Ifris schreef:Een versnellingsbak zonder olie gaat wat stroef, maar gieren of vastzitten zal ie niet zomaar doen, tenzij je platen ook zonder olie staan ...
koppelingsplaten ......................................met olie????????????????????
lijkt me nogal glad
Had mijn brommertje wel overigens die lag gewoon in het blok aan een koppelingsboom vast.Volgens mij recht in de olie,maar ja weet het nie meer zeker.
Draaide ik 1 van de kopp-platen om en plaatste het hele verhaal terug dan was het gieren weg.
Overigens moet een Tomos brommertje WEL gieren anders klopt het nie
okay, misschien wat ontechnisch, maar in mijn belevenis, moet er wel het een ander gesmeerd worden om de platen te laten bewegen, op en van elkaar of gebeurt dat met gewoon een vettig iets, ben dol op uitleg als ik het in mijn koppie verkeer heb zitten
Uhm ik weet er ook niet alles van ,maar volgens mij zit het zo;
Koppelingsplaten ,ze zorgen ervoor dat de motor met de versnellingsbak "gekoppeld word.Dit gebeurt dmv wrijving tussen 2 platen ,bij smering zouden deze dus gaan slippen(gebeurt ook vaak als ze versleten zijn). Als je ontkoppelt duw je ze uiteen en is er geen contact met de versnelingsbak.1 plaat zit op vliegwiel en de ander zit over een vertande as die uit de versnellingsbak komt.
Zo was het toch??
Mischien heeft iemand er er een fotooke van.
uit ervaring, loopt prima, ratel ratel, gier (maar heel even) kraak...... stil ...... stil....... afrit terug schaken..... krak!!!!!!!!!!!krrrrrrrrrrrrrr knak.... vast..............
ongeveer zo iets..... wel bij dat het niet op de snelweg gebeurde met 145 kmpu
Die van mij loopt geruisloos, schakelt geruisloos.......maar remt niet meer......sinds ondergetekende een remtest op eigen grindpad deed en door de remmen trapte !
Och is bijna net zo oud als de baas......dus dat mag.
Nu nog even een paar weken lassen aan die bodum !
Groeten,
Tom.
Later is allang begonnen en vandaag komt NOOIT meer terug