Draadeindjes in spruitstuk vervangbaar ?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

die uitlaatmoeren toch

Bericht: # 85007Bericht RVIER »

Waarde allemaal,

mijn eerdere reactie over de opmerking over de uitlaatmoeren (melk bij de melkboer etc) was niet lullig bedoeld. Ik heb mij ook eens het hoofd gebroken waar ik die uitlaatmoeren nu zou kunnen krijgen: Uiteindelijk heb ik ze gewoon bij de uitlaatboer Quickfit gehaald. Het waren verkoperde moeren met een zaagsnede in de zijkant (om te borgen).

Ik blijf toch zitten met de vraag welke moeren FFrood dan heeft gehad. Ik heb alle moeren (en draadeinden) die ik met een uitlaat kan associeren bekeken en gekeken of ze magnetisch waren: resultaat allemaal (met uitzondering natuurlijk van de RVS moeren). Het moeten dus allemaal stalen (of laaggelegeerde) moeren/draadeinden zijn.
Koperen of messing moeren voor een uitlaat zijn gewoon te duur voor en autoindustrie die op tienden van centen let.

Dan over RVS moeren en draadeinden in de uitlaat. Ik rij er nu 5 jaar mee rond en het gaat nog steeds goed. Ik heb ook wel gehoord van het feit dat RVS bij temperatuurwisselingen langzaam zou loskomen door relaxatie, maar heb daar nog geen last van gehad. Volgens mij wordt de uitlaat eigelijk niet warm genoeg daarvoor. Ik denk dat het uitlaatspruitstuk 250-350 graden wordt ( het gas aan de binnenzijde wordt 550 graden).


vr gr Fons

PS als de draad van het daareind wat minder aan het worden is en je durft hem(?) er niet uit te draaien, gebruik dan een dubbelhoge moer of koppelmoer.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
FFrood
Berichten: 79
Lid geworden op: za nov 18, 2006 12:50 am
Locatie: Wymbritseradiel
Contacteer:

koper

Bericht: # 85053Bericht FFrood »

Ik ga er niet van uit dat deze moeren van koper zijn, maar iets meer/anders bevat dat alleen een samenstelling van staal. Een magneet is dan niet genoeg, omdat ik denk dat er wel degelijk iets van staal of ijzer in zit, maar niet alléén... Overigens gold mijn opmerking niet alleen over de moeren van de uitlaat, maar alle moeren van het spruitstuk.
Zelfs de moeren waarmee de carburateur bevestigd zit op het spruitstuk hebben dezelfde kleur.
Niet dat ik het altijd doe, maar toch is er soms iets voor te zeggen als er boven staat: "pièces d'origine Renault", omdat ergens op een Renault tekentafel de noodzakelijke gegevens ooit berekend zijn.

Oh en als het draaideind versleten raakt, (is dat dan niet het gevolg van te sterk draadeind in de moer ?) dan ben ik zo'n typetje dat liever het restant draaideind gebruikt om hem met 2 moeren eruit te krijgen. (Tenzij het een noodgeval is) Want het plaatsen van dubbelhoge moeren is dan uitstel van executie. Maar goed, smaken verschillen natuurlijk.
Afbeelding
'Mijn oude R4...'
Mijn vette schuif-R4 loopt in Bes groot op een nieuwe APK
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Bericht: # 85054Bericht Rudi »

Bij mijn toenmalige F4 was dit ook aan de hand.
VAG VW had daar iemand voor in dienst die dit uitboort/smelt en er dmv helicol's nieuwe inzet.
De bout is inderdaad gelig van kleur en gewoon te verkrijgen bij boutiek Renault, dan bedoel ik niet die van de club.
Ik had er toen goed 50.000 km op staan en dan is het gewoon zonde om iets aan de motor te vervangen.
Dit geintje kostte me toen met arbeidsloon mee € 150,- Voorarbeid zelf te doen.

Waarschijnlijk niet meer nodig, maar als aanvulling op jullie topic...
Plaats reactie