Welke motorolie?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
RenaultVierWiel

Welke motorolie?

Bericht: # 54771Bericht RenaultVierWiel »

In het onderhoudsboekje van de R4 wordt geadviseerd om minerale olie 15W40 te gebruiken. Dit is echter informatie uit de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw.
De garagehouder waar ik mijn R4 laat keuren voor APK beweert, dat deze informatie volledig achterhaald is omdat de kwaliteit van motorolie in de loop der jaren oneindig veel verbeterd is.
Hij beweert daarom dat het nu juist veel beter zou zijn om een GOEDE halfsynthetische olie te gebruiken van de kwaliteit 10W40. Deze zou een veel betere smering geven. Vooral bij oudere auto's die niet zo vaak gebruikt worden zou dat uiteindelijk voor de motor veel beter zijn.

Wie heeft GOEDE en BRUIKBARE informatie over dit onderwerp??
-Trelleur-

Bericht: # 54777Bericht -Trelleur- »

beweert, dat deze informatie volledig achterhaald is omdat de kwaliteit van motorolie in de loop der jaren oneindig veel verbeterd is.
Het verband is hier niet helemaal duidelijk. Dat de kwaliteit hoger is is fijn, dat zal te maken hebben met allerlei toevoegingen, maar in hoeverre kun je daarvan profiteren met een R4?

Wat ik wel meen te weten:
-dunnere olie geeft een lagere oliedruk. Bij een ouder type motor met grotere toleranties is een dunne olie niet goed (10W40 kan waarschijnlijk nog).
-te veel reinigende bestanddelen is ook niet goed, die maken aangekoekte rommel los wat vervolgens de oliekanalen kan blokkeren. Geen volledig synthetisch gebruiken dus. Halfsynthetisch zal wel OK zijn.

Voor een kwaliteitsindex kun je uitgaan van de API-specificatie, die moet op de verpakking staan. Ik weet eigenlijk niet wat de meest recente combinatie is. SH? SJ?
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Jan-Geert
Contacteer:

Bericht: # 54781Bericht Jan-Geert »

10w40 gaat perfect , alle 4tjes van mij draaien daar perfect op.

Alleen in de 80er heb ik 20w50 omdat deze ook een iets kantelende zuiger heeft.
berrievanmier
Contacteer:

Bericht: # 54782Bericht berrievanmier »

In mijn R16 is ook 10w40 gegaan. Volgens de garage geen enkel probleem. Ik vertrouw deze garagist volkomen en hij zegt dit niet omdat ie toevallig geen andere op voorraad heeft.
Renault 4 1993 bye bye blauw-groen en een Twingo
RenaultVierWiel

Bericht: # 54783Bericht RenaultVierWiel »

Jan-Geert schreef:10w40 gaat perfect , alle 4tjes van mij draaien daar perfect op.

Alleen in de 80er heb ik 20w50 omdat deze ook een iets kantelende zuiger heeft.
Die 10W40 waar jij het over hebt, Jan-Geert, is dat minerale olie, synthetisch of halfsynthetisch??
Jan-Geert
Contacteer:

Bericht: # 54784Bericht Jan-Geert »

valvoline synpower , half syntheet , gaat zelfs met 30000 in het jaar goed ;)
Bruutmans
Contacteer:

Bericht: # 54793Bericht Bruutmans »

Jan-Geert schreef: Alleen in de 80er heb ik 20w50 omdat deze ook een iets kantelende zuiger heeft.
Hmm bij een kantelende zuiger geef je dus dikkere olie zodat ie het zaakje beter smeert?
Maakt een kantelende zuiger dan meer wrijving?
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
jbeekmann

Bericht: # 54871Bericht jbeekmann »

Kleine aanvulling: volsynthetische olie is ook niet goed voor je keerringen. Moderne keerringen zijn hiertegen bestand, oudjes gaan lekken. Wanneer ze dit 'nieuwe type' zijn gaan gebruiken weet ik niet precies. 1980?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Plaats reactie