Olielampje?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
S v/d zaag

Olielampje?

Bericht: # 77339Bericht S v/d zaag »

Gisteren ben ik de trotse eigenaar geworden van een R4 en op de terugweg naar huis had ik meteen een probleemp. Het olielampje begon te branden. Het olie stond op het precies op het minimum dus heb ik er een liter 5w40 bijgedaan. Ik weet dat het verkeerde olie is maar ik had niks anders. Voor een tijdje was het weer goed en daarna begon die zomaar weer te branden. Ik weer peilen maar het peil stond goed. Ik bellen maar de batterij was op dus ben ik maar verder gereden. Na +/- 10 min. ging die weer uit en daarna weer aan en zo ging dat de hele reis door. Na wat zoeken op dit forum heb ik het olie ververst en het filter vervangen maar nog steeds het probleem. Heeft iemand van jullie misschien een idee wat het kan wezen?
hankleinjan.nl

Bericht: # 77340Bericht hankleinjan.nl »

Te weinig oliedruk? versleten oliepomp? Komt overigens heel weinig voor.
:) Renault 4 TL 1983 205.000 km
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 77342Bericht Rodeo-6 »

H'm d'r ff uitschroeven, schoonmaken en er weer inzitten, en ook goed vast.
Ook het stekkertje schoonmaken !!!!!!

En als je dan toch bezig bent, ook de warmte sensor op de kop.
Stekkertje en de massa goed schoon maken.

En als laatste de sensor in je radiator, ook de stekkertjes en de aarde, zelfde verhaal dus.
>> Doe mij maar een DAF <<
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 77343Bericht R4F6GTX Automaat »

Het peil precies op minimum moet geen bezwaar zijn. Dan zou ik 'm niet bijvullen met 5 w 40, veels te dun.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 77344Bericht R4F6GTX Automaat »

Rodeo-6 schreef:H'm d'r ff uitschroeven, schoonmaken en er weer inzitten, en ook goed vast.....
Wie wil jij waaruit schroeven? Vertel het iets duidelijker zodat ze ook weten wat je bedoelt. Wij experts snappen je wel, maar iemand die 5 W 40 erbij gooit reken je niet tot de experts dus iets meer uitleg is wenselijk.

Afbeelding

Trouwens welkom op het forum Simon en gefeliciteerd met je Viertje.
Le Car
Contacteer:

Bericht: # 77345Bericht Le Car »

Gelijk hoor automatenman (zonder automaat btw)

De 5w olie is zo dun,zeker met deze hitte, dat de pomp naw moeite heeft druk op te bouwen.
Eerst maar de goede olie er in,filter vervangen,stekkers schoonmaken en dan evt ooit eens de carterpan weghalen en de pomp loshalen.

Aan deze pomp zit dacht ik ook een grof zeef die evt dicht kan zitten

Michiel

Welkom trouwens (bloem)
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 77347Bericht R4F6GTX Automaat »

Le Car schreef: (zonder automaat btw)
(bloem)
effe off-topic, de F6 automaat zelf is inmiddels terug, inderdaad zonder automaat, maar er ligt een AT te wachten, dus enkele lettertjes verschil en het komt weer goed.... ooit

Verder denk ik dat Rodeo-6 de oliedruksensor bedoelt wat daar ergens ver weg moeilijk onder de oliefilter gefrot zit, dus veel plezier met het eruit halen en evt vervangen.
S v/d zaag

Bericht: # 77356Bericht S v/d zaag »

Verder denk ik dat Rodeo-6 de oliedruksensor bedoelt wat daar ergens ver weg moeilijk onder de oliefilter gefrot zit, dus veel plezier met het eruit halen en evt vervangen.
Dat heb ik gemerkt. De oliedruksensor zit links van de oliefilter en heb alleen het stekkertje los kunnen maken en een beetje opgeschuurd. De sensor zelf kon ik er niet uithalen. Had ik beter kunnen doen toen ik het olie aan olieverversen was immers het oliefilter lag er toen ook af en kon ik er beter bij. Misschien doe ik dat morgen alsnog wel mocht het probleem nog steeds voordoen.

Dat het aan de oliepomp ligt lijkt me stug. Want anders zou toch het lampje niet steeds aan het uit gaan maar constant branden.

Verder vandaag de andere stekkertjes (warmte sensor en van de radiateur) ook maar meteen opgeschuurd en het ruitenvloeistof pompje ook maar ff gemaakt. Paar lampjes vervangen. De stalen velgen opnieuw gespoten en het luchtfilter schoongemaakt en vanochtend vroeg de olie ververst met 15w40. :lol:

Ben net een stukje gaan rijden en het resultaat lijkt goed. Geen lampje die brand. Maar ja was ook maar een ritje van 10 min. naar het benzine station. Daar heb ik maar eens super 98 met loodvervanger erin gedaan en niet zoals de vorige eigenaar er altijd euro 95 in deed.

In iedergeval bedankt voor jullie reacties en jullie zullen de komende tijd nog van me horen. De auto moet namelijk volgende maand nog voor de APK en in februari nog naar Marokko. Nog genoeg te doen dus.
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 77359Bericht R4F6GTX Automaat »

Waarom 98? Pingelt ie op 95 of zo? Of heb je zo'n diepe portemonee dat het niet uitmaakt...
S v/d zaag

Bericht: # 77362Bericht S v/d zaag »

Ooit eens iets gelezen dat voorgeschreven word super 98 met loodvervanger. Waarschijnlijk ging het dan om een andere auto. Heb ik voor niks een bus loodvervanger gekocht :(
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 77363Bericht R4F6GTX Automaat »

Kijk eerst hoe ie rijdt op 95. Als ie niet pingelt lekker erop blijven rijden. De een doet het beter op 95, de ander op 98; Als de vorige eigenaar zegt dat ie altijd op 95 reed... (ehh)
Plaats reactie