Toplager ?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger

Toplager ?

Bericht: # 78976Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb met mijn 1400 in toenemende mate last van herrie uit het vooronder, en die herrie treedt alleen op bij de volgende omstandigheden:
- de auto staat stil
- de koppeling is ingetrapt
- hij staat in een versnelling (maakt niet uit welke)

Als ik de koppeling dan iets op laat komen is de herrie weg. En hij doet het (nog) niet altijd bij deze omstandigheden, meestal hoor je gewoon niets, zoals het hoort.

Iemand enig idee wat dit kan zijn ? Zelf kan ik me alleen voorstellen dt het lager tussen de prise as en de krukas (ik dacht dat dat ding door het leven gaat onder de naam toplager)aan het verslijten is, want bij stilstaande auto in de versnelling staat de prise as stil terwijl de krukas draait.
Heeft iemand dit ooit gehad of een toplager vervangen ?
Le Car
Contacteer:

Bericht: # 78981Bericht Le Car »

Is meestal het druklager.

optijd vervangen anders moet de drukgroep ook.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Willem de Zwijger

Bericht: # 78984Bericht Willem de Zwijger »

Hmmm, dat ding zit er nog maar 2 jaar in met nieuwe koppeling dus die had ik een beetje buiten het denkraam gehouden.
Krijg je van een versleten druklager precies deze klachten ? Die zou toch ook herrie moeten maken als de auto in beweging is, en je trapt de koppeling in ?
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 78997Bericht Rodeo-6 »

Ik zwijg :wink:
>> Doe mij maar een DAF <<
brecht
Contacteer:

Bericht: # 79022Bericht brecht »

Mmmm. zal ik nu eerst vertellen dat ik weet wat het is om vervolgens te zwijgen? Zodat ik één of ander orakel lijk en de andere forummers zich hopelijk nietig gaan voelen bij zoveel kennis over de 4 ( :lol: )

Nee, laat ik me maar gelijk bij Michiel aansluiten en een nuttig antwoord geven: koppelingsdruklager is versleten en moet vervangen worden. Maar waarom die na twee jaar al versleten is? Misschien dat ie er niet helemaal goed in zat?
Willem de Zwijger

Bericht: # 79029Bericht Willem de Zwijger »

Ik denk dat Rodeo zwijgt omdat hij denkt: die eigenwijze Willem kan ook nooit eens een goed advies aanhoren zonder meteen weer eigenwijze tegenvragen te gaan stellen dan wel het weer beter te weten, waarom zwijgt de Zwijger niet eens een keer :roll: ...en daar heeftie uiteraard wel een punt :D .
Maar goed, in dit geval moet toch de hele boel uit elkaar ben ik bang, en dan zie ik snel genoeg of het het druklager of toplager is.
Nou weet ik dat een druklager een gangbaar ding is en makkelijk te vervangen is, ik tast volledig in het duister rond de verkrijgbaarheid en (de)montage van het toplager, heeft iemand dat ooit gedaan ?
GijSsie

Bericht: # 79034Bericht GijSsie »

Willem de Zwijger schreef:montage van het toplager, heeft iemand dat ooit gedaan ?
Jep de Renault fabriek natuurlijk :lol: :lol: :lol: :wink: 8)
Savane 1993 =D
Willem de Zwijger

Bericht: # 79039Bericht Willem de Zwijger »

Misschien kun je een voorbeeld nemen aan de laatste boodschap van Rodeo ? (ehh)
Supersuus

Bericht: # 79047Bericht Supersuus »

Ik heb nog een nieuw druklager liggen voor een F6 bak dan..
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 79053Bericht Rodeo-6 »

En als nu de oto stil staat
en je trapt de koppeling in
en je hebt de versnelling in z'n vrij,

Wat gebeurt er dan ?

en dan laat je koppeling weer op komen
in z'n vrij,
wat gebeurt er dan ?

(love)

En doe dat eens een paar keer en doe verslag,
wel met draaiende motor natuurlijk.

Toplager is een busje, maar die doet eigenlijk niks, zit dat wel in een 4 ?
Willem de Zwijger

Bericht: # 79055Bericht Willem de Zwijger »

A. motor draait, oto snelheid 0 km/u, koppeling intrappen, versnelling in vrijstand --> nooit enige herrie

B. motor draait, oto snelheid 0 km/u, koppeling opkomen, versnelling in vrijstand --> nooit enige herrie

Ja, of dat toplager niet een fantoom is in een 4....weet ik ook niet. Ik heb een 1400, misschien zit er daar wel 1 in ?

Maar je zit wel met een prise-as die in een gat in de krukas steekt, en die prise as draait alleen dezelfde toeren als de krukas als de koppeling niet ingetrapt is, dus dat zou je toch eigenlijk wel moeten lageren anders krijg je staal op staal met verschillende snelheden bij ingetrapte koppeling. Toch ?

Ik heb nog zitten denken over de drukgroep / druklager, die drukt toch op het draaiende deel van de koppeling wat meedraait met de krukas ? Oftwel voor de drukgroep maakt het geen verschil of de bak in z'n vrij staat of in een versnelling. Toch ? Dus dan istie in mijn geval toch niet kapot ?
Rinootje

Bericht: # 79056Bericht Rinootje »

Rodeo-6 schreef: Toplager is een busje, maar die doet eigenlijk niks, zit dat wel in een 4 ?
Bij mij zat er ook geen toplager in. Met als gevolg dat als je koppeling intrapte de hele wagen begon te trillen. De prisé-as of koppelings-as heeft zonder toplager (bronzen busje) de ruimte om te gaan slingeren. Daardoor word de koppelingsplaat ook niet gecentreerd en "rammeld" dan tot dat hij vastgrijpt.

Mijn motorblokje komt uit een R19 en deze hadden volgens de dealer geen toplager en heb daarom een toplager besteld van geloof ik een GTL. Deze paste perfect en koste geloof ik maar 2,40.
Ik kan helaas geen bestelnummer ervan vinden :-?

Ik weet dus niet of elke 4 toplager heeft ,maar sommige GTL's iig. wel.
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 79112Bericht Rodeo-6 »

77 00 583 960 of 77 00 553 174 of 77 00 530 ???

dit volgens het grote rodeo opzoek boek, zo dik als de telefoon gids van amsterdam.

Dus, gewoon ff naar de reno dealert gaan.
ap

Bericht: # 79116Bericht ap »

vraagje:
iets wat draait een as van een versnellingsbak bijvoorbeeld zit in een vast deel van de auto gemonteerd wie doet daar GEEN lager tussen?
dachten de heren dat een as makkelijker door een aluminium deel draait zonder lager???
ik kan mij niet voorstellen dat er in een 4 geen toplager zit.
want elke door mijn gedemonteerde versnellingsbak had een toplager.
dus ga ik gemakshalve maar uit van het feit dat een 4 daarin niet afwijkt van een "normale"auto.
Willem de Zwijger

Bericht: # 79131Bericht Willem de Zwijger »

bedankt vooa die noemmers Rodeo.
Enneh Ap, het gaat om de lagering van een as in en as, hij hoeft alleen te werken als je de koppeling ingetrapt hebt, en deze levert blijkbaar zo weinig problemen in de praktijk dat niet iedereen meteen weet of er wel een lager zit, laat staan hoe je hem zou moeten vervangen.
Even voor de beeldvorming: hier zou er dus een in moeten zitten (midden in de krukas), maar wie ziet hem, en vooral hoe krijg je hem eruit ?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Willem de Zwijger op zo aug 20, 2006 1:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie