Nog steeds die oververhitting: koppakking?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: vr sep 10, 2004 3:19 pm
- Locatie: Doorn
Nog steeds die oververhitting: koppakking?
Na mijn eerdere verhaal op dit luisterrijke forum, hebben we de radiator helemaal leeg gehad, gevuld met 5 liter azijn, warm gestookt en weer met water gevuld. Er kwam een enorme hoeveelheid bagger uit. Dus dat was een zinvolle actie sowieso, alleen brandde het "Oei, heet!"- lampje al weer na nog geen 5 km.
Toen ik met samengeknepen billen weer terug was bij de garage, stak er een enorm geloei op onder de motorkap. Met de schrik om het hart de kap opengemaakt en het bleek dat de motor dus aan het koken was door het overdrukvaatje dat tegen het spatbord zit. De fan was nog niet aangeslagen, want het voelertje voelde nog helemaal koud aan onderaan.
Nu leek het alsof er luchtbelletjes in het overdrukvaatje (heet dat zo?) zaten toen hij zo heet werd en volgens de garagist zou dat kunnen wijzen op een lekke koppakking. Hij wil nu de motor laten afkoelen en nmorgenochtend kijken of hij bij het starten even op 3 pitten loopt: dan is de pakking dus lek. Maar, zoals eerder gezegd: de goede man weet het niet echt meer.
Dus heren, dames ook: any suggestions?
Is het de radiator of de koppakking?
Toen ik met samengeknepen billen weer terug was bij de garage, stak er een enorm geloei op onder de motorkap. Met de schrik om het hart de kap opengemaakt en het bleek dat de motor dus aan het koken was door het overdrukvaatje dat tegen het spatbord zit. De fan was nog niet aangeslagen, want het voelertje voelde nog helemaal koud aan onderaan.
Nu leek het alsof er luchtbelletjes in het overdrukvaatje (heet dat zo?) zaten toen hij zo heet werd en volgens de garagist zou dat kunnen wijzen op een lekke koppakking. Hij wil nu de motor laten afkoelen en nmorgenochtend kijken of hij bij het starten even op 3 pitten loopt: dan is de pakking dus lek. Maar, zoals eerder gezegd: de goede man weet het niet echt meer.
Dus heren, dames ook: any suggestions?
Is het de radiator of de koppakking?
Keizer Karel
Re: Nog steeds die oververhitting: koppakking?
Enneh...
snappiknie...
joostvellinga schreef:... Hij wil nu de motor laten afkoelen en nmorgenochtend kijken of hij bij het starten even op 3 pitten loopt: dan is de pakking dus lek. ...

Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
ikke ook niet,
Ventilator moet gewoon aangaan of de pakking nu lek is of niet.
Denk dat het thermocontact stuk is of lucht meet (dus lucht in de radiator).
radiator moet ook gelijkmatig warm worden,ff in alle 4 de hoeken voelen.
Al deze acties zijn natuurlijk niet bevordelijk voor idd, de koppakking
Succes,
Michiel
Ventilator moet gewoon aangaan of de pakking nu lek is of niet.
Denk dat het thermocontact stuk is of lucht meet (dus lucht in de radiator).
radiator moet ook gelijkmatig warm worden,ff in alle 4 de hoeken voelen.
Al deze acties zijn natuurlijk niet bevordelijk voor idd, de koppakking
Succes,
Michiel
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Re: Nog steeds die oververhitting: koppakking?
Hiermee geef je toch al aan dat de radiator geen water doorlaat naar de voeler. Wat kan er dan anders zijn dan dat ie verstopt zit, toch een ander proberen.joostvellinga schreef: De fan was nog niet aangeslagen, want het voelertje voelde nog helemaal koud aan onderaan.
Dat is toch altijd zo als je water aan de kook brengt. Overdrukvaatje of expansievat mag alletwee wel denk ik.joostvellinga schreef:Nu leek het alsof er luchtbelletjes in het overdrukvaatje (heet dat zo?) zaten toen hij zo heet werd
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
toevallig heb ik vorige maand mijn koppakking er uit gereden.
het borrelen van je expansie vat is niet extreem ernstig, dit betekend wel dat je heel snel de zaak moet afkoelen om schade te voor komen, want het water kook dan, vandaar borrelen.
als je pakking er uit is, kun je dit zien door:
oa
witte stoom/rook uit je uitlaat
smurrie/mayo/slush afzetting op de binnen kant van je olie dop
niet starten
en ik kon het horen, de stoom die ontsnapte uit mijn blok, tijdens de fatale seconden
op de 1/4 van de frequentie van mijn motortje begon hij te puffen
pffit,pffit,pffit,pffit toen de motot uitgezet
te laat dus, bij stilstand klep los, stoom uit de uitlaat, borrelen van het vaatje en eigelijk stoom overal. en straten ho maar
het bleek dus kop krom en kleppen beschadigt
dus ik denk dat het bij jou wel mee zal vallen.
succes
het borrelen van je expansie vat is niet extreem ernstig, dit betekend wel dat je heel snel de zaak moet afkoelen om schade te voor komen, want het water kook dan, vandaar borrelen.
als je pakking er uit is, kun je dit zien door:
oa
witte stoom/rook uit je uitlaat
smurrie/mayo/slush afzetting op de binnen kant van je olie dop
niet starten
en ik kon het horen, de stoom die ontsnapte uit mijn blok, tijdens de fatale seconden
op de 1/4 van de frequentie van mijn motortje begon hij te puffen
pffit,pffit,pffit,pffit toen de motot uitgezet
te laat dus, bij stilstand klep los, stoom uit de uitlaat, borrelen van het vaatje en eigelijk stoom overal. en straten ho maar
het bleek dus kop krom en kleppen beschadigt
dus ik denk dat het bij jou wel mee zal vallen.
succes
renault 12, bigger not better
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: vr sep 10, 2004 3:19 pm
- Locatie: Doorn
Prijs van een radiator
OK, bedankt allemaal. Ik heb het met de garage overlegd en hij is het met jullie eens om de radiator te vervangen.barrybas schreef:en ik zou gewoon een andere radiator en sensor er op zetten. voor de zekerheid
Volgende probleem: hij noemt een prijs van € 150 voor een gereviseerde radiator. Is dat redelijk of heeft nog iemand er eentje liggen voor een schappelijker prijs?
Keizer Karel



Laatst gewijzigd door GijSsie op vr jun 16, 2006 12:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Savane 1993 =D
ik heb er geen liggen, maar een beetje duur denk ik.
probeer het eens bij je lokale r4 dealer.
het club magazijn
wind classics in gaanderen
lambertus in meppel
noem maar op, zie achterzijde van je club boekje
ik denk dat je dan voor een paar tientjes klaar bent, inplaats van 150 euro
daar koop je namelijk een compleet r4 wrak voor.
probeer het eens bij je lokale r4 dealer.
het club magazijn
wind classics in gaanderen
lambertus in meppel
noem maar op, zie achterzijde van je club boekje
ik denk dat je dan voor een paar tientjes klaar bent, inplaats van 150 euro
daar koop je namelijk een compleet r4 wrak voor.
renault 12, bigger not better
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Het kan ook nog zijn dat je thermostaat kaduuk is, die zit vlak tegen de waterpomp in de bovenste radiator slang. Doe het volgende simpele testje:
1. Start de koude motor
2. Open de kap
3. Hou je hand om de bovenste radiatorslang dicht bij de radiator
4. Voel met je ander hand de temperatuur van de slang bij de waterpomp.
Je zult voelen dat de temperatuur bij de waterpomp oploopt. Als die heet is (te heet om constant vast te houden) moet je de temperatuur bij de radiator ook omhoog voelen gaan. Als het daar koud blijft is de thermostaat kapot.
5. Als het daar wel heet wordt, leg dan de platte hand op de voorzijde van de radiator, die wordt dan het eerst heet in de hoek waar de slang boven vast zit.
Als het daar heet wordt, voel dan op meerdere plaatsen in de radiateur. Waarschijnlijk blijft die dan relatief koud, wat betekent dat er nog steeds veel zooi in zit die de warmteafgifte aan de radiateur tegen houdt. Nieuwe plaatsen is altijd goed.
1. Start de koude motor
2. Open de kap
3. Hou je hand om de bovenste radiatorslang dicht bij de radiator
4. Voel met je ander hand de temperatuur van de slang bij de waterpomp.
Je zult voelen dat de temperatuur bij de waterpomp oploopt. Als die heet is (te heet om constant vast te houden) moet je de temperatuur bij de radiator ook omhoog voelen gaan. Als het daar koud blijft is de thermostaat kapot.
5. Als het daar wel heet wordt, leg dan de platte hand op de voorzijde van de radiator, die wordt dan het eerst heet in de hoek waar de slang boven vast zit.
Als het daar heet wordt, voel dan op meerdere plaatsen in de radiateur. Waarschijnlijk blijft die dan relatief koud, wat betekent dat er nog steeds veel zooi in zit die de warmteafgifte aan de radiateur tegen houdt. Nieuwe plaatsen is altijd goed.
barrybas schreef:ik heb er geen liggen, maar een beetje duur denk ik.
probeer het eens bij je lokale r4 dealer.
het club magazijn
wind classics in gaanderen
lambertus in meppel
noem maar op, zie achterzijde van je club boekje
ik denk dat je dan voor een paar tientjes klaar bent, inplaats van 150 euro
daar koop je namelijk een compleet r4 wrak voor.
Voor een paar tientjes gaat het niet meer lukken.
Kost tegenwoordig 90euro ex btw en dan heb je een alu /plastic valeo.
Een gereviseerde koperen voor bijv 150euro incl montage bij een garage is dus zo gek nog nie.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: vr sep 10, 2004 3:19 pm
- Locatie: Doorn
Re: Nog steeds die oververhitting: koppakking?
Weet niet of deze mededeling nu doorkomt, maar de radiator is inmiddels vervangen. De garage heeft er een heel stuk mee gereden en het lampje blijft uit. Waar hij geen verklaring voor heeft is het feit dat de fan weliswaar aanslaat, maar dan maar heel kort draait.
Ander gek punt is dat in het overdrukvaatje regelmatig borrelgeluiden opkomen. Soms blijft het vloeistofnivo keurig rustig, vlak en stil en de andere keer begint het ineens te borrelen.
Heeft iemand een verklaring voor dit alles?
(Ik ga hem nu maar gewoon weer proberen...)
Ander gek punt is dat in het overdrukvaatje regelmatig borrelgeluiden opkomen. Soms blijft het vloeistofnivo keurig rustig, vlak en stil en de andere keer begint het ineens te borrelen.
Heeft iemand een verklaring voor dit alles?
(Ik ga hem nu maar gewoon weer proberen...)
Keizer Karel
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen