Winterstand luchtinlaat

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
hkambier

Winterstand luchtinlaat

Bericht: # 54391Bericht hkambier »

Waarom rijdt mijn 4 GTL beter met de luchtinlaat op de winterstand?
Als ik de luchtinlaat bij hogere buitentemperaturen op de zomerstand zet moet ik langer met een beetje de choke uit rijden en om de 120 km p/u te halen heb ik dan ook de choke een beetje nodig.
Wie heeft er een advies.

Hans Kambier
Met de RENAULT 4 club in het vizier meer plezier
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 54393Bericht R4F6GTX Automaat »

Lekker op winterstand laten staan. Intercooler maar dan omgekeerd.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Rodeo-6
Contacteer:

Re: Winterstand luchtinlaat

Bericht: # 54417Bericht Rodeo-6 »

hkambier schreef:Waarom rijdt mijn 4 GTL beter met de luchtinlaat op de winterstand?
Als ik de luchtinlaat bij hogere buitentemperaturen op de zomerstand zet moet ik langer met een beetje de choke uit rijden en om de 120 km p/u te halen heb ik dan ook de choke een beetje nodig.
Wie heeft er een advies.

Hans Kambier
effe je ontsteking controleren, kontactpunten, bougie's en ontstekings moment, is dat goed, je staitionair mengselschroef een halve tot hele
slag open draaien, succes.
>> Doe mij maar een DAF <<
Alpine-Ad

Bericht: # 54435Bericht Alpine-Ad »

het gaat er niet om hoe je luchtinlaat staat; het gaat om het totale samenspel van afstelling van ontsteking, brandstof, lucht , enz. Alles moet geoptimaliseerd worden en dan loopt je autootje perfekt.
als die van jou zo is afgesteld dat hij altijd (dus niet alleen in de winter) die wat warmere, want voorverwarmde, lucht nodig heeft, laat dan inderdaad die luchtinlaat lekker op de winterstand staan. En mocht je op een snoeihete dag last krijgen van een slecht lopende motor, ga er dan maar van uit dat de temperatuur van de aangezogen lucht te hoog is en zet hem dan alsnog op zomerstand. waarschijnlijk merk je bij iets koeler weer een aantal dagen later meteen weer dat het ding niet meer zo mooi loopt.
sukses!
hkambier

Bericht: # 54469Bericht hkambier »

:P Het autootje is afkomstig uit het warme Franse binnenland dus zal wel verwend zijn met hoge temperaturen. :roll:
Ik zal nog eens proberen de afstelling te optimaliseren maar heb daar in het veleden al menig uurtje aan besteed zonder het gewenste resultaat.

Bedankt voor alle reacties tot nu toe :wink:

Groeten hans kambier
Met de RENAULT 4 club in het vizier meer plezier
jbeekmann

Bericht: # 54490Bericht jbeekmann »

Auto's uit dat soort streken worden wel vaker dingen bij aangepast trouwens. Dikke kans dat er ook geen thermostaat in je koelwaterslang zit. Check dat even, want dat vindt ie niet leuk in ons koude kikkerlandje.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Hanz
Contacteer:

Bericht: # 54494Bericht Hanz »

jbeekmann schreef:Dikke kans dat er ook geen thermostaat in je koelwaterslang zit.
for the sake of good understanding: wat kan er dan gebeuren als dat ding er niet zit?
Willem de Zwijger

Bericht: # 54499Bericht Willem de Zwijger »

Dan kan de motor te koud blijven omdat er in de winter een surplus aan koelcapaciteit is. En te koud is niet fijn voor olie, die blijft dan van de dikke. En misschien zijn er nog meer verschijnselen, maar die willen mij niet te binnen schieten.
Hanz
Contacteer:

Bericht: # 54502Bericht Hanz »

dat klinkt logisch
waar in de koelslang zou die thermostaat moeten zitten?
jbeekmann

Bericht: # 54521Bericht jbeekmann »

De slang die naar de bovenkant van de radiateur loopt aan de kant van de waterpomp. De slang is daar iets dikker en hij wordt vastgeklemt met een tweede slangklem.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Plaats reactie