Hard geluid tijdens rijden

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
joostvellinga

Hard geluid tijdens rijden

Bericht: # 63988Bericht joostvellinga »

Mijn 2 4tjes (zowel Karel de GTL uit 84 als Sophie de TL uit 89) maken bij het toenemen van de snelheid (vanaf zo'n 20, 30 km/u) een steeds harder wordend geluid, wat mij lijkt uit de lagers te komen. Als je de koppeling intrapt, hoor je het nog steeds, dus het is puur mechanisch, niet motorisch.
Is dit een bekende kwaal en zijn het inderdaad de lagers?
Als die vervangen zouden moeten worden: is dat zelf een beetje te doen (ik ben niet handig met sleutelen) of is het niet zo'n dure ingreep?
Een boel vragen van de leek voor de kenner...
Keizer Karel
jbeekmann

Bericht: # 64004Bericht jbeekmann »

komt het nog van één bepaalde kant? (rechtsvoor, linksachter..)
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
joostvellinga

Bericht: # 64008Bericht joostvellinga »

jbeekmann schreef:komt het nog van één bepaalde kant? (rechtsvoor, linksachter..)
Nee, het is een alom aanwezig "gedrens", ik kan het niet goed omschrijven, een soort geloei, wat sterker wordt naarmate je harder rijdt, totdat het motor- en windgeruis het overstemt (80-100 km).
Keizer Karel
jbeekmann

Bericht: # 64016Bericht jbeekmann »

Dan zullen het geen wiellagers zijn. Eerder iets in de bak misschien? Is het geluid afhankelijk van de versnelling waar hij in staat?
joostvellinga

Bericht: # 64017Bericht joostvellinga »

jbeekmann schreef:Dan zullen het geen wiellagers zijn. Eerder iets in de bak misschien? Is het geluid afhankelijk van de versnelling waar hij in staat?
Waarom zouden het de wiellagers niet kunnen zijn, denk je? Het geluid is overigens niet afhankelijk van in welke versnelling hij staat: koppeling in en gas los en je hoort het ook, daarom dacht ik aan de lagers.
Keizer Karel
jbeekmann

Bericht: # 64018Bericht jbeekmann »

De wiellagers zitten bij de wielen ;) Dan hoor je het dus daar vandaan komen. Vooral achter is het vaak goed te horen.
joostvellinga

Bericht: # 64020Bericht joostvellinga »

jbeekmann schreef:De wiellagers zitten bij de wielen ;) Dan hoor je het dus daar vandaan komen. Vooral achter is het vaak goed te horen.
Ja, ik heb ook sterk de indruk dat het van achteren komt. Dat zijn dan dus toch de lagers, die zich dus zeer waarschijnlijk bij de wielen zullen bevinden... :oops:
Heb je enig idee of dat een dure grap is?
Keizer Karel
jbeekmann

Bericht: # 64035Bericht jbeekmann »

Valt mee hoor. Als ze nog niet versleten zijn, maar wel speling hebben kunnen ze ook schoongemaakt en met nieuw vet weer gemonteerd worden. Ze zijn namelijk i.t.t. de voorwiellagers conisch, waardoor je ze kunt opstellen.
Plaats reactie