Rook onder de kap.

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Ivo 4

Bericht: # 75342Bericht Ivo 4 »

Het lijkt wel een droom (nachtmerrie)...........

Ben gisteren met Noah met de trein naar Rijssen gegaan om onze 4 met donor motor weer terug naar Haarlem te brengen.
Heerlijk was het om het mooie geluid van de motor te horen. Een blok met ongeveer 32.000 km van de eind 70er jaren. Zo"n echt 4 850 geluidje.

Na een bak koffie en het overhandigen van de sleutels en een cd-rom met het technische verslag de auto in en op naar Haarlem. In gedachten zag ik ons de straat al in rijden en de rest van het gezin en de buurt blij voor de ramen staan.

Gewoon de A1 naar huis.
Boem! PLOF! Rook! :o :( :-? :cry:
Snel langs de kant en de klep open. Wat ik nu zag heb ik tussen alle forum berichten nog niet eerder gelezen. Het expansievat was ontploft!
Overal koelvloeistof, zelfs op de ramen aan de buitenkant. Toch een stuk verder gereden, stond niet zo leuk langs de A1. Afslag Naarden dan maar. Rijd ik zo, echt met toeval, het terrein van de ANWB op. Drie monteurs die mij, na weer een kopje koffie, gingen helpen.
Conclussie de koppakking!
Potverdo... :( die heb ik in het oude blok ook al 2 keer vervangen. Zelfs nog vier maanden voor dat het nieuwe blok er in kwam. Maar goed. Han weer gebeld, die zich ook verbaasde, over wat te doen.

Heb toen mijn tweede joker ingezet (ANWB sleepdienst mag 2 keer per jaar). De auto gaat weer terug naar Rijssen. Noah en ik zijn op de trein gezet en waren om 22.40uur weer in Haarlem. Zonder onze geliefde 4.

Nu ik dit zit te schrijven kan ik het nog steeds niet bevatten, wat een pech.

Fijne pinkster allemaal,

Ivo
Laatst gewijzigd door Ivo 4 op zo jun 04, 2006 9:51 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Mooie rode R4L uit 1985 met twee kinderzitjes.
GijSsie

Bericht: # 75343Bericht GijSsie »

Er BeRuSt een vloek op jullie auto whoehaha(geluid van een spook:P)

grapje...

Nee man das echt balen... :-?
Savane 1993 =D
Willem de Zwijger

Bericht: # 75356Bericht Willem de Zwijger »

Om het expansievaatje te laten ontploffen moet de koppakking dan wel helemaal losgelegen hebben zou ik denken. Kan het niet koken zijn, oftewel te heet geworden ? Daarna gaat dan die kop wel krom en de koppakking stuk, oftewel eerst de oorzaak, dan het gevolg. Maar dan zou je wel verwachten dat het temp lampje ging branden, heb je dat gezien ?
En te heet geworden zou misschien kunnen als de V-snaar naar de waterpomp los zat cq losgelopen is ?
Of wat misschien nog allerwaarschijnlijkst is: als je dit al 2 keer eerder overkomen is is die radiator aan de binnenkant aangekoekt waardoor de warmte niet weg kan en de boel dus te heet wordt. Misschien heeft Han wel een nieuwe liggen, die zou ik er hoe dan ook op zetten.
Ivo 4

Bericht: # 75358Bericht Ivo 4 »

Willem bedankt voor het mee denken.
De radiator wil ik inderdaad vervangen. Het lampje ging niet branden.

Het is zeker zaak proberen te ontdekken waar de oorzaak zit voordat alles weer wordt vervangen.

Groet,
Ivo
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 75360Bericht Rodeo-6 »

Wanneer een blokje zomaar wat ligt te liggen, zonder water, ergens in een hoekje, gaat ie van binnen langzaam aan op de yzeren delen yzer oxide maken, hij heeft verder toch niks te doen.

En nu wil het toeval dat de koppakking ook een beetje yzer bevat.

En voordat de "jamaar" verhalen beginnen, 1 mm yzer wordt 10 mm roest

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend, wat er zijn nog wel een aantal oorzaken van druk opbouw in het koelsysteem, zoals b.v. :roll:
>> Doe mij maar een DAF <<
hankleinjan.nl

Bericht: # 75400Bericht hankleinjan.nl »

Het komt wel vaker voor dat motoren die lang in de opslag staan in het begin kinderziektes vertonen als ze weer in bedrijf worden gesteld. Het verstandigst is het om de pakkingen en keerringen te vervangen. Het blok zweette verder niet, ook niet bij de lagers van krukas en nokkenas. Een koppakking droogt als het ware gewoon in na verloop van tijd als het blok stil staat zonder vloeistoffen en Renaultmotoren zijn altijd al een beetje gevoelig geweest op koppakkinggebied. Ook kan er in het ergste geval corrosie ontstaan op de lagers. Deze week wordt er een andere radiator gemonteerd en een nieuwe koppakking zodat de auto weer op tijd klaar is voor het kampeerweekend.
:) Renault 4 TL 1983 205.000 km
hankleinjan.nl

Bericht: # 75647Bericht hankleinjan.nl »

Gisteren de kop laten vlakken en schoonspoelen. Kop scheen inderdaad iets krom te zijn. Vandaag lekker in het zonnetje de boel weer opgebouwd. Volgende week de nieuwe radiator nog plaatsen en de kleppen waarschijnlijk opnieuw stellen. Het koelblok even doorgespoeld. Zat een soort van zwarte drab onderin. Leek wel olie zeg. Kan verder geen kwaad hoor.
Ivo 4

Bericht: # 76399Bericht Ivo 4 »

Eind goed al goed, hoop ik.
Vrijdag de 4 bij Han opgehaald en voor de tweede keer de rit naar Haarlem begonnen. Of het tussen de oren zit weet ik niet, maar ik reed erg voorzichtig. Ben regelmatig gestopt om even te kijken en te voelen. Tijdens een van mijn stops werd ik aangesproken door een man in een voor mij inmiddels bekend uniform, de ANWBer. Vertelde waarom ik stond te kijken. Hij stelde mij gerust.

De kachel word wel erg heet, fijn voor de winter maanden. De slangen blijven soepel maar heet, de radiator is over het gehele vlak ook lekker warm. Vond nog wel wat beige slijm onder de olievuldop en vond de koelvloeistof al wel erg donker van kleur.

Heb verder lekker gereden en erg blij dat de 4 weer voor de deur staat en vandaag al weer lekker staan poetsen met Noah.

Als er nog tips zijn graag.

Han bedankt voor je tijd en energie!!
Willem de Zwijger

Bericht: # 76410Bericht Willem de Zwijger »

Gefeliciteerd, niks zo lekker als het viertje weer voor de deur.
Die beige slijm: zit er nieuwe olie in ? Lijkt me wel aan te raden. Als er het al ververst is: maar eens kijken hoe het zich op termijn houdt.
hankleinjan.nl

Bericht: # 76648Bericht hankleinjan.nl »

Er zal tijdens de fase dat de koppakking lek was en tijdens het verwisselen van de koppakking een beetje koelvloeistof in het oliecircuit zijn beland. Dit behoort er gewoonlijk uit te verdampen tijdens de gebruiksfase en dit verklaard de gele mayonaise onder het kleppendeksel.
Plaats reactie