Welke motorolie?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- RenaultVierWiel
Welke motorolie?
In het onderhoudsboekje van de R4 wordt geadviseerd om minerale olie 15W40 te gebruiken. Dit is echter informatie uit de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw.
De garagehouder waar ik mijn R4 laat keuren voor APK beweert, dat deze informatie volledig achterhaald is omdat de kwaliteit van motorolie in de loop der jaren oneindig veel verbeterd is.
Hij beweert daarom dat het nu juist veel beter zou zijn om een GOEDE halfsynthetische olie te gebruiken van de kwaliteit 10W40. Deze zou een veel betere smering geven. Vooral bij oudere auto's die niet zo vaak gebruikt worden zou dat uiteindelijk voor de motor veel beter zijn.
Wie heeft GOEDE en BRUIKBARE informatie over dit onderwerp??
De garagehouder waar ik mijn R4 laat keuren voor APK beweert, dat deze informatie volledig achterhaald is omdat de kwaliteit van motorolie in de loop der jaren oneindig veel verbeterd is.
Hij beweert daarom dat het nu juist veel beter zou zijn om een GOEDE halfsynthetische olie te gebruiken van de kwaliteit 10W40. Deze zou een veel betere smering geven. Vooral bij oudere auto's die niet zo vaak gebruikt worden zou dat uiteindelijk voor de motor veel beter zijn.
Wie heeft GOEDE en BRUIKBARE informatie over dit onderwerp??
-
Het verband is hier niet helemaal duidelijk. Dat de kwaliteit hoger is is fijn, dat zal te maken hebben met allerlei toevoegingen, maar in hoeverre kun je daarvan profiteren met een R4?beweert, dat deze informatie volledig achterhaald is omdat de kwaliteit van motorolie in de loop der jaren oneindig veel verbeterd is.
Wat ik wel meen te weten:
-dunnere olie geeft een lagere oliedruk. Bij een ouder type motor met grotere toleranties is een dunne olie niet goed (10W40 kan waarschijnlijk nog).
-te veel reinigende bestanddelen is ook niet goed, die maken aangekoekte rommel los wat vervolgens de oliekanalen kan blokkeren. Geen volledig synthetisch gebruiken dus. Halfsynthetisch zal wel OK zijn.
Voor een kwaliteitsindex kun je uitgaan van de API-specificatie, die moet op de verpakking staan. Ik weet eigenlijk niet wat de meest recente combinatie is. SH? SJ?
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
-
- Contacteer:
- RenaultVierWiel
- Bruutmans
- Contacteer:
Hmm bij een kantelende zuiger geef je dus dikkere olie zodat ie het zaakje beter smeert?Jan-Geert schreef: Alleen in de 80er heb ik 20w50 omdat deze ook een iets kantelende zuiger heeft.
Maakt een kantelende zuiger dan meer wrijving?
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?