgevoelig.

de techniek is vergelijkbaar met die van een 4, dus makkelijk en simpel.
>> Doe mij maar een DAF <<
Plaats reactie