Toplager ?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Bericht: # 79132Bericht ap »

ok dat was mij niet duidelijk sorry daar heb ik geen ervaring mee
Gebruikersavatar
Rinootje
Berichten: 187
Lid geworden op: ma nov 22, 2004 10:31 am
Locatie: Puth

Bericht: # 79141Bericht Rinootje »

Zo te zien zit hij er niet ,dus hoef je hem ook niet te verwijderen :lol: :lol:

Gewoon een vers beteld lager plaatsen en klaar!!

Volgens de Renault dealer heeft in mijn geval een R19 blokje helemaal geen toplager. Stond ook niet op tekening ,dus ik vermoed dat de koppelings-as aan het eind niet gelijk is als die van een 4tje. Waarschijnlijk is die gewoon dikker waardoor hij vanzelf gecentreerd wordt. Zal wel kostenbesparen zijn in het productieproces (ehh)

Dus nee Ap ik denk niet dat alle auto's een toplager hebben. De slijtage bij een iets betere passing is waarschijnlijk ook minimaal. De as draait toch meestal ook gewoon mee?
G12
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 19, 2006 2:01 pm
Locatie: overijssel

Bericht: # 79172Bericht G12 »

eruit krijgen?
1 - vet er in doen en dan een passende pen of bout er in duwen/slaan.

2 - schroefdraad erin tappen, bout erin draaien, bout met lager eruit trekken

3 - uitboren

de meeste auto's hebben een lager, en sommige hebben het niet
hoe kleiner de koppeling hoe minder hij zal slingeren dus is een lager evt niet nodig maar wel beter.
4 GTL 1992, 5 L 1984
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 84576Bericht Willem de Zwijger »

Ik ben maar eens aan het sleutelen geslagen voor het plaatsen van het toplager, uit diverse bronnen heb ik inmiddels vernomen dat je daar altijd even aan moet denken als je een automaat motor vastknoopt aan een schakelende bak, want een automaat heeft geen prise as. Tís maar een busje van 2.50 Euro, maar kost heel wat uurtjes.
Even de motor eruit:
Afbeelding

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Dat busje moet je vullen met olie, het is poreus. Duim eronder, olie erin, en met de andere duim dichtknijpen.
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 84588Bericht 4TL »

Heb je er twingo stoelen in zitten ??(ehh).

Hoe heb je dat nou opgelost met de nokkenas v/d automaat vs R4?
Clio '98
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 84589Bericht Willem de Zwijger »

Oog voor detail deze man ! Inderdaad Twingo stoelen. Dat vergde wel wat creatief met hout omdat de rails bij de twingo van ongelijke hoogte zijn.
Voor de langere nokkenas heb ik een asje gedraaid om hem nog langer te maken, en er toen een R4 nokkenaspoeli achterstevoren opgezet, en er een langere bout ingedraaid.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 84658Bericht Willem de Zwijger »

De boel zit weer in elkaar en rijdt weer, tot dusver geen nare geluiden meer gehoord.
Verder nog wat probleempjes opgelost:
1. Ik had altijd een flakkerende boordspanning met bijbehorende flakkerende dashboardlampjes en flakkerend groot / dimlicht. Dit had ik geprobeerd te verhelpen met eendun draadje, dat hielp een beetje, en nu de boel open lag kon ik goed bij de massa aansluiting op de versnellingsbak, die heb ik nu met een heuse aardingsstrip met een M8 bout aan het binnenscherm gezet met veel vet. Resultaat: flakker is finito.
2. De cruise control magneetjes en sensor waren behoorlijk afgesleten, die had ik niet goed gemonteerd. Nu meer afstand gegeven, en de tie wrap die de magneetjes vasthoudt met kit vastgezet.
3. De lekkende voorruit met kit dichtgemaakt (lekte langs het glas). Bij de F6 gaat dat prima door de kitspuitmond tussen het glas en het rubber te steken.
4. Ruitenwisser maakte de slag niet af bij uitzetten: de boel losgehaald en verder niets gedaan, en nu doetie het weer.
Verder nog een probleem in de wereld geholpen: de chokekabel niet losgemaakt voor het hijsen, waardoor hij helemaal losgetrokken is uit het zwarte onderkapje....
Plaats reactie