alleen die van de uitlaat? Als je toch bezig bent, waarom dan die van de inlaat niet meteen?loek schreef:............., uitlaatklepzittingen nieuw, ..........!!
koppakking
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
kop vandaag terug geplaatst, ga morgen de kleppen stellen.
Ik heb het autohandboek ( bij de club gekocht ) sinds kort in huis.
Bladzijde 56 klepspeling controleren en afstellen......... volgens mij staat daar een foutje.
Alle uitlaatkleppen moeten 0,18 speling hebben,.... behalve NO 5 ( uitlaat, 0,15 mm ) of ...euh.........moet dat zo ?
Nog een vraag:
Eerste klep zit aan de voorkant van de cilinderkop, volgens het boek.
Wat is de voorkant ?... radiator of distributiezijde.
Loek
Bladzijde 56 klepspeling controleren en afstellen......... volgens mij staat daar een foutje.
Alle uitlaatkleppen moeten 0,18 speling hebben,.... behalve NO 5 ( uitlaat, 0,15 mm ) of ...euh.........moet dat zo ?
Nog een vraag:
Loek
- Rodeo-6
- Contacteer:
ha loekloek schreef:kop vandaag terug geplaatst, ga morgen de kleppen stellen.
Nog een vraag:
Loek
gefeliciteerd met je nieuwe kop

Goed nieuws uit kleppen land, we kijken niet op 1 honderdste.
Dus uitlaat 0.20 inlaat 0.15.
voor- of achterkant is niet aan de orde
Als de 1ste op tuimelen staat kan je de 4de stellen.
Voordat je dit doet, eerst de moteur een aantal slagen op de hand ronddraaien
Mocht het zo zijn dat je de kopbouten in 1 keer op 60 hebt aangetrokken, dan heb ik sneu nieuws voor je.
ALLEEN ALS DE MOTER NOG NIET GELOPEN HEEFT
Dan moeten ze 1 voor 1 allemaal voorzichtig weer handlos gedraaid worden.
Daarna opnieuw vast zetten, bij 1 beginnen op 20 dan de 2de, 3de enz eerst op 20, daarna weer op 1 beginnen met 40, pas dan op 60.
Het natrekken na warmdraaien, gaat anders, bout 1 helemaal los en in 1 keer op 60, dan bout twee, daarna bout 3 enz enz.
En dan nog een keer klepspeling controleren
>> Doe mij maar een DAF <<
- Rodeo-6
- Contacteer:
15 minuten laten draaien bij een koelwater temperatuur van 80 grdn, in de praktijk dus ongeveer 20 min alleen stationair laten lopen, met koelwater, dat wel, erin.loek schreef:Had de bouten nog niet aangedraaid. Was ook van plan om 20-40-60 aan te houden.
Moet ik als alles klaar is, eerst de motor warm laten lopen, en dan al natrekken, of pas na 1000 km.
Daarna bij koude moter, min 2 1/2 uur wachten dus, natrekken.
Meer uren wachten is beter, volgende dag is nog beter
Koelvloeistof eerst helemaal langzaam aan vullen in je radiator i.v.m. luchtbellen.
Dop er op en daarna expanstie pot tot max vullen, deze een tijdje hoog houden voor nog meer lucht bellen met kachel ontluchting even los.
Als het daar uit loopt deze dicht, daarna pot p z'n plek hangen en opnieuw tot max vullen.
Open laten, moteur starten en warm laten draaien.
En slangen goed vast zetten.
Verder is het handig om ook je spruitstuk pakkingen te vernieuwen.
Bij het monteren van elke pakking moet alles goed schoon zijn, ook je ondeblok dus, denk er om de cylinderbussen zitten los, dus voorzichtig hiermee.
>> Doe mij maar een DAF <<